PRODUÇÃO DO ESPAÇO URBANO E REGULARIZAÇÃO FUNDIÁRIA: CONSIDERAÇÕES A PARTIR DO ESTUDO DE ITUIUTABA-MG
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/52501 |
Resumo: | In the urban space production process, problems such as housing shortage and the presence of irregular occupations are present in our cities, given the impossibility of a significant portion of the population to fit into the real estate market. This constitute a worrying reality in Brazilian cities, favoring the configuration of the so-called “illegal city”. It is necessary that the land regularization policy be fostered by the Government, which can be defined as the process of integration of irregular settlements in the legal context of cities, through the adoption of legal, urban, environmental and social measures. It is the objective of this text is to analyze informal urban areas and understand the process of land regularization in the city of Ituiutaba. The methodology adopted was based on a bibliographic and documentary research. Three areas of informal occupation in the Ituiutaba were analyzed: in two cases, it is concluded that it is impossible to regularize land, but there must be reallocation of the families that really need it; in relation to the other, the possibility of land regularization was verified, and the new legal institute of land legitimation, provided for in Federal Law nº 13.465/17, could be used for this purpose. |
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PRODUÇÃO DO ESPAÇO URBANO E REGULARIZAÇÃO FUNDIÁRIA: CONSIDERAÇÕES A PARTIR DO ESTUDO DE ITUIUTABA-MGProdução do espaço urbanoRegularização fundiáriaCidade ilegalItuiutaba-MGProduction of urban spaceLand regularizationIllegal cityItuiutaba-MGIn the urban space production process, problems such as housing shortage and the presence of irregular occupations are present in our cities, given the impossibility of a significant portion of the population to fit into the real estate market. This constitute a worrying reality in Brazilian cities, favoring the configuration of the so-called “illegal city”. It is necessary that the land regularization policy be fostered by the Government, which can be defined as the process of integration of irregular settlements in the legal context of cities, through the adoption of legal, urban, environmental and social measures. It is the objective of this text is to analyze informal urban areas and understand the process of land regularization in the city of Ituiutaba. The methodology adopted was based on a bibliographic and documentary research. Three areas of informal occupation in the Ituiutaba were analyzed: in two cases, it is concluded that it is impossible to regularize land, but there must be reallocation of the families that really need it; in relation to the other, the possibility of land regularization was verified, and the new legal institute of land legitimation, provided for in Federal Law nº 13.465/17, could be used for this purpose.No âmbito do processo de produção do espaço urbano, problemas como déficit de moradias e a existência de ocupações irregulares são característicos em nossas cidades, diante da impossibilidade de parcela significativa da população se inserir no mercado imobiliário. Isto configura uma realidade preocupante nos centros urbanos brasileiros, favorecendo a configuração da denominada “cidade ilegal”. Assim, torna-se necessário que a política de regularização fundiária seja fomentada pelo Poder Público, podendo ela ser definida como o processo de integração dos assentamentos irregulares ao contexto legal das cidades, através da adoção de medidas jurídicas, urbanísticas, ambientais e sociais. Constitui-se objetivo deste texto analisar áreas urbanas informais e compreender o processo de regularização fundiária na cidade de Ituiutaba. A metodologia adotada foi pautada em pesquisa bibliográfica e documental. A coleta de dados foi realizada de forma bibliográfica, documental e por meio de pesquisa de campo. Foram analisadas três áreas de ocupação informal em Ituiutaba: em dois casos conclui-se pela impossibilidade de regularização fundiária nas áreas, devendo, entretanto, haver a realocação das famílias que realmente necessitarem; em relação ao outro, verificou-se a possibilidade de regularização fundiária, podendo ser utilizado, para tanto, o novo instituto jurídico da legitimação fundiária, previsto na Lei Federal nº 13.465/2017.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5250110.14393/RCG217552501Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 75 (2020): Junho; 251- 263Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 75 (2020): Junho; 251- 263Caminhos de Geografia; v. 21 n. 75 (2020): Junho; 251- 2631678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/52501/29026Copyright (c) 2020 Airton Batista Costa Neto Nepomuceno, Vitor Miyazakiinfo:eu-repo/semantics/openAccessNepomuceno, Airton Batista Costa NetoMiyazaki, Vitor Koiti2020-06-17T19:06:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52501Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2020-06-17T19:06:58Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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