PORTO DE IMBITUBA COMO ELEMENTO RESULTANTE DO COMPLEXO CARBONÍFERO CATARINENSE: GÊNESE, DESENVOLVIMENTO E PANORAMA ATUAL
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
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Título da fonte: | Caminhos de Geografia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/46191 |
Resumo: | The Port changed the way as the social life happened in Imbituba. Initially, the main economic activity of city was the whaling. But with the ascension of the carboniferous economic from Criciúma, the city was chosen for host a modern port for specialized movement of products, which caused the disappearance of the old forms of social organization. Thus, the proposal of article is understanding the development of Port and its nearby hinterland, considering the variation of its degree of dependence with the coal economy, besides understand the current moment of port and how it was influenced by the productive diversification in south of Santa Catarina. As a theoretical reference, this article used the category of Milton Santos’ socio-spatial formation, the perspective of Armen Mamigonian’s small mercantile production and the idea of André Cholley’s geographical combination. As result, a diagnosis was made about influence of the installation of the "coal port" in Imbituba, vector of attraction of the logistic apparatus of the activity on Imbituba and bordering region, as well as its restructuring in view of the dismantling of the coal economy. |
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PORTO DE IMBITUBA COMO ELEMENTO RESULTANTE DO COMPLEXO CARBONÍFERO CATARINENSE: GÊNESE, DESENVOLVIMENTO E PANORAMA ATUALPorto.Imbituba.Formação Sócio-Espacial.Port.Imbituba.Socio-Spatial Formation.The Port changed the way as the social life happened in Imbituba. Initially, the main economic activity of city was the whaling. But with the ascension of the carboniferous economic from Criciúma, the city was chosen for host a modern port for specialized movement of products, which caused the disappearance of the old forms of social organization. Thus, the proposal of article is understanding the development of Port and its nearby hinterland, considering the variation of its degree of dependence with the coal economy, besides understand the current moment of port and how it was influenced by the productive diversification in south of Santa Catarina. As a theoretical reference, this article used the category of Milton Santos’ socio-spatial formation, the perspective of Armen Mamigonian’s small mercantile production and the idea of André Cholley’s geographical combination. As result, a diagnosis was made about influence of the installation of the "coal port" in Imbituba, vector of attraction of the logistic apparatus of the activity on Imbituba and bordering region, as well as its restructuring in view of the dismantling of the coal economy.principal atividade econômica da cidade era a pesca da baleia. Mas, com a ascensão da economia carbonífera de Criciúma, a cidade foi escolhida para receber um moderno porto para movimentação especializada de produtos, o que suscitou no desaparecimento das antigas formas de organização social. O propósito deste artigo, assim, é compreender o desenvolvimento do porto e de sua hinterlândia próxima, considerando a variação de seu grau de dependência com a economia do carvão, além de entender o atual momento do porto e como ele foi influenciado pela diversificação produtiva no sul de Santa Catarina. Com referencial teórico, este artigo utilizou a categoria de formação sócio-espacial, de Milton Santos, a perspectiva de pequena produção mercantil, de Armen Mamigonian, e as ideias de combinações de André Cholley. Como resultado, um diagnóstico foi feito sobre a influência da instalação do “porto do carvão” em Imbituba, vetor de atração do aparato logístico da atividade em Imbituba e região limítrofe, bem como da sua reestruturação frente ao desmonte da economia carbonífera.EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/4619110.14393/RCG207146191Caminhos de Geografia; Vol. 20 No. 71 (2019): Setembro; 472-486Caminhos de Geografia; Vol. 20 Núm. 71 (2019): Setembro; 472-486Caminhos de Geografia; v. 20 n. 71 (2019): Setembro; 472-4861678-6343reponame:Caminhos de Geografiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/article/view/46191/26785Copyright (c) 2019 Fernando Soares de Jesus, Edson de Morais Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares de Jesus, FernandoBastos, José Messiasde Morais Machado, Edson2019-11-04T13:21:20Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/46191Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/indexPUBhttp://www.seer.ufu.br/index.php/caminhosdegeografia/oaiflaviasantosgeo@gmail.com1678-63431678-6343opendoar:2019-11-04T13:21:20Caminhos de Geografia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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