Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492 |
Resumo: | The work deals with the training developed by Escola da Terra/ Ceará, aiming to present the process of continuing education developed through action/project, with philosophical, pedagogical and didactic aspects that permeate the course of this training. It is a bibliographical and documental research that also counts on the data obtained through a questionnaire applied to the course participant at the beginning and at the end of the course, analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that Escola da Terra contributes to the process of training course teachers and that the content developed meets their expectations, although in the 2020/2021 action, they encountered some difficulties because most of the course was carried out remotely, due to the Covid-19 pandemic. |
id |
UFU-4_00e97adcd7921754caed293c00d4d3ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67492 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-HistóricoEscola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-HistóricoEscola da Terra Ceará: Educação do Campo e a Pedagogia Histórico-Crítica à luz do Materialismo-Histórico-DialéticoEscola da Terra/CearáMaterialismo Histórico-DialéticoPedagogia Histórico-CríticaEarth School/CearáDialectical Historical MaterialismHistorical-Critical-PedagogyEscuela de la Tierra/CearáMaterialismo histórico dialécticoThe work deals with the training developed by Escola da Terra/ Ceará, aiming to present the process of continuing education developed through action/project, with philosophical, pedagogical and didactic aspects that permeate the course of this training. It is a bibliographical and documental research that also counts on the data obtained through a questionnaire applied to the course participant at the beginning and at the end of the course, analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that Escola da Terra contributes to the process of training course teachers and that the content developed meets their expectations, although in the 2020/2021 action, they encountered some difficulties because most of the course was carried out remotely, due to the Covid-19 pandemic.El trabajo trata de la formación desarrollada por la Escola da Terra/ Ceará, con el objetivo de presentar el proceso de formación permanente desarrollado a través de la acción/proyecto, con aspectos filosóficos, pedagógicos y didácticos que impregnan el curso de esa formación. Es una investigación bibliográfica y documental que también cuenta con los datos obtenidos a través de un cuestionario aplicado a los participantes del curso al inicio y al final del curso, analizados a la luz del materialismo histórico-dialéctico. Concluye que la Escola da Terra contribuye al proceso de formación de docentes del curso y que el contenido desarrollado cumple con sus expectativas, aunque en la acción 2020/2021, encontraron algunas dificultades porque la mayor parte del curso se realizó de forma remota, debido a la Covid 19 pandemia.O trabalho trata sobre a formação desenvolvida pela Escola da Terra/ Ceará, objetivando apresentar o processo de formação continuada desenvolvido por meio da ação/projeto, com aspectos filosóficos, pedagógicos e didáticos que permeiam o percurso dessa formação. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental que conta ainda com os dados obtidos por meio de questionário aplicado aos professores cursistas no início e no final do curso, analisados à luz do materialismo histórico-dialético. Conclui que a Escola da Terra contribui com o processo de formação dos professores cursistas e que o conteúdo desenvolvido atende suas expectativas, embora na ação de 2020/2021, tenham encontrado algumas dificuldades em razão da maioria do curso ter sido realizada de forma remota, devido à pandemia da Covid-19.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6749210.14393/REPOD-v12n1a2023-67492Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-792238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492/35127Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZientarski , ClariceNascimento, Fernanda Pâmela doFreire, Perla Almeida Rodrigues2023-01-26T19:51:50Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67492Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T19:51:50Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico Escola da Terra Ceará: Educação do Campo e a Pedagogia Histórico-Crítica à luz do Materialismo-Histórico-Dialético |
title |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico |
spellingShingle |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico Zientarski , Clarice Escola da Terra/Ceará Materialismo Histórico-Dialético Pedagogia Histórico-Crítica Earth School/Ceará Dialectical Historical Materialism Historical-Critical-Pedagogy Escuela de la Tierra/Ceará Materialismo histórico dialéctico |
title_short |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico |
title_full |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico |
title_fullStr |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico |
title_full_unstemmed |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico |
title_sort |
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico |
author |
Zientarski , Clarice |
author_facet |
Zientarski , Clarice Nascimento, Fernanda Pâmela do Freire, Perla Almeida Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Fernanda Pâmela do Freire, Perla Almeida Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zientarski , Clarice Nascimento, Fernanda Pâmela do Freire, Perla Almeida Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escola da Terra/Ceará Materialismo Histórico-Dialético Pedagogia Histórico-Crítica Earth School/Ceará Dialectical Historical Materialism Historical-Critical-Pedagogy Escuela de la Tierra/Ceará Materialismo histórico dialéctico |
topic |
Escola da Terra/Ceará Materialismo Histórico-Dialético Pedagogia Histórico-Crítica Earth School/Ceará Dialectical Historical Materialism Historical-Critical-Pedagogy Escuela de la Tierra/Ceará Materialismo histórico dialéctico |
description |
The work deals with the training developed by Escola da Terra/ Ceará, aiming to present the process of continuing education developed through action/project, with philosophical, pedagogical and didactic aspects that permeate the course of this training. It is a bibliographical and documental research that also counts on the data obtained through a questionnaire applied to the course participant at the beginning and at the end of the course, analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that Escola da Terra contributes to the process of training course teachers and that the content developed meets their expectations, although in the 2020/2021 action, they encountered some difficulties because most of the course was carried out remotely, due to the Covid-19 pandemic. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67492 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67492 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492/35127 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961580666880 |