JONGO: JONGO - THE AESTHETICS OF RESISTANCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasperi, Marcelo Rocco
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vitorino , Diego da Costa Vitorino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Rascunhos
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/65263
Resumo: This text will analyze the aesthetics of Jongo, its history and the anthropological aspects of this rhythmic cultural practice, which is the oldest of the diaspora and which still lives in some cities of the Paraíba do Sul River Valley or in the memory of its inhabitants. In part of its trajectory, Jongo overcame genocide, slavery, attempts at cultural appropriation and juxtaposition to enter, in the 21st century, as Brazilian material and immaterial heritage. For this reason, Jongo is configured as an intangible cultural wealth that includes the notions of group, knowledge and traditions.
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spelling JONGO: JONGO - THE AESTHETICS OF RESISTANCEJONGO : JONGO - LA ESTÉTICA DE LA RESISTENCIAJONGO : A ESTÉTICA DA RESISTÊNCIA This text will analyze the aesthetics of Jongo, its history and the anthropological aspects of this rhythmic cultural practice, which is the oldest of the diaspora and which still lives in some cities of the Paraíba do Sul River Valley or in the memory of its inhabitants. In part of its trajectory, Jongo overcame genocide, slavery, attempts at cultural appropriation and juxtaposition to enter, in the 21st century, as Brazilian material and immaterial heritage. For this reason, Jongo is configured as an intangible cultural wealth that includes the notions of group, knowledge and traditions.Este artículo analizará la estética del Jongo, su historia y los aspectos antropológicos de esta práctica cultural rítmica más antigua de la diáspora y que aún existe en algunas ciudades del Vale do Rio Paraíba do Sul y en la memoria de sus habitantes. En parte de su trayectoria, Jongo superó el genocidio, la esclavitud, los intentos de apropiación cultural y la yuxtaposición para ingresar al siglo XXI como patrimonio material e inmaterial brasileño. Por tanto, el jongo se configura como un patrimonio cultural intangible que engloba las nociones de grupo, saberes y tradiciones.O presente artigo analisará a estética do Jongo, sua história e os aspectos antropológicos dessa prática cultural rítmica mais antiga da diáspora e que ainda existe em algumas cidades do Vale do Rio Paraíba do Sul e na memória de seus habitantes. Em parte de sua trajetória, o Jongo superou o genocídio, a escravidão, as tentativas de apropriação e justaposição culturais para adentrar, ao século XXI, como patrimônio material e imaterial brasileiro. Por isso, o Jongo se configura como uma riqueza cultural intangível que abarca em si as noções de grupo, saberes e tradições.Portal de Periódicos da UFU2023-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/6526310.14393/issn2358-3703.v10n2a2022-02Rascunhos - Caminos da la Investigación en Artes Escénicas; Vol. 9 Núm. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 19-40Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas; v. 9 n. 3 (2022): Dossiê: Corporalidades na Educação; 19-402358-3703reponame:Rascunhosinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/65263/35332Copyright (c) 2022 Revista Rascunhos - Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicasinfo:eu-repo/semantics/openAccessGasperi, Marcelo RoccoVitorino , Diego da Costa Vitorino2023-11-13T13:05:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65263Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhosPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/oai||rascunhos.geac@gmail.com2358-37032358-3703opendoar:2023-11-13T13:05Rascunhos - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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