Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702 |
Resumo: | Research describes the planning, development, and evaluation of a training program on inclusion of public students of special education in higher education to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil. Training program was organized in five themes, according to professors’ interest: Special and Inclusive education; visual deficiency; deafness; autism and accessibility. It has been concluded that is possible to perform formative actions based on professors’ demands and it has been identified need of greater workload, support material, practical activities, and training institutionalization so that occurs continuously, and contribute to improve education quality offered to public persons of Special Education. |
id |
UFU-4_5677a7adc2220bf618080787df4d794f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68702 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, BrazilCapacitación acerca de la inclusión de estudiantes de la Educación Especial para docentes de la Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, BrasilFormação sobre inclusão de alunos da Educação Especial para os docentes da Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, BrasilFormação de ProfessoresEducação InclusivaPúblico da Educação EspecialProfessor’ TrainingInclusive EducationPublic Students of Special educationCapacitación de ProfesoresEducación InclusivaPúblico Objetivo de la Educación EspecialResearch describes the planning, development, and evaluation of a training program on inclusion of public students of special education in higher education to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil. Training program was organized in five themes, according to professors’ interest: Special and Inclusive education; visual deficiency; deafness; autism and accessibility. It has been concluded that is possible to perform formative actions based on professors’ demands and it has been identified need of greater workload, support material, practical activities, and training institutionalization so that occurs continuously, and contribute to improve education quality offered to public persons of Special Education.La investigación describe el planeamiento, desarrollo y evaluación de un programa de capacitación acerca de la inclusión de estudiantes pertenecientes a la Educación Especial en los cursos de Educación Superior para docentes de la Universidade Federal do Pará, Campus Castanhal, Brasil. El programa de formación fue organizado en cinco temas, en conformidad al interés docente: Educación Especial e Inclusiva; discapacidad visual; surdez; autismo y accesibilidad. Como conclusión, se plantea que es posible la realización de capacitaciones bajo demandas de los profesores, además de identificarse la necesidad de amplia carga horaria, de materiales de base, de actividades prácticas y de la institucionalización de las capacitaciones para que sepan continuadas y contribuyan hacia una oferta de enseñanza de mejor calidad al público objetivo de educación especial.A pesquisa descreve o planejamento, desenvolvimento e avaliação de um programa de formação sobre inclusão de alunos público da Educação Especial no Ensino Superior para os docentes da Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, Brasil. O programa de formação foi organizado em cinco temas, conforme o interesse dos docentes: Educação Especial e Inclusiva; deficiência visual; surdez; autismo e acessibilidade. Concluiu-se que é possível realizar ações formativas baseadas nas demandas dos professores e identificou-se a necessidade de maior carga horária, material de apoio, atividades práticas e institucionalização das formações para que ocorram de forma contínua e contribuam para melhoria da qualidade do ensino ofertado às pessoas público da Educação Especial.Universidade Federal de Uberlândia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6870210.14393/REPOD-v12n3a2023-68702Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-12462238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702/36388Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Raphaella Duarte CavalcanteRosário, Hilda Rosa Moraes de FreitasSilva, Simone Souza da Costa2023-09-14T22:00:58Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68702Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-09-14T22:00:58Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil Capacitación acerca de la inclusión de estudiantes de la Educación Especial para docentes de la Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, Brasil Formação sobre inclusão de alunos da Educação Especial para os docentes da Universidade Federal do Pará – Campus Castanhal, Brasil |
title |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil |
spellingShingle |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante Formação de Professores Educação Inclusiva Público da Educação Especial Professor’ Training Inclusive Education Public Students of Special education Capacitación de Profesores Educación Inclusiva Público Objetivo de la Educación Especial |
title_short |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil |
title_full |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil |
title_fullStr |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil |
title_full_unstemmed |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil |
title_sort |
Training on inclusion special education students to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil |
author |
Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante |
author_facet |
Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante Rosário, Hilda Rosa Moraes de Freitas Silva, Simone Souza da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Rosário, Hilda Rosa Moraes de Freitas Silva, Simone Souza da Costa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Raphaella Duarte Cavalcante Rosário, Hilda Rosa Moraes de Freitas Silva, Simone Souza da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Educação Inclusiva Público da Educação Especial Professor’ Training Inclusive Education Public Students of Special education Capacitación de Profesores Educación Inclusiva Público Objetivo de la Educación Especial |
topic |
Formação de Professores Educação Inclusiva Público da Educação Especial Professor’ Training Inclusive Education Public Students of Special education Capacitación de Profesores Educación Inclusiva Público Objetivo de la Educación Especial |
description |
Research describes the planning, development, and evaluation of a training program on inclusion of public students of special education in higher education to Federal University of Pará professors – Campus Castanhal, Brazil. Training program was organized in five themes, according to professors’ interest: Special and Inclusive education; visual deficiency; deafness; autism and accessibility. It has been concluded that is possible to perform formative actions based on professors’ demands and it has been identified need of greater workload, support material, practical activities, and training institutionalization so that occurs continuously, and contribute to improve education quality offered to public persons of Special Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702 10.14393/REPOD-v12n3a2023-68702 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n3a2023-68702 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68702/36388 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.3 (set./dez. 2023); 1229-1246 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961694961664 |