Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rosário, Hilda Rosa Moraes de Freitas, Silva, Simone Souza da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702
Resumo: Research describes the planning, development, and evaluation of a training program on inclusion of public students of special education in higher education to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil. Training program was organized in five themes, according to professors’ interest: Special and Inclusive education; visual deficiency; deafness; autism and accessibility. It has been concluded that is possible to perform formative actions based on professors’ demands and it has been identified need of greater workload, support material, practical activities, and training institutionalization so that occurs continuously, and contribute to improve education quality offered to public persons of Special Education.
id UFU-4_5677a7adc2220bf618080787df4d794f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68702
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, BrazilCapacitación acerca de la inclusión de estudiantes de la Educación Especial para docentes de la Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, BrasilFormação sobre inclusão de alunos da Educação Especial para os docentes da Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, BrasilFormação de ProfessoresEducação InclusivaPúblico da Educação EspecialProfessor’ TrainingInclusive EducationPublic Students of Special educationCapacitación de ProfesoresEducación InclusivaPúblico Objetivo de la Educación EspecialResearch describes the planning, development, and evaluation of a training program on inclusion of public students of special education in higher education to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil. Training program was organized in five themes, according to professors’ interest: Special and Inclusive education; visual deficiency; deafness; autism and accessibility. It has been concluded that is possible to perform formative actions based on professors’ demands and it has been identified need of greater workload, support material, practical activities, and training institutionalization so that occurs continuously, and contribute to improve education quality offered to public persons of Special Education.La investigación describe el planeamiento, desarrollo y evaluación de un programa de capacitación acerca de la inclusión de estudiantes pertenecientes a la Educación Especial en los cursos de Educación Superior para docentes de la Universidade Federal do Pará, Campus Castanhal, Brasil. El programa de formación fue organizado en cinco temas, en conformidad al interés docente: Educación Especial e Inclusiva; discapacidad visual; surdez; autismo y accesibilidad. Como conclusión, se plantea que es posible la realización de capacitaciones bajo demandas de los profesores, además de identificarse la necesidad de amplia carga horaria, de materiales de base, de actividades prácticas y de la institucionalización de las capacitaciones para que sepan continuadas y contribuyan hacia una oferta de enseñanza de mejor calidad al público objetivo de educación especial.A pesquisa descreve o planejamento, desenvolvimento e avaliação de um programa de formação sobre inclusão de alunos público da Educação Especial no Ensino Superior para os docentes da Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, Brasil. O programa de formação foi organizado em cinco temas, conforme o interesse dos docentes: Educação Especial e Inclusiva; deficiência visual; surdez; autismo e acessibilidade. Concluiu-se que é possível realizar ações formativas baseadas nas demandas dos professores e identificou-se a necessidade de maior carga horária, material de apoio, atividades práticas e institucionalização das formações para que ocorram de forma contínua e contribuam para melhoria da qualidade do ensino ofertado às pessoas público da Educação Especial.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6870210.14393/REPOD-v12n3a2023-68702Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-12462238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702/36388Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Raphaella Duarte CavalcanteRosário, Hilda Rosa Moraes de FreitasSilva, Simone Souza da Costa2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68702Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
Capacitación acerca de la inclusión de estudiantes de la Educación Especial para docentes de la Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, Brasil
Formação sobre inclusão de alunos da Educação Especial para os docentes da Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, Brasil
title Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
spellingShingle Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante
Formação de Professores
Educação Inclusiva
Público da Educação Especial
Professor’ Training
Inclusive Education
Public Students of Special education
Capacitación de Profesores
Educación Inclusiva
Público Objetivo de la Educación Especial
title_short Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
title_full Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
title_fullStr Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
title_full_unstemmed Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
title_sort Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
author Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante
author_facet Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante
Rosário, Hilda Rosa Moraes de Freitas
Silva, Simone Souza da Costa
author_role author
author2 Rosário, Hilda Rosa Moraes de Freitas
Silva, Simone Souza da Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante
Rosário, Hilda Rosa Moraes de Freitas
Silva, Simone Souza da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Educação Inclusiva
Público da Educação Especial
Professor’ Training
Inclusive Education
Public Students of Special education
Capacitación de Profesores
Educación Inclusiva
Público Objetivo de la Educación Especial
topic Formação de Professores
Educação Inclusiva
Público da Educação Especial
Professor’ Training
Inclusive Education
Public Students of Special education
Capacitación de Profesores
Educación Inclusiva
Público Objetivo de la Educación Especial
description Research describes the planning, development, and evaluation of a training program on inclusion of public students of special education in higher education to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil. Training program was organized in five themes, according to professors’ interest: Special and Inclusive education; visual deficiency; deafness; autism and accessibility. It has been concluded that is possible to perform formative actions based on professors’ demands and it has been identified need of greater workload, support material, practical activities, and training institutionalization so that occurs continuously, and contribute to improve education quality offered to public persons of Special Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68702
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702/36388
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961694961664