The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366 |
Resumo: | This paper aims to understand the formation of the Bachilleratos Populares in Argentina and their contributions to the construction of the popular public school in Latin America and the Caribbean. A case study was carried out with fieldwork, bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews. The constitution of the Popular Public School is possible with political, pedagogical and philosophical autonomy, which is materialized in the curricula, contents, didactics, evaluations, teacher training and claims to the State and civil society. |
id |
UFU-4_750a5c2515fe8942d240ec560b4c380b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68366 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina La Escuela Pública Popular en América Latina y el Caribe: Aprendiendo de los Bachilleratos Populares en Argentina A Escola Pública Popular na América Latina e Caribe: Aprendizados a partir dos Bachilleratos Populares da ArgentinaEducaçãoEscola PúblicaEducação PopularAmérica Latina e CaribeEducationPublic SchoolPopular EducationLatin America and the CaribbeanEducaciónEscuela PúblicaEducación PopularAmérica Latina y CaribeThis paper aims to understand the formation of the Bachilleratos Populares in Argentina and their contributions to the construction of the popular public school in Latin America and the Caribbean. A case study was carried out with fieldwork, bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews. The constitution of the Popular Public School is possible with political, pedagogical and philosophical autonomy, which is materialized in the curricula, contents, didactics, evaluations, teacher training and claims to the State and civil society.El presente trabajo se propone comprender la formación de los Bachilleratos Populares en Argentina y sus aportes a la construcción de la escuela pública popular em América Latina y el Caribe. Metodológicamente, la investigación se configura como un estudio de caso con relevamiento bibliográfico, relevamiento documental y entrevistas semiestructuradas. La constitución de la Escuela Pública Popular es posible con autonomia política, pedagógica y filosófica que se materializa en los planes de estudio, en los contenidos, en la didáctica, en las evaluaciones, en la formación docente y en las demandas al Estado y a la sociedad civil.O presente trabalho objetiva compreender a formação dos Bachilleratos Populares na Argentina e suas contribuições para a construção da escola pública popular na América Latina e Caribe. Metodologicamente, a pesquisa se configura como um estudo de caso com trabalho de campo, levantamento bibliográfico, levantamento documental e realização de entrevistas semiestruturadas. A constituição da Escola Pública Popular é possível com autonomia política, pedagógica e filosófica, as quais são materializadas nos currículos, nos conteúdos, nas didáticas, nas avaliações, nas formações docentes e nas reivindicações diante do Estado e da sociedade civil. Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6836610.14393/REPOD-v12n2a2023-68366Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-7012238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366/36077Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Sulivan Ferreira de2023-05-18T23:34:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68366Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina La Escuela Pública Popular en América Latina y el Caribe: Aprendiendo de los Bachilleratos Populares en Argentina A Escola Pública Popular na América Latina e Caribe: Aprendizados a partir dos Bachilleratos Populares da Argentina |
title |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina |
spellingShingle |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina Souza, Sulivan Ferreira de Educação Escola Pública Educação Popular América Latina e Caribe Education Public School Popular Education Latin America and the Caribbean Educación Escuela Pública Educación Popular América Latina y Caribe |
title_short |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina |
title_full |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina |
title_fullStr |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina |
title_full_unstemmed |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina |
title_sort |
The Popular Public School in Latin America and the Caribbean: Learning from the Popular Bachilleratos in Argentina |
author |
Souza, Sulivan Ferreira de |
author_facet |
Souza, Sulivan Ferreira de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Sulivan Ferreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Escola Pública Educação Popular América Latina e Caribe Education Public School Popular Education Latin America and the Caribbean Educación Escuela Pública Educación Popular América Latina y Caribe |
topic |
Educação Escola Pública Educação Popular América Latina e Caribe Education Public School Popular Education Latin America and the Caribbean Educación Escuela Pública Educación Popular América Latina y Caribe |
description |
This paper aims to understand the formation of the Bachilleratos Populares in Argentina and their contributions to the construction of the popular public school in Latin America and the Caribbean. A case study was carried out with fieldwork, bibliographic and documentary research, and semi-structured interviews. The constitution of the Popular Public School is possible with political, pedagogical and philosophical autonomy, which is materialized in the curricula, contents, didactics, evaluations, teacher training and claims to the State and civil society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68366 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68366/36077 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 683-701 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961665601536 |