The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Sulivan Ferreira de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366
Resumo: This paper aims to understand the formation of the Bachilleratos Populares in Argentina and their contributions to the construction of the popular public school in Latin America and the Caribbean. A case study was carried out with fieldwork, bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews. The constitution of the Popular Public School is possible with political, pedagogical and philosophical autonomy, which is materialized in the curricula, contents, didactics, evaluations, teacher training and claims to the State and civil society.
id UFU-4_750a5c2515fe8942d240ec560b4c380b
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68366
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina La Escuela Pública Popular en América Latina y el Caribe: Aprendiendo de los Bachilleratos Populares en Argentina A Escola Pública Popular na América Latina e Caribe: Aprendizados a partir dos Bachilleratos Populares da ArgentinaEducaçãoEscola PúblicaEducação PopularAmérica Latina e CaribeEducationPublic SchoolPopular EducationLatin America and the CaribbeanEducaciónEscuela PúblicaEducación PopularAmérica Latina y CaribeThis paper aims to understand the formation of the Bachilleratos Populares in Argentina and their contributions to the construction of the popular public school in Latin America and the Caribbean. A case study was carried out with fieldwork, bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews. The constitution of the Popular Public School is possible with political, pedagogical and philosophical autonomy, which is materialized in the curricula, contents, didactics, evaluations, teacher training and claims to the State and civil society.El presente trabajo se propone comprender la formación de los Bachilleratos Populares en Argentina y sus aportes a la construcción de la escuela pública popular em América Latina y el Caribe. Metodológicamente, la investigación se configura como un estudio de caso con relevamiento bibliográfico, relevamiento documental y entrevistas semiestructuradas. La constitución de la Escuela Pública Popular es posible con autonomia política, pedagógica y filosófica que se materializa en los planes de estudio, en los contenidos, en la didáctica, en las evaluaciones, en la formación docente y en las demandas al Estado y a la sociedad civil.O presente trabalho objetiva compreender a formação dos Bachilleratos Populares na Argentina e suas contribuições para a construção da escola pública popular na América Latina e Caribe. Metodologicamente, a pesquisa se configura como um estudo de caso com trabalho de campo, levantamento bibliográfico, levantamento documental e realização de entrevistas semiestruturadas. A constituição da Escola Pública Popular é possível com autonomia política, pedagógica e filosófica, as quais são materializadas nos currículos, nos conteúdos, nas didáticas, nas avaliações, nas formações docentes e nas reivindicações diante do Estado e da sociedade civil.  Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6836610.14393/REPOD-v12n2a2023-68366Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-7012238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366/36077Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Sulivan Ferreira de2023-05-18T23:34:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68366Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
La Escuela Pública Popular en América Latina y el Caribe: Aprendiendo de los Bachilleratos Populares en Argentina
A Escola Pública Popular na América Latina e Caribe: Aprendizados a partir dos Bachilleratos Populares da Argentina
title The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
spellingShingle The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
Souza, Sulivan Ferreira de
Educação
Escola Pública
Educação Popular
América Latina e Caribe
Education
Public School
Popular Education
Latin America and the Caribbean
Educación
Escuela Pública
Educación Popular
América Latina y Caribe
title_short The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
title_full The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
title_fullStr The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
title_full_unstemmed The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
title_sort The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
author Souza, Sulivan Ferreira de
author_facet Souza, Sulivan Ferreira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Sulivan Ferreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Escola Pública
Educação Popular
América Latina e Caribe
Education
Public School
Popular Education
Latin America and the Caribbean
Educación
Escuela Pública
Educación Popular
América Latina y Caribe
topic Educação
Escola Pública
Educação Popular
América Latina e Caribe
Education
Public School
Popular Education
Latin America and the Caribbean
Educación
Escuela Pública
Educación Popular
América Latina y Caribe
description This paper aims to understand the formation of the Bachilleratos Populares in Argentina and their contributions to the construction of the popular public school in Latin America and the Caribbean. A case study was carried out with fieldwork, bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews. The constitution of the Popular Public School is possible with political, pedagogical and philosophical autonomy, which is materialized in the curricula, contents, didactics, evaluations, teacher training and claims to the State and civil society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68366
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366/36077
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961665601536