The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Figueora, Victor
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358
Resumo: The research critically analyzed the Teacher Professional Development System in Chile. The bill was resisted by a large part of the public sector teaching staff and by a group of progressive academics, in general, because such public policy was part of the neoliberal strategy, despite being promoted by a center-left government. A key aspect was to recognize the argumentative structure that tells us about the existence of a crisis, the culprits, and the solutions, mainly in the press, which had repercussions in the parliamentary discussion.The research was guided by a critical-analytical epistemological position. The analysis of sources was carried out through the methodology of documentary analysis and critical content analysis.
id UFU-4_98f24c21b7134a72138a76b260619df6
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68358
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile Espanhol La crisis, los culpables y las soluciones: el surgimiento del sistema de desarrollo profesional docente en ChileA crise, os culpados e as soluções: o surgimento do sistema de desenvolvimento profissional docente no ChileNeoliberalismo en educaciónSistema de Desarrollo Profesional DocenteChileNeoliberalismo na educaçãoSistema de Desenvolvimento Profissional DocenteChileNeoliberalism in educationTeacher Professional Development SystemChileThe research critically analyzed the Teacher Professional Development System in Chile. The bill was resisted by a large part of the public sector teaching staff and by a group of progressive academics, in general, because such public policy was part of the neoliberal strategy, despite being promoted by a center-left government. A key aspect was to recognize the argumentative structure that tells us about the existence of a crisis, the culprits, and the solutions, mainly in the press, which had repercussions in the parliamentary discussion.The research was guided by a critical-analytical epistemological position. The analysis of sources was carried out through the methodology of documentary analysis and critical content analysis.La investigación analizó críticamente el Sistema de Desarrollo Profesional Docente en Chile. El proyecto de ley fue resistido por gran parte del profesorado del sector público y por un grupo académicos progresistas, en general, debido a que dicha política pública formaba parte de la estrategia neoliberal, a pesar de ser promovida por un gobierno de centroizquierda. Un aspecto clave fue el reconocer la estructura argumentativa que nos habla de la existencia de una crisis, de los culpables y de las soluciones, principalmente, en la prensa, lo que repercutió en la discusión parlamentaria. La investigación se orientó por un posicionamiento epistemológico crítico-analítico. El análisis de fuentes se llevó a cabo a través de la metodología de análisis documental y el análisis crítico del contenido.A pesquisa analisou criticamente o Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente no Chile. O projeto de lei foi resistido por uma grande parte da profissão docente do setor público e por um grupo de acadêmicos progressistas em geral, com o argumento de que tal política pública era parte da estratégia neoliberal, apesar de ser promovida por um governo de centro-esquerda. Um aspecto chave foi reconhecer a estrutura argumentativa que nos fala da existência de uma crise, dos culpados e das soluções, principalmente, na imprensa, refletindo na discussão no parlamento. A pesquisa foi guiada por uma postura epistemológica crítica-analítica. A análise das fontes foi realizada através da metodologia de análise documental e análise de conteúdo crítico.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6835810.14393/REPOD-v12n2a2023-68358Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-6822238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358/36076Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueora, Victor2023-05-18T23:34:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68358Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
Espanhol La crisis, los culpables y las soluciones: el surgimiento del sistema de desarrollo profesional docente en Chile
A crise, os culpados e as soluções: o surgimento do sistema de desenvolvimento profissional docente no Chile
title The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
spellingShingle The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
Figueora, Victor
Neoliberalismo en educación
Sistema de Desarrollo Profesional Docente
Chile
Neoliberalismo na educação
Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente
Chile
Neoliberalism in education
Teacher Professional Development System
Chile
title_short The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
title_full The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
title_fullStr The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
title_full_unstemmed The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
title_sort The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
author Figueora, Victor
author_facet Figueora, Victor
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Figueora, Victor
dc.subject.por.fl_str_mv Neoliberalismo en educación
Sistema de Desarrollo Profesional Docente
Chile
Neoliberalismo na educação
Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente
Chile
Neoliberalism in education
Teacher Professional Development System
Chile
topic Neoliberalismo en educación
Sistema de Desarrollo Profesional Docente
Chile
Neoliberalismo na educação
Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente
Chile
Neoliberalism in education
Teacher Professional Development System
Chile
description The research critically analyzed the Teacher Professional Development System in Chile. The bill was resisted by a large part of the public sector teaching staff and by a group of progressive academics, in general, because such public policy was part of the neoliberal strategy, despite being promoted by a center-left government. A key aspect was to recognize the argumentative structure that tells us about the existence of a crisis, the culprits, and the solutions, mainly in the press, which had repercussions in the parliamentary discussion.The research was guided by a critical-analytical epistemological position. The analysis of sources was carried out through the methodology of documentary analysis and critical content analysis.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68358
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68358
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358/36076
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961662455808