Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Filosofia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/40922 |
Resumo: | Eric Weil e o papel da educação humanística no contexto da cultura técnico-científica O artigo explicita os termos essenciais da resposta de Eric Weil à pergunta sobre o papel da educação humanística num contexto de hegemonia da cultura técnico-científica. Para tanto, a estrutura o texto parte da questão da educação no espaço de tensão entre o desenvolvimento da ciência, de um lado, e da moral, de outro. Num segundo nível reflexivo, esta tensão se dá, concretamente, na relação entre educação e instrução. Finalmente, impõe-se perguntar pelo papel da educação para a compreensão do nosso tempo, tempo reconhecidamente modelado pelas ciências. Palavras-chave: Eric Weil; Educação; Instrução; Humanidades. Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology Abstract: This article is purported to clarify the essential terms that Eric Weil used to answer the questions related to the role of the humanistic education in a social milieu predominantly shaped by science and technology. It will initially address the tension between the development of science and the development of morality. In addition to this, it will examine the tensions between education and formal instruction. In the end, this work will search for the understanding of the contribution that education can bring about to societies modeled by empirical sciences. Key Words: Eric Weil; Education; Instruction; Humanities. Eric Weil et le rôle de l'éducation humaniste dans le contexte de la culture technico-scientifique Resumé: L'article explicite les termes essentiels de la réponse d'Eric Weil à la question sur le rôle de l'éducation humaniste dans un contexte de l'hégémonie de la culture technico-scientifique. Le texte part de la question de l'éducation dans l'espace de la tension entre le développement de la science et le développement de la morale. Dans un second niveau de réflexion, cette tension se produit dans la relation entre l'éducation et l'instruction. Enfin, il doit demander sur le rôle de l'éducation pour la compréhension de notre temps, reconnue comme le temps modélisée par les sciences de la nature. Mots-clé: Eric Weil; Éducation; Instruction; Humainités. Data de registro: 08/01/2018 Data de aceite: 26/09/2018 |
id |
UFU-2_d3618de36cce0f69603a44b074e1c574 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40922 |
network_acronym_str |
UFU-2 |
network_name_str |
Educação e Filosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technologyEric Weil et le rôle de l'éducation humaniste dans le contexte de la culture technico-scientifiqueEric Weil e o papel da educação humanística no contexto da cultura técnico-científicaEric WeilEducaçãoInstruçãoHumanidadesEric Weil e o papel da educação humanística no contexto da cultura técnico-científica O artigo explicita os termos essenciais da resposta de Eric Weil à pergunta sobre o papel da educação humanística num contexto de hegemonia da cultura técnico-científica. Para tanto, a estrutura o texto parte da questão da educação no espaço de tensão entre o desenvolvimento da ciência, de um lado, e da moral, de outro. Num segundo nível reflexivo, esta tensão se dá, concretamente, na relação entre educação e instrução. Finalmente, impõe-se perguntar pelo papel da educação para a compreensão do nosso tempo, tempo reconhecidamente modelado pelas ciências. Palavras-chave: Eric Weil; Educação; Instrução; Humanidades. Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology Abstract: This article is purported to clarify the essential terms that Eric Weil used to answer the questions related to the role of the humanistic education in a social milieu predominantly shaped by science and technology. It will initially address the tension between the development of science and the development of morality. In addition to this, it will examine the tensions between education and formal instruction. In the end, this work will search for the understanding of the contribution that education can bring about to societies modeled by empirical sciences. Key Words: Eric Weil; Education; Instruction; Humanities. Eric Weil et le rôle de l'éducation humaniste dans le contexte de la culture technico-scientifique Resumé: L'article explicite les termes essentiels de la réponse d'Eric Weil à la question sur le rôle de l'éducation humaniste dans un contexte de l'hégémonie de la culture technico-scientifique. Le texte part de la question de l'éducation dans l'espace de la tension entre le développement de la science et le développement de la morale. Dans un second niveau de réflexion, cette tension se produit dans la relation entre l'éducation et l'instruction. Enfin, il doit demander sur le rôle de l'éducation pour la compréhension de notre temps, reconnue comme le temps modélisée par les sciences de la nature. Mots-clé: Eric Weil; Éducation; Instruction; Humainités. Data de registro: 08/01/2018 Data de aceite: 26/09/2018EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesTextoapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/4092210.