The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358 |
Resumo: | The research critically analyzed the Teacher Professional Development System in Chile. The bill was resisted by a large part of the public sector teaching staff and by a group of progressive academics, in general, because such public policy was part of the neoliberal strategy, despite being promoted by a center-left government. A key aspect was to recognize the argumentative structure that tells us about the existence of a crisis, the culprits, and the solutions, mainly in the press, which had repercussions in the parliamentary discussion.The research was guided by a critical-analytical epistemological position. The analysis of sources was carried out through the methodology of documentary analysis and critical content analysis. |
id |
UFU-4_98f24c21b7134a72138a76b260619df6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68358 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile Espanhol La crisis, los culpables y las soluciones: el surgimiento del sistema de desarrollo profesional docente en ChileA crise, os culpados e as soluções: o surgimento do sistema de desenvolvimento profissional docente no ChileNeoliberalismo en educaciónSistema de Desarrollo Profesional DocenteChileNeoliberalismo na educaçãoSistema de Desenvolvimento Profissional DocenteChileNeoliberalism in educationTeacher Professional Development SystemChileThe research critically analyzed the Teacher Professional Development System in Chile. The bill was resisted by a large part of the public sector teaching staff and by a group of progressive academics, in general, because such public policy was part of the neoliberal strategy, despite being promoted by a center-left government. A key aspect was to recognize the argumentative structure that tells us about the existence of a crisis, the culprits, and the solutions, mainly in the press, which had repercussions in the parliamentary discussion.The research was guided by a critical-analytical epistemological position. The analysis of sources was carried out through the methodology of documentary analysis and critical content analysis.La investigación analizó críticamente el Sistema de Desarrollo Profesional Docente en Chile. El proyecto de ley fue resistido por gran parte del profesorado del sector público y por un grupo académicos progresistas, en general, debido a que dicha política pública formaba parte de la estrategia neoliberal, a pesar de ser promovida por un gobierno de centroizquierda. Un aspecto clave fue el reconocer la estructura argumentativa que nos habla de la existencia de una crisis, de los culpables y de las soluciones, principalmente, en la prensa, lo que repercutió en la discusión parlamentaria. La investigación se orientó por un posicionamiento epistemológico crítico-analítico. El análisis de fuentes se llevó a cabo a través de la metodología de análisis documental y el análisis crítico del contenido.A pesquisa analisou criticamente o Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente no Chile. O projeto de lei foi resistido por uma grande parte da profissão docente do setor público e por um grupo de acadêmicos progressistas em geral, com o argumento de que tal política pública era parte da estratégia neoliberal, apesar de ser promovida por um governo de centro-esquerda. Um aspecto chave foi reconhecer a estrutura argumentativa que nos fala da existência de uma crise, dos culpados e das soluções, principalmente, na imprensa, refletindo na discussão no parlamento. A pesquisa foi guiada por uma postura epistemológica crítica-analítica. A análise das fontes foi realizada através da metodologia de análise documental e análise de conteúdo crítico.Universidade Federal de Uberlândia2023-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6835810.14393/REPOD-v12n2a2023-68358Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-6822238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358/36076Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFigueora, Victor2023-05-18T23:34:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/68358Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-05-18T23:34:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile Espanhol La crisis, los culpables y las soluciones: el surgimiento del sistema de desarrollo profesional docente en Chile A crise, os culpados e as soluções: o surgimento do sistema de desenvolvimento profissional docente no Chile |
title |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile |
spellingShingle |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile Figueora, Victor Neoliberalismo en educación Sistema de Desarrollo Profesional Docente Chile Neoliberalismo na educação Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente Chile Neoliberalism in education Teacher Professional Development System Chile |
title_short |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile |
title_full |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile |
title_fullStr |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile |
title_full_unstemmed |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile |
title_sort |
The crisis, the culprits and the solutions: the emergence of the teacher professional development system in Chile |
author |
Figueora, Victor |
author_facet |
Figueora, Victor |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Figueora, Victor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Neoliberalismo en educación Sistema de Desarrollo Profesional Docente Chile Neoliberalismo na educação Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente Chile Neoliberalism in education Teacher Professional Development System Chile |
topic |
Neoliberalismo en educación Sistema de Desarrollo Profesional Docente Chile Neoliberalismo na educação Sistema de Desenvolvimento Profissional Docente Chile Neoliberalism in education Teacher Professional Development System Chile |
description |
The research critically analyzed the Teacher Professional Development System in Chile. The bill was resisted by a large part of the public sector teaching staff and by a group of progressive academics, in general, because such public policy was part of the neoliberal strategy, despite being promoted by a center-left government. A key aspect was to recognize the argumentative structure that tells us about the existence of a crisis, the culprits, and the solutions, mainly in the press, which had repercussions in the parliamentary discussion.The research was guided by a critical-analytical epistemological position. The analysis of sources was carried out through the methodology of documentary analysis and critical content analysis. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68358 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v12n2a2023-68358 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68358/36076 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682 Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.2 (mai./ago. 2023); 661-682 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943961662455808 |