Special Regime of Non-Attendance Activities: covid19 pandemic deepening inequalities in early childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, João Vitor Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nunes, Klívia de Cássia Silva, Souza, Raquel Aparecida, Isobe, Rogéria Moreira Rezende, Rezende, Valéria Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63453
Resumo: This article is the result of a research that aimed to analyze the offer of the Special Regime of Non-Attendance Activities (distance learning) for early childhood education, from the perception of public-school teachers in Santa Vitória, a town in Minas Gerais. It was a qualitative research and the questionnaire was used for data collection. The results point to numerous challenges faced by teachers, among which the lack of objective conditions to make teaching viable must be highlighted since many teachers and students do not have access to quality internet and cannot always deal with digital applications and IT platforms. We  conclude that distance learning triggers the notorious process of digital exclusion because of the exacerbated social inequality in Brazilian society.
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spelling Special Regime of Non-Attendance Activities: covid19 pandemic deepening inequalities in early childhood educationRégime spécial d’activités non présentielles : pandémie accentuant les inégalités dans l’éducation des enfantsRegime especial de atividades não presenciais: a pandemia acentuando as desigualdades na educação infantilEducação InfantilRegime Especial de Atividades Não PresenciaisTecnologias digitaisDesigualdade socialEarly Childhood EducationSpecial Regime for Non-Attendance ActivitiesDigital technologiesSocial inequalityL’éducation des enfantsRégime spécial pour les activités de non-participationTechnologies numériquesInégalité socialeThis article is the result of a research that aimed to analyze the offer of the Special Regime of Non-Attendance Activities (distance learning) for early childhood education, from the perception of public-school teachers in Santa Vitória, a town in Minas Gerais. It was a qualitative research and the questionnaire was used for data collection. The results point to numerous challenges faced by teachers, among which the lack of objective conditions to make teaching viable must be highlighted since many teachers and students do not have access to quality internet and cannot always deal with digital applications and IT platforms. We  conclude that distance learning triggers the notorious process of digital exclusion because of the exacerbated social inequality in Brazilian society.L’article est le résultat de recherches qui ont eu pour but d’analyser l’offre du Régime spécial d’activités non présentes (REANP) pour l’éducation des enfants, à partir de la perception des enseignantes des écoles publiques de la municipalité de Santa Victoria, Minas Gerais. La recherche qualitative a été utilisée dans le questionnaire pour la collecte des données. Les résultats montrent de nombreux défis auxquels sont confrontées les enseignants, parmi lesquels l’absence de conditions objectives pour permettre l’enseignement, étant donné que de nombreux enseignants et élèves n’ont pas accès à l’internet de qualité et ne maîtrisent pas toujours les applications et les plates-formes numériques. Nous en sommes arrivés à la conclusion que l’enseignement non présentiel déclenche le processus notoire d’exclusion numérique en raison de l’inégalité sociale exacerbée qui marque la société brésilienne.O artigo resulta de pesquisa que teve como objetivo analisar a oferta do Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) para a educação infantil, a partir da percepção das professoras de escolas públicas do município de Santa Vitória, Minas Gerais. A pesquisa qualitativa utilizou-se do questionário para coleta de dados. Os resultados apontam inúmeros desafios enfrentados pelas docentes dentre os quais a falta de condições objetivas para viabilizar o ensino, uma vez que muitos professores e alunos não têm acesso à internet de qualidade e nem sempre possuem o domínio no manejo de aplicativos e plataformas digitais. Concluímos que o ensino não presencial deflagra o notório processo de exclusão digital em decorrência da exacerbada desigualdade social que marca a sociedade brasileira.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6345310.14393/REPOD-v10n3a2021-63453Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 996-1011Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 996-1011Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 996-1011Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 996-10112238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/63453/32632Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Vitor Santos Nunes, Klívia de Cássia SilvaSouza, Raquel Aparecida Isobe, Rogéria Moreira Rezende Rezende, Valéria Moreira 2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/63453Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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