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v32n66a2018-03Educação e Filosofia; v. 32 n. 66 (2018): v.32 n.66 set./dez. 2018; 991-10251982-596X0102-6801reponame:Educação e Filosofiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/40922/38081https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/40922/38082Copyright (c) 2018 Judikael Castelo Brancohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastelo Branco, Judikael2024-02-19T18:34:43Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/40922Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofiaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/oai||revedfil@ufu.br1982-596X0102-6801opendoar:2024-02-19T18:34:43Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology Eric Weil et le rôle de l'éducation humaniste dans le contexte de la culture technico-scientifique Eric Weil e o papel da educação humanística no contexto da cultura técnico-científica |
title |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology |
spellingShingle |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology Castelo Branco, Judikael Eric Weil Educação Instrução Humanidades |
title_short |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology |
title_full |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology |
title_fullStr |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology |
title_full_unstemmed |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology |
title_sort |
Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology |
author |
Castelo Branco, Judikael |
author_facet |
Castelo Branco, Judikael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castelo Branco, Judikael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Eric Weil Educação Instrução Humanidades |
topic |
Eric Weil Educação Instrução Humanidades |
description |
Eric Weil e o papel da educação humanística no contexto da cultura técnico-científica O artigo explicita os termos essenciais da resposta de Eric Weil à pergunta sobre o papel da educação humanística num contexto de hegemonia da cultura técnico-científica. Para tanto, a estrutura o texto parte da questão da educação no espaço de tensão entre o desenvolvimento da ciência, de um lado, e da moral, de outro. Num segundo nível reflexivo, esta tensão se dá, concretamente, na relação entre educação e instrução. Finalmente, impõe-se perguntar pelo papel da educação para a compreensão do nosso tempo, tempo reconhecidamente modelado pelas ciências. Palavras-chave: Eric Weil; Educação; Instrução; Humanidades. Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology Abstract: This article is purported to clarify the essential terms that Eric Weil used to answer the questions related to the role of the humanistic education in a social milieu predominantly shaped by science and technology. It will initially address the tension between the development of science and the development of morality. In addition to this, it will examine the tensions between education and formal instruction. In the end, this work will search for the understanding of the contribution that education can bring about to societies modeled by empirical sciences. Key Words: Eric Weil; Education; Instruction; Humanities. Eric Weil et le rôle de l'éducation humaniste dans le contexte de la culture technico-scientifique Resumé: L'article explicite les termes essentiels de la réponse d'Eric Weil à la question sur le rôle de l'éducation humaniste dans un contexte de l'hégémonie de la culture technico-scientifique. Le texte part de la question de l'éducation dans l'espace de la tension entre le développement de la science et le développement de la morale. Dans un second niveau de réflexion, cette tension se produit dans la relation entre l'éducation et l'instruction. Enfin, il doit demander sur le rôle de l'éducation pour la compréhension de notre temps, reconnue comme le temps modélisée par les sciences de la nature. Mots-clé: Eric Weil; Éducation; Instruction; Humainités. Data de registro: 08/01/2018 Data de aceite: 26/09/2018 |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/40922 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v32n66a2018-03 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/40922 |
identifier_str_mv |
10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v32n66a2018-03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/40922/38081 https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/40922/38082 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Judikael Castelo Branco http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Judikael Castelo Branco http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Filosofia; v. 32 n. 66 (2018): v.32 n.66 set./dez. 2018; 991-1025 1982-596X 0102-6801 reponame:Educação e Filosofia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Educação e Filosofia |
collection |
Educação e Filosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedfil@ufu.br |
_version_ |
1800211166611374080 |