Affirmative actions in Higher Education: the case of the Post Graduation Program in Teaching, at Universidade Federal Fluminense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Francisca Marli Rodrigues de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gomes, Jacqueline de Souza, Almeida, Marcelo Nocelle de, Milagres, Yuri Marx Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64905
Resumo: Given the low representation of certain social groups in post-graduate courses in Brazil, the present article followed the qualitative design based on the descriptive approach to explore the implementation of affirmative actions substantiated by the experience of the “Commission for insertion of quotas in the notice of selection” from the Graduate Program in Teaching, at Universidade Federal Fluminense (UFF). Therefore, in order to reinforce the debates about the importance of graduate programs, criteria to evaluate the access to, and permanence of, representatives from social groups, traditionally excluded from the Brazilian educational system, were materialized. Furthermore, the article presents a set of recommendations that can help such a discussion to grow in the program itself, and beyond it.
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spelling Affirmative actions in Higher Education: the case of the Post Graduation Program in Teaching, at Universidade Federal FluminenseAcciones afirmativas en la Educación Superior: el caso del posgrado en docencia de la Universidade Federal FluminenseAções afirmativas no Ensino Superior: o caso do Programa de Pós-graduação em Ensino, da Universidade Federal FluminenseEnsinoMestradoPolíticas AfirmativasPós-GraduaçãoTeachingMaster’s degreeAffirmative PoliciesPost-graduate studiesEnseñanzaMaestríaPolíticas AfirmativasPostgradoGiven the low representation of certain social groups in post-graduate courses in Brazil, the present article followed the qualitative design based on the descriptive approach to explore the implementation of affirmative actions substantiated by the experience of the “Commission for insertion of quotas in the notice of selection” from the Graduate Program in Teaching, at Universