AVALIAÇÃO DA ACURÁCIA POSICIONAL DE FEIÇÕES LINEARES EM UMA ORTOIMAGEM: APLICAÇÃO NA CARTOGRAFIA CADASTRAL
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/51957 |
Resumo: | Due to technological advances in mapping methods, cadastral maps have been complemented especially by products derived from aerial surveys. Thus, the market has made available several equipment that aim to obtain images by a sensor embedded in Unmanned Aerial Vehicles (UAV). In this context, the objective of this work was to evaluate the positional accuracy of linear features of an orthography for application in cadastral cartography. An orthoimage from a UAV was used, and the evaluation method called double buffer, a plugin implemented in the QGIS software. In this way, the features obtained in the field were compared with the features obtained by vectoring, performed by three different individuals (operators), from the manual process, on the orthography. Therefore, the hypothesis evaluated in this study is whether the orthography, obtained by UAV, allows to generate cartographic products with cadastral quality. Additionally, the value of the area obtained by conventional topography was compared with the area obtained from manual vectoring. The result was a Class A product for scale 1: 1000, as proposed in the PEC. It is noteworthy that there was no difference, in the classification, regarding the results obtained by the operators. |
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AVALIAÇÃO DA ACURÁCIA POSICIONAL DE FEIÇÕES LINEARES EM UMA ORTOIMAGEM: APLICAÇÃO NA CARTOGRAFIA CADASTRAL VANTOrtoimagemAcurácia posicionalFeições linearesUAVOrthoimagingPositional accuracyLinear featuresDue to technological advances in mapping methods, cadastral maps have been complemented especially by products derived from aerial surveys. Thus, the market has made available several equipment that aim to obtain images by a sensor embedded in Unmanned Aerial Vehicles (UAV). In this context, the objective of this work was to evaluate the positional accuracy of linear features of an orthography for application in cadastral cartography. An orthoimage from a UAV was used, and the evaluation method called double buffer, a plugin implemented in the QGIS software. In this way, the features obtained in the field were compared with the features obtained by vectoring, performed by three different individuals (operators), from the manual process, on the orthography. Therefore, the hypothesis evaluated in this study is whether the orthography, obtained by UAV, allows to generate cartographic products with cadastral quality. Additionally, the value of the area obtained by conventional topography was compared with the area obtained from manual vectoring. The result was a Class A product for scale 1: 1000, as proposed in the PEC. It is noteworthy that there was no difference, in the classification, regarding the results obtained by the operators.Devido ao avanço tecnológico dos métodos de mapeamento as cartas cadastrais vêm sendo complementadas especialmente por produtos derivados de aerolevantamentos. Assim, o mercado vem disponibilizando diversos equipamentos que visam obter imagens por um sensor embarcado em Veículos Aéreos Não Tripulado (VANT). Nesse contexto, o objetivo deste trabalho foi avaliar a acurácia posicional das feições lineares de uma ortoimagem para aplicação na cartografia cadastral. Utilizou-se uma ortoimagem advinda de um VANT, e o método de avaliação chamado buffer duplo, plugin implementado no software QGIS. Dessa forma, foram comparadas as feições obtidas em campo com as feições obtidas por vetorização, realizada por três indivíduos diferentes (operadores), a partir do processo manual, sobre a ortoimagem. Portanto, a hipótese avaliada nesse estudo é se a ortoimagem, obtida por VANT, permite gerar produtos cartográficos com qualidade cadastral. Adicionalmente, foi comparado o valor da área obtida por topografia convencional, com a área obtida da vetorização manual. Obteve-se como resultado um produto Classe A para escala 1:1000, conforme proposto no PEC. Destaca-se que não houve diferença, na classificação, quanto aos resultados obtidos pelos operadores, nem diferenças entre a área teste e a área de referência. Assim, acredita-se que o produto seja adequado para aplicação na cartografia cadastral.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/5195710.14393/RCG217651957Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 76 (2020): Agosto; 134-146Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 76 (2020): Agosto; 134-146Caminhos de Geografia; v. 21 n. 76 (2020): Agosto; 134-1461678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/51957/29486Copyright (c) 2020 Laura Cristina Moura Xavier, Arthur Duarte Vieira Vieira, Caio César de Campos, Tatiane Assis Vilela Meireles, Claudionor Ribeiro da Silva, Fernando Luiz de Paula Santilinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura Xavier, Laura CristinaVieira, Arthur Duarte VieiraCampos, Caio César deMeireles, Tatiane Assis VilelaSilva, Claudionor Ribeiro daSantil, Fernando Luiz de Paula2020-08-03T17:03:45Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/51957Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2020-08-03T17:03:45Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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