Political impacts of the Escola da Terra Program on continuing education in rural schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimenta, Alessandro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sales, Suze Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67551
Resumo: It investigates how the continuing education of teachers was established in the Escola da Terra Program and how it made possible, especially in Tocantins, pedagogical achievements that had a significant political impact, such as the opening of a school in a Quilombola community, the empowerment of teachers and the rural community, as well as improvement in learning rates. The inter-institutional collaboration between UFT, UFG, UFU, UFGD, UFSCAR and UFRRJ is also evaluated. In this sense, in addition to the ordinance establishing the Escola da Terra Program, which has an administrative dimension by states of the federation, the article presents possibilities for socialization of knowledge and mutual collaboration in interstate dimensions.
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spelling Political impacts of the Escola da Terra Program on continuing education in rural schoolsImpactos políticos del Programa Escola da Terra en la formación y las escuelas ruaralesImpactos políticos do Programa Escola da Terra na formação continuada em escolas ruraisEmpoderamentoPolítica educacionalFormação de professoresEducação ruralEmpowermentEducational politicsTeacher trainingRural educationEmpoderamientoPolítica educativaFormación de professoresEducación ruralIt investigates how the continuing education of teachers was established in the Escola da Terra Program and how it made possible, especially in Tocantins, pedagogical achievements that had a significant political impact, such as the opening of a school in a Quilombola community, the empowerment of teachers and the rural community, as well as improvement in learning rates. The inter-institutional collaboration between UFT, UFG, UFU, UFGD, UFSCAR and UFRRJ is also evaluated. In this sense, in addition to the ordinance establishing the Escola da Terra Program, which has an administrative dimension by states of the federation, the article presents possibilities for socialization of knowledge and mutual collaboration in interstate dimensions.Este artículo investiga cómo se instauró la formación permanente de profesores en el Programa Escola da Terra y cómo posibilitó, especialmente en Tocantins, conquistas pedagógicas que tuvieron un impacto político significativo, como la apertura de una escuela en una comunidad Quilombola, el empoderamiento de docentes y de la comunidad campesina, así como la mejora en los índices de aprendizaje. También se evalúa la colaboración interinstitucional entre UFT, UFG, UFU, UFGD, UFSCAR y UFRRJ. En ese sentido, además de la ordenanza que instituye el Programa Escola da Terra, que tiene una dimensión administrativa por estados de la federación, el artículo presenta posibilidades de socialización del conocimiento y colaboración mutua en dimensiones interestatales.Investiga-se como se estabeleceu a formação continuada de professores no Programa Escola da Terra e como ele possibilitou, especialmente no Tocantins, conquistas pedagógicas que implicaram em significativo impacto político como a abertura de escola em comunidade Quilombola, o empoderamento dos docentes e da comunidade campesina, assim como melhoramento nos índices de aprendizagem. Avalia-se, ainda, a colaboração interinstitucional entre a UFT, UFG, UFU, UFGD, UFSCAR e UFRRJ. Nesse sentido, para além da portaria que institui o Programa Escola da Terra que possui uma dimensão administrativa por estados da federação, o artigo apresenta possibilidades de socialização de saberes e colaborações mútuas em dimensões interestaduais.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6755110.14393/REPOD-v12n1a2023-67551Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 345-362Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 345-362Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 345-362Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 345-3622238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67551/35144Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPimenta, AlessandroSales, Suze Silva2023-01-27T15:39:50Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67551Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-27T15:39:50Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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