The Educational ICMS as an instrument for the institutionalization and management of municipal systems
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70827 |
Resumo: | This article aims to discuss the institutionalization of the Educational ICMS in the Amazon region approved in the Constitutional Amendment nº 108/2020 that regulates the Fund for the Maintenance and Development of Basic Education and Valorization of Education Professionals (Fundeb)which establishes discretion of the states to elaborate the criteria for redistribution of quota part of the ICMS to municipalities. The research was based on the historical-dialectical materialist perspective, with documentary and bibliographic research and revealed that the criteria adopted by the states are related to the performance of students in the large-scale state of Tocantins that considered the institutionalization of the Education/Education System as a conditioning factor. It is concluded that the Educational ICMS can contribute to a ranking and meritocracy policy and expansion of educational inequalities. |
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The Educational ICMS as an instrument for the institutionalization and management of municipal systemsEl ICMS Educacional como instrumento para la institucionalización y gestión de los sistemas municipalesO ICMS Educacional como instrumento para a institucionalização e gestão dos sistemas municipais de educação tocantinensesFundebICMS EducacionalEducação MunicipalTocantinsFundebICMS EducacionalMunicipal EducationTocantinsFundebICMS EducacionalEducación MunicipalTocantinsThis article aims to discuss the institutionalization of the Educational ICMS in the Amazon region approved in the Constitutional Amendment nº 108/2020 that regulates the Fund for the Maintenance and Development of Basic Education and Valorization of Education Professionals (Fundeb)which establishes discretion of the states to elaborate the criteria for redistribution of quota part of the ICMS to municipalities. The research was based on the historical-dialectical materialist perspective, with documentary and bibliographic research and revealed that the criteria adopted by the states are related to the performance of students in the large-scale state of Tocantins that considered the institutionalization of the Education/Education System as a conditioning factor. It is concluded that the Educational ICMS can contribute to a ranking and meritocracy policy and expansion of educational inequalities.Este artículo tiene como objetivo discutir la institucionalización del ICMS Educacional en la región amazónica aprobado en la Enmienda Constitucional nº 108/2020 que regula el Fondo de Mantenimiento y Desarrollo de la Educación Básica y de Valorización de los Profesionales de la Educación (Fundeb), que establece la discrecionalidad de los estados para elaborar los criterios de redistribución de la cuota de la ICMS a los municipios. La investigación se basó en la perspectiva materialista histórico-dialéctica, con investigación documental y bibliográfica y reveló que los criterios adoptados por los estados están relacionados con el desempeño de los estudiantes en las evaluaciones a gran escala, con innovaciones por parte del estado de Tocantins que consideró la institucionalización del Sistema de Enseñanza/Educación como una condicionante. Se concluye que el ICMS Educacional puede contribuir para una política de ranqueo y de meritocracia y de ampliación de las desigualdades educativas.Este artigo tem como objetivo discutir a institucionalização do ICMS Educacional na região amazônica aprovado na Emenda Constitucional nº 108/2020 que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), a qual estabelece discricionariedade dos estados para elaborarem os critérios de redistribuição da cota parte do ICMS aos municípios. A investigação se assentou na perspectiva materialista histórico-dialética, com pesquisa documental e bibliográfica e revelou que os critérios adotados pelos estados estão relacionados ao desempenho dos estudantes nas avaliações de larga escala, com inovações por parte do estado do Tocantins que considerou a institucionalização do Sistema de Ensino/Educação como uma condicionante. Conclui-se que o ICMS Educacional pode contribuir para uma política de ranqueamento e de meritocracia e de ampliação das desigualdades educacionais.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7082710.14393/REPOD-v13n1a2024-70827Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70827/37500https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70827/37501Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Celestina Maria Pereira deLuduvice, Paulo Vinícius Santos SulliGonçalves, Italo Bruno PaivaSantos, Jocyleia Santana dos2024-01-01T01:31:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70827Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-01T01:31Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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