Expansion of vacancies of early childhood education with agreement in the region of Guaianases, São Paulo: a needy and permanente policy
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65155 |
Resumo: | This paper presents data from a master's research developed in the city of Guaianases, São Paulo State, Brazil. This region stands out in the educational context of São Paulo State due to the considerable increase in vacancies in day care centers through a broad process of agreements between the City Hall and civil society organizations. Interviews, observations and document analysis were carried out - from a qualitative approach - in two early childhood education institutions from 0 to 3 years old – one directly managed and the other result of an agreement process - focusing on the relationship between meeting demand and quality. The research concluded that the neoliberal reforms in Brazil created conditions for the increase of privatization processes in the educational field, among them the agreements, which do not always provide conditions for the quality of education for young children. |
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Expansion of vacancies of early childhood education with agreement in the region of Guaianases, São Paulo: a needy and permanente policyAmpliación de vacantes en la educación infantil con convenio en la región de Guaianases, São Paulo: una política necesitada y permanenteExpansão de vagas na educação infantil com conveniamento na região de Guaianases, São Paulo: uma política carente e permanente Educação infantilCrianças de 0 a 3 anos de idadePolíticas públicasEarly childhood Education0 to 3 year old childrenPublic policiesEducación infantilNinõs de 0 a 3 añosPolíticas PúblicasThis paper presents data from a master's research developed in the city of Guaianases, São Paulo State, Brazil. This region stands out in the educational context of São Paulo State due to the considerable increase in vacancies in day care centers through a broad process of agreements between the City Hall and civil society organizations. Interviews, observations and document analysis were carried out - from a qualitative approach - in two early childhood education institutions from 0 to 3 years old – one directly managed and the other result of an agreement process - focusing on the relationship between meeting demand and quality. The research concluded that the neoliberal reforms in Brazil created conditions for the increase of privatization processes in the educational field, among them the agreements, which do not always provide conditions for the quality of education for young children.Este artículo presenta datos de investigación de maestría desarrollada en Guaianases, São Paulo. Esta región se destaca en el contexto educativo paulistano por lo considerable aumento de vacantes en guarderías por medio de un amplio proceso con convenio entre la Alcaldía y organizaciones de la sociedad civil. Con un enfoque cualitativo, fueron realizadas entrevistas, observaciones y análisis de documentos en dos instituciones de educación infantil de 0 a 3 años, siendo una gestión directa y otra con convenio, teniendo como enfoque la relación entre asistencia a la demanda y calidad. El estudio concluyó que las reformas neoliberales en Brasil crearon condiciones para el aumento de procesos de privatización, de entre ellos el con convenio que ni siempre proporcionan condiciones para la calidad de la educación del niño pequeño.Este artigo apresenta dados de pesquisa de mestrado desenvolvida em Guaianases, São Paulo. Esta região se destaca no contexto educacional paulistano pelo considerável aumento de vagas em creches por meio de um amplo processo de conveniamento entre a Prefeitura e organizações da sociedade civil. Com abordagem qualitativa, foram realizadas entrevistas, observações e análise documental em duas instituições de Educação Infantil de 0 a 3 anos, sendo uma de gestão direta e outra conveniada, tendo como foco a relação entre atendimento à demanda e qualidade. O estudo concluiu que as reformas neoliberais no Brasil criaram condições para o aumento de processos de privatização, dentre eles o conveniamento, que nem sempre proporcionam condições para a qualidade da educação da criança pequena.Este artigo apresenta dados de pesquisa de mestrado desenvolvida em Guaianases, São Paulo. Esta região se destaca no contexto educacional paulistano pelo considerável aumento de vagas em creches por meio de um amplo processo de conveniamento entre a Prefeitura e organizações da sociedade civil. Com abordagem qualitativa, foram realizadas entrevistas, observações e análise documental em duas instituições de Educação Infantil de 0 a 3 anos, sendo uma de gestão direta e outra conveniada, tendo como foco a relação entre atendimento à demanda e qualidade. O estudo concluiu que as reformas neoliberais no Brasil criaram condições para o aumento de processos de privatização, dentre eles o conveniamento, que nem sempre proporcionam condições para a qualidade da educação da criança pequena.Universidade Federal de Uberlândia2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6515510.14393/REPOD-v11n3a2022-65155Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 979-998Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 979-998Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 979-998Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 979-9982238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65155/34262Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, Maria Aparecida Antero2022-09-15T20:20:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65155Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:20:25Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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