Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558 |
Resumo: | Based on a qualitative documental analysis, we sought to identify academic publications about school management and deafness, which may reflect the management perspectives on deaf education. Our search was limited to articles in the CAPES journal portal. At first, the descriptor “Inclusive School Management” was searched, which resulted in 204 publications. Based on this number, we used some filters: only peer-reviewed texts published between 2011 and 2021. Next, a careful reading of abstracts and keywords was carried out, in order to identify articles that dealt with the research: only four were found. Amongst them, not all dealt with school management, althought being a result when the descriptor « Inclusive School Management » was searched. This analysis allowed us to point out that the theme still has little scientific publication. |
id |
UFU-4_53db5a5bc189eff0129385615ad95846 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70558 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publicationsGestión escolar inclusiva y sordera: análisis de publicaciones académicasGestão escolar inclusiva e surdez: análise de publicações acadêmicas Gestor educacionalEstudantes surdos no ensino regularInclusão escolar de surdosSchool managementDeaf students in regular schoolsDeaf inclusion in schoolsGestión escolarEstudiantes sordos en escuelas regularesInclusión escolar de sordosBased on a qualitative documental analysis, we sought to identify academic publications about school management and deafness, which may reflect the management perspectives on deaf education. Our search was limited to articles in the CAPES journal portal. At first, the descriptor “Inclusive School Management” was searched, which resulted in 204 publications. Based on this number, we used some filters: only peer-reviewed texts published between 2011 and 2021. Next, a careful reading of abstracts and keywords was carried out, in order to identify articles that dealt with the research: only four were found. Amongst them, not all dealt with school management, althought being a result when the descriptor « Inclusive School Management » was searched. This analysis allowed us to point out that the theme still has little scientific publication.A partir de un análisis documental cualitativo, buscamos identificar publicaciones académicas centradas en la unión de la gestión escolar y la sordera, que refleje perspectivas de gestores en la educación de los sordos. La búsqueda se limitó a los artículos del portal de revistas CAPES. En un primer momento, buscamos el descriptor “Gestión Escolar Inclusiva”, que resultó en 204 publicaciones. A partir de este número, el refinamiento se realizó mediante filtros: solo textos revisados por pares y publicados entre 2011 y 2021. Una lectura atenta de los resúmenes y de las palabras clave, con el fin de buscar artículos que traten la pregunta de investigación: sólo fueron encontrados cuatro. Entre estos, se encontró que no todos abordaron la gestión escolar, a pesar de ser resultados en la plataforma al buscar el descriptor “Gestión Escolar Inclusiva”. Los análisis permitieron resaltar que el tema aún tiene poca publicación científica.As análises deste estudo procuraram compreender a relação entre a gestão escolar e a inclusão, especialmente no âmbito da surdez. Vale destacar que, a partir das normativas legais que estabelecem a inclusão de todos os estudantes no ensino regular, muitos desafios foram postos. No entanto, as barreiras permanecem visíveis. Com o objetivo de buscar publicações sobre a temática, principalmente no âmbito dos artigos científicos, a metodologia adotada foi qualitativa e teve como instrumento de pesquisa a análise documental, que buscou conhecer os artigos que associavam os dois descritores: gestão escolar e surdez. E assim, com esse propósito, compreender as perspectivas dos gestores escolares sobre a educação de surdos. A pesquisa limitou-se a artigos depositados no portal de periódicos CAPES. A princípio, pesquisou-se o descritor “gestão escolar inclusiva”, que resultou em 204 publicações. A partir desse número, realizou-se refinamento por filtros: apenas textos revisados por pares e publicados entre 2011 e 2021. Em seguida, efetivou-se a leitura atenta dos resumos e das palavras-chave, visando mapear artigos que tratassem da questão da pesquisa: apenas quatro abordavam a surdez. Dentre os analisados na pesquisa, constatou-se que nem todos abordavam a gestão escolar, apesar de serem indicados pela plataforma na busca pelo descritor “gestão escolar inclusiva”. As análises permitiram salientar que ainda há pouca publicação científica dentro da temática.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7055810.14393/REPOD-v13n1a2024-70558Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-162238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37508https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37509Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLagrange, Laura MattesPaschoalino, Jussara Bueno de Queiroz2024-01-01T01:31:03Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70558Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-01T01:31:03Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications Gestión escolar inclusiva y sordera: análisis de publicaciones académicas Gestão escolar inclusiva e surdez: análise de publicações acadêmicas |
title |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications |
spellingShingle |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications Lagrange, Laura Mattes Gestor educacional Estudantes surdos no ensino regular Inclusão escolar de surdos School management Deaf students in regular schools Deaf inclusion in schools Gestión escolar Estudiantes sordos en escuelas regulares Inclusión escolar de sordos |
title_short |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications |
title_full |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications |
title_fullStr |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications |
title_full_unstemmed |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications |
title_sort |
Inclusive school management and deafness: an analysis of academic publications |
author |
Lagrange, Laura Mattes |
author_facet |
Lagrange, Laura Mattes Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz |
author_role |
author |
author2 |
Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lagrange, Laura Mattes Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestor educacional Estudantes surdos no ensino regular Inclusão escolar de surdos School management Deaf students in regular schools Deaf inclusion in schools Gestión escolar Estudiantes sordos en escuelas regulares Inclusión escolar de sordos |
topic |
Gestor educacional Estudantes surdos no ensino regular Inclusão escolar de surdos School management Deaf students in regular schools Deaf inclusion in schools Gestión escolar Estudiantes sordos en escuelas regulares Inclusión escolar de sordos |
description |
Based on a qualitative documental analysis, we sought to identify academic publications about school management and deafness, which may reflect the management perspectives on deaf education. Our search was limited to articles in the CAPES journal portal. At first, the descriptor “Inclusive School Management” was searched, which resulted in 204 publications. Based on this number, we used some filters: only peer-reviewed texts published between 2011 and 2021. Next, a careful reading of abstracts and keywords was carried out, in order to identify articles that dealt with the research: only four were found. Amongst them, not all dealt with school management, althought being a result when the descriptor « Inclusive School Management » was searched. This analysis allowed us to point out that the theme still has little scientific publication. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558 10.14393/REPOD-v13n1a2024-70558 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n1a2024-70558 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37508 https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70558/37509 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-16 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961774653440 |