Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lagrange, Laura Mattes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558
Resumo: Based on a qualitative documental analysis, we sought to identify academic publications about school management and deafness, which may reflect the management perspectives on deaf education. Our search was limited to articles in the CAPES journal portal. At first, the descriptor “Inclusive School Management” was searched, which resulted in 204 publications. Based on this number, we used some filters: only peer-reviewed texts published between 2011 and 2021. Next, a careful reading of abstracts and keywords was carried out, in order to identify articles that dealt with the research: only four were found. Amongst them, not all dealt with school management, althought being a result when the descriptor « Inclusive School Management » was searched. This analysis allowed us to point out that the theme still has little scientific publication.
id UFU-4_53db5a5bc189eff0129385615ad95846
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70558
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publicationsGestión escolar inclusiva y sordera: análisis de publicaciones académicasGestão escolar inclusiva e surdez: análise de publicações acadêmicas Gestor educacionalEstudantes surdos no ensino regularInclusão escolar de surdosSchool managementDeaf students in regular schoolsDeaf inclusion in schoolsGestión escolarEstudiantes sordos en escuelas regularesInclusión escolar de sordosBased on a qualitative documental analysis, we sought to identify academic publications about school management and deafness, which may reflect the management perspectives on deaf education. Our search was limited to articles in the CAPES journal portal. At first, the descriptor “Inclusive School Management” was searched, which resulted in 204 publications. Based on this number, we used some filters: only peer-reviewed texts published between 2011 and 2021. Next, a careful reading of abstracts and keywords was carried out, in order to identify articles that dealt with the research: only four were found. Amongst them, not all dealt with school management, althought being a result when the descriptor « Inclusive School Management » was searched. This analysis allowed us to point out that the theme still has little scientific publication.A partir de un análisis documental cualitativo, buscamos identificar publicaciones académicas centradas en la unión de la gestión escolar y la sordera, que refleje perspectivas de gestores en la educación de los sordos. La búsqueda se limitó a los artículos del portal de revistas CAPES. En un primer momento, buscamos el descriptor “Gestión Escolar Inclusiva”, que resultó en 204 publicaciones. A partir de este número, el refinamiento se realizó mediante filtros: solo textos revisados por pares y publicados entre 2011 y 2021. Una lectura atenta de los resúmenes y de las palabras clave, con el fin de buscar artículos que traten la pregunta de investigación: sólo fueron encontrados cuatro. Entre estos, se encontró que no todos abordaron la gestión escolar, a pesar de ser resultados en la plataforma al buscar el descriptor “Gestión Escolar Inclusiva”. Los análisis permitieron resaltar que el tema aún tiene poca publicación científica.As análises deste estudo procuraram compreender a relação entre a gestão escolar e a inclusão, especialmente no âmbito da surdez. Vale destacar que, a partir das normativas legais que estabelecem a inclusão de todos os estudantes no ensino regular, muitos desafios foram postos. No entanto, as barreiras permanecem visíveis. Com o objetivo de buscar publicações sobre a temática, principalmente no âmbito dos artigos científicos, a metodologia adotada foi qualitativa e teve como instrumento de pesquisa a análise documental, que buscou conhecer os artigos que associavam os dois descritores: gestão escolar e surdez. E assim, com esse propósito, compreender as perspectivas dos gestores escolares sobre a educação de surdos. A pesquisa limitou-se a artigos depositados no portal de periódicos CAPES. A princípio, pesquisou-se o descritor “gestão escolar inclusiva”, que resultou em 204 publicações. A partir desse número, realizou-se refinamento por filtros: apenas textos revisados por pares e publicados entre 2011 e 2021. Em seguida, efetivou-se a leitura atenta dos resumos e das palavras-chave, visando mapear artigos que tratassem da questão da pesquisa: apenas quatro abordavam a surdez. Dentre os analisados na pesquisa, constatou-se que nem todos abordavam a gestão escolar, apesar de serem indicados pela plataforma na busca pelo descritor “gestão escolar inclusiva”. As análises permitiram salientar que ainda há pouca publicação científica dentro da temática.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7055810.14393/REPOD-v13n1a2024-70558Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37508https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37509Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLagrange, Laura MattesPaschoalino, Jussara Bueno de Queiroz2024-01-01T01:31:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70558Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-01T01:31:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
Gestión escolar inclusiva y sordera: análisis de publicaciones académicas
Gestão escolar inclusiva e surdez: análise de publicações acadêmicas
title Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
spellingShingle Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
Lagrange, Laura Mattes
Gestor educacional
Estudantes surdos no ensino regular
Inclusão escolar de surdos
School management
Deaf students in regular schools
Deaf inclusion in schools
Gestión escolar
Estudiantes sordos en escuelas regulares
Inclusión escolar de sordos
title_short Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
title_full Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
title_fullStr Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
title_full_unstemmed Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
title_sort Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
author Lagrange, Laura Mattes
author_facet Lagrange, Laura Mattes
Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz
author_role author
author2 Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lagrange, Laura Mattes
Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz
dc.subject.por.fl_str_mv Gestor educacional
Estudantes surdos no ensino regular
Inclusão escolar de surdos
School management
Deaf students in regular schools
Deaf inclusion in schools
Gestión escolar
Estudiantes sordos en escuelas regulares
Inclusión escolar de sordos
topic Gestor educacional
Estudantes surdos no ensino regular
Inclusão escolar de surdos
School management
Deaf students in regular schools
Deaf inclusion in schools
Gestión escolar
Estudiantes sordos en escuelas regulares
Inclusión escolar de sordos
description Based on a qualitative documental analysis, we sought to identify academic publications about school management and deafness, which may reflect the management perspectives on deaf education. Our search was limited to articles in the CAPES journal portal. At first, the descriptor “Inclusive School Management” was searched, which resulted in 204 publications. Based on this number, we used some filters: only peer-reviewed texts published between 2011 and 2021. Next, a careful reading of abstracts and keywords was carried out, in order to identify articles that dealt with the research: only four were found. Amongst them, not all dealt with school management, althought being a result when the descriptor « Inclusive School Management » was searched. This analysis allowed us to point out that the theme still has little scientific publication.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558
10.14393/REPOD-v13n1a2024-70558
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-70558
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37508
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37509
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961774653440