Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zientarski , Clarice
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nascimento, Fernanda Pâmela do, Freire, Perla Almeida Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492
Resumo: The work deals with the training developed by Escola da Terra/ Ceará, aiming to present the process of continuing education developed through action/project, with philosophical, pedagogical and didactic aspects that permeate the course of this training. It is a bibliographical and documental research that also counts on the data obtained through a questionnaire applied to the course participant at the beginning and at the end of the course, analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that Escola da Terra contributes to the process of training course teachers and that the content developed meets their expectations, although in the 2020/2021 action, they encountered some difficulties because most of the course was carried out remotely, due to the Covid-19 pandemic.
id UFU-4_00e97adcd7921754caed293c00d4d3ed
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67492
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-HistóricoEscola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-HistóricoEscola da Terra Ceará: Educação do Campo e a Pedagogia Histórico-Crítica à luz do Materialismo-Histórico-DialéticoEscola da Terra/CearáMaterialismo Histórico-DialéticoPedagogia Histórico-CríticaEarth School/CearáDialectical Historical MaterialismHistorical-Critical-PedagogyEscuela de la Tierra/CearáMaterialismo histórico dialécticoThe work deals with the training developed by Escola da Terra/ Ceará, aiming to present the process of continuing education developed through action/project, with philosophical, pedagogical and didactic aspects that permeate the course of this training. It is a bibliographical and documental research that also counts on the data obtained through a questionnaire applied to the course participant at the beginning and at the end of the course, analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that Escola da Terra contributes to the process of training course teachers and that the content developed meets their expectations, although in the 2020/2021 action, they encountered some difficulties because most of the course was carried out remotely, due to the Covid-19 pandemic.El trabajo trata de la formación desarrollada por la Escola da Terra/ Ceará, con el objetivo de presentar el proceso de formación permanente desarrollado a través de la acción/proyecto, con aspectos filosóficos, pedagógicos y didácticos que impregnan el curso de esa formación. Es una investigación bibliográfica y documental que también cuenta con los datos obtenidos a través de un cuestionario aplicado a los participantes del curso al inicio y al final del curso, analizados a la luz del materialismo histórico-dialéctico. Concluye que la Escola da Terra contribuye al proceso de formación de docentes del curso y que el contenido desarrollado cumple con sus expectativas, aunque en la acción 2020/2021, encontraron algunas dificultades porque la mayor parte del curso se realizó de forma remota, debido a la Covid 19 pandemia.O trabalho trata sobre a formação desenvolvida pela Escola da Terra/ Ceará, objetivando apresentar o processo de formação continuada desenvolvido por meio da ação/projeto, com aspectos filosóficos, pedagógicos e didáticos que permeiam o percurso dessa formação. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental que conta ainda com os dados obtidos por meio de questionário aplicado aos professores cursistas no início e no final do curso, analisados à luz do materialismo histórico-dialético. Conclui que a Escola da Terra contribui com o processo de formação dos professores cursistas e que o conteúdo desenvolvido atende suas expectativas, embora na ação de 2020/2021, tenham encontrado algumas dificuldades em razão da maioria do curso ter sido realizada de forma remota, devido à pandemia da Covid-19.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6749210.14393/REPOD-v12n1a2023-67492Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-792238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492/35127Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZientarski , ClariceNascimento, Fernanda Pâmela doFreire, Perla Almeida Rodrigues2023-01-26T19:51:50Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67492Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T19:51:50Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
Escola da Terra Ceará: Educação do Campo e a Pedagogia Histórico-Crítica à luz do Materialismo-Histórico-Dialético
title Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
spellingShingle Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
Zientarski , Clarice
Escola da Terra/Ceará
Materialismo Histórico-Dialético
Pedagogia Histórico-Crítica
Earth School/Ceará
Dialectical Historical Materialism
Historical-Critical-Pedagogy
Escuela de la Tierra/Ceará
Materialismo histórico dialéctico
title_short Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
title_full Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
title_fullStr Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
title_full_unstemmed Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
title_sort Escola da Terra Ceará: Educación Rural y Pedagogía Histórico-Crítica a la luz del Materialismo Dialéctico-Histórico
author Zientarski , Clarice
author_facet Zientarski , Clarice
Nascimento, Fernanda Pâmela do
Freire, Perla Almeida Rodrigues
author_role author
author2 Nascimento, Fernanda Pâmela do
Freire, Perla Almeida Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zientarski , Clarice
Nascimento, Fernanda Pâmela do
Freire, Perla Almeida Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Escola da Terra/Ceará
Materialismo Histórico-Dialético
Pedagogia Histórico-Crítica
Earth School/Ceará
Dialectical Historical Materialism
Historical-Critical-Pedagogy
Escuela de la Tierra/Ceará
Materialismo histórico dialéctico
topic Escola da Terra/Ceará
Materialismo Histórico-Dialético
Pedagogia Histórico-Crítica
Earth School/Ceará
Dialectical Historical Materialism
Historical-Critical-Pedagogy
Escuela de la Tierra/Ceará
Materialismo histórico dialéctico
description The work deals with the training developed by Escola da Terra/ Ceará, aiming to present the process of continuing education developed through action/project, with philosophical, pedagogical and didactic aspects that permeate the course of this training. It is a bibliographical and documental research that also counts on the data obtained through a questionnaire applied to the course participant at the beginning and at the end of the course, analyzed in the light of historical-dialectical materialism. It concludes that Escola da Terra contributes to the process of training course teachers and that the content developed meets their expectations, although in the 2020/2021 action, they encountered some difficulties because most of the course was carried out remotely, due to the Covid-19 pandemic.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67492
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67492/35127
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 56-79
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961580666880