AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/49307 |
Resumo: | The Cubist movement, which breaks with the structures of the painting, also breaks with its genres. In this essay, it will be presented as Cubism, from the perspective of the works of Abert Gleizes, can contribute to the study of representation and landscape in Cultural Geography. When considering that the movement broke with more impact on the representation and the genre of landscape painting, it aims to understand the concept of landscape and its (non)representation based on Cubism. For this, a study was carried out mainly in essays constituted at the time of movement and in art history books together with geographical texts. As the main methodology, creative geographies were used, to bring art together in dialogue with Geography. With such motivations, it can be concluded that, if there was a rupture, the genre of the landscape is still in painting, as well as the representation. Moreover, this representation is looked parallel to its limits, when understanding non-representation, when understanding the experience of the landscape as a practice. |
id |
UFU-16_988ec3bcc7b69323fa2e723036c84d1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49307 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZESPaisagem CubistaRepresentação. Geografia CulturalGeografias criativasCubist LandscapeRepresentationCultural GeographyCriatives GeographyThe Cubist movement, which breaks with the structures of the painting, also breaks with its genres. In this essay, it will be presented as Cubism, from the perspective of the works of Abert Gleizes, can contribute to the study of representation and landscape in Cultural Geography. When considering that the movement broke with more impact on the representation and the genre of landscape painting, it aims to understand the concept of landscape and its (non)representation based on Cubism. For this, a study was carried out mainly in essays constituted at the time of movement and in art history books together with geographical texts. As the main methodology, creative geographies were used, to bring art together in dialogue with Geography. With such motivations, it can be concluded that, if there was a rupture, the genre of the landscape is still in painting, as well as the representation. Moreover, this representation is looked parallel to its limits, when understanding non-representation, when understanding the experience of the landscape as a practice.O movimento cubista, que rompe com as estruturas da pintura, rompe também com seus gêneros. No presente ensaio, será apresentado como o cubismo, pela ótica das obras de Abert Gleizes, pode contribuir para o estudo da representação e da paisagem na Geografia Cultural. Ao considerar que o movimento quebrou com mais impacto a representação e o gênero de pintura da paisagem, tem-se como objetivo compreender o conceito de paisagem e sua (não)representação com base no Cubismo. Para tal, realizou-se estudo principalmente em ensaios constituídos na época do movimento e em livros de história da arte em conjunto com textos geográficos. Como metodologia principal utilizaram-se as geografias criativas, com o intuito de aproximar a arte em diálogo com Geografia. Com tais motivações pode-se concluir que, se houve a ruptura, o gênero da paisagem ainda continua na pintura, bem como a representação. Outrossim, essa representação é olhada de maneira paralela para seus limites, ao se compreender a não representação, ao se entender a vivência da paisagem como prática.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2020-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4930710.14393/RCG217449307Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 74 (2020): Abril; 87–107Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 74 (2020): Abril; 87–107Caminhos de Geografia; v. 21 n. 74 (2020): Abril; 87–1071678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/49307/28772Copyright (c) 2020 Jéssica Soares de Freitasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares de Freitas, JéssicaGeralda de Almeida, Maria 2020-05-05T18:15:06Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/49307Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2020-05-05T18:15:06Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES |
title |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES |
spellingShingle |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES Soares de Freitas, Jéssica Paisagem Cubista Representação. Geografia Cultural Geografias criativas Cubist Landscape Representation Cultural Geography Criatives Geography |
title_short |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES |
title_full |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES |
title_fullStr |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES |
title_full_unstemmed |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES |
title_sort |
AS (NÃO)REPRESENTAÇÕES DA PAISAGEM NO MOVIMENTO CUBISTA: PERCURSOS E INQUIETAÇÕES GEOGRÁFICAS NAS PINTURAS DE ALBERT GLEIZES |
author |
Soares de Freitas, Jéssica |
author_facet |
Soares de Freitas, Jéssica Geralda de Almeida, Maria |
author_role |
author |
author2 |
Geralda de Almeida, Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares de Freitas, Jéssica Geralda de Almeida, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paisagem Cubista Representação. Geografia Cultural Geografias criativas Cubist Landscape Representation Cultural Geography Criatives Geography |
topic |
Paisagem Cubista Representação. Geografia Cultural Geografias criativas Cubist Landscape Representation Cultural Geography Criatives Geography |
description |
The Cubist movement, which breaks with the structures of the painting, also breaks with its genres. In this essay, it will be presented as Cubism, from the perspective of the works of Abert Gleizes, can contribute to the study of representation and landscape in Cultural Geography. When considering that the movement broke with more impact on the representation and the genre of landscape painting, it aims to understand the concept of landscape and its (non)representation based on Cubism. For this, a study was carried out mainly in essays constituted at the time of movement and in art history books together with geographical texts. As the main methodology, creative geographies were used, to bring art together in dialogue with Geography. With such motivations, it can be concluded that, if there was a rupture, the genre of the landscape is still in painting, as well as the representation. Moreover, this representation is looked parallel to its limits, when understanding non-representation, when understanding the experience of the landscape as a practice. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/49307 10.14393/RCG217449307 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/49307 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG217449307 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/49307/28772 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jéssica Soares de Freitas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jéssica Soares de Freitas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 21 No. 74 (2020): Abril; 87–107 Caminhos de Geografia; Vol. 21 Núm. 74 (2020): Abril; 87–107 Caminhos de Geografia; v. 21 n. 74 (2020): Abril; 87–107 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067017147121664 |