A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155 |
Resumo: | Back over the story of Geography in school highlights decisive moments in which the geographical science passed by its since systematization in the late nineteenth century to the second half of the twentieth century, after its definitive consolidation in the role of the humanities. This evidence makes clear the role filled by Geography in the complex interplay of interests that permeate Brazilian history since ancient times in an attempt to establish a model of citizenship with progressive and modern aspiration. This paper aims to identify some reflections on how the Geographic Thought became to the consolidation scope of the Geography as a School Subject in line with the interests of the dominant classes in the search for an "ideal Brazilianness". It is not by chance that we will see, next, how school geography has become a necessary tool for the (re) organization of Brazilian territory, both in the ideological field and in practice. |
id |
UFU-16_b691be68de970920affd7f00b998f319 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45155 |
network_acronym_str |
UFU-16 |
network_name_str |
Caminhos de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIAPensamento GeográficoGeografia EscolarHistória da GeografiaIdentidade Nacional.Geographical Thought.School geography.History of Geography.National Identity.Back over the story of Geography in school highlights decisive moments in which the geographical science passed by its since systematization in the late nineteenth century to the second half of the twentieth century, after its definitive consolidation in the role of the humanities. This evidence makes clear the role filled by Geography in the complex interplay of interests that permeate Brazilian history since ancient times in an attempt to establish a model of citizenship with progressive and modern aspiration. This paper aims to identify some reflections on how the Geographic Thought became to the consolidation scope of the Geography as a School Subject in line with the interests of the dominant classes in the search for an "ideal Brazilianness". It is not by chance that we will see, next, how school geography has become a necessary tool for the (re) organization of Brazilian territory, both in the ideological field and in practice.Revisitar a história da Geografia escolar coloca em evidência os momentos importantes pela qual a ciência geográfica caminhou desde sua sistematização no final do século XIX até a segunda metade do século XX, após sua consolidação definitiva no rol das ciências humanas. Essas evidências refletem o papel desempenhado pela Geografia no Brasil e o complexo jogo de interesses que permearam a história brasileira desde tempos remotos na intenção de estabelecer um modelo de nacionalidade com aspiração progressista e moderna. Este artigo tem o intuito de sinalizar algumas reflexões sobre como o pensamento geográfico serviu de escopo para a consolidação da Geografia como disciplina escolar em consonância com os interesses das classes dominantes na busca por um “ideal de brasilidade”. Não é por acaso que veremos, a seguir, como a Geografia escolar se concretizou como ferramenta necessária para a (re)organização do território brasileiro, tanto no campo ideológico quanto na prática.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4515510.14393/RCG207145155Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 72-84Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 72-84Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 72-841678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155/26699Copyright (c) 2019 Rosimeire Petruciinfo:eu-repo/semantics/openAccessPetruci, RosimeireSouza, Rita de Cássia Martins de 2019-09-05T11:23:59Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45155Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-09-05T11:23:59Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA |
title |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA |
spellingShingle |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA Petruci, Rosimeire Pensamento Geográfico Geografia Escolar História da Geografia Identidade Nacional. Geographical Thought. School geography. History of Geography. National Identity. |
title_short |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA |
title_full |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA |
title_fullStr |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA |
title_full_unstemmed |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA |
title_sort |
A GEOGRAFIA ESCOLAR BRASILEIRA: UMA REVISÃO NECESSÁRIA |
author |
Petruci, Rosimeire |
author_facet |
Petruci, Rosimeire Souza, Rita de Cássia Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Rita de Cássia Martins de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Petruci, Rosimeire Souza, Rita de Cássia Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pensamento Geográfico Geografia Escolar História da Geografia Identidade Nacional. Geographical Thought. School geography. History of Geography. National Identity. |
topic |
Pensamento Geográfico Geografia Escolar História da Geografia Identidade Nacional. Geographical Thought. School geography. History of Geography. National Identity. |
description |
Back over the story of Geography in school highlights decisive moments in which the geographical science passed by its since systematization in the late nineteenth century to the second half of the twentieth century, after its definitive consolidation in the role of the humanities. This evidence makes clear the role filled by Geography in the complex interplay of interests that permeate Brazilian history since ancient times in an attempt to establish a model of citizenship with progressive and modern aspiration. This paper aims to identify some reflections on how the Geographic Thought became to the consolidation scope of the Geography as a School Subject in line with the interests of the dominant classes in the search for an "ideal Brazilianness". It is not by chance that we will see, next, how school geography has become a necessary tool for the (re) organization of Brazilian territory, both in the ideological field and in practice. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155 10.14393/RCG207145155 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155 |
identifier_str_mv |
10.14393/RCG207145155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/45155/26699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Rosimeire Petruci info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Rosimeire Petruci |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 72-84 Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 72-84 Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 72-84 1678-6343 reponame:Caminhos de Geografia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Caminhos de Geografia |
collection |
Caminhos de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
flaviasantosgeo@gmail.com |
_version_ |
1797067016667922432 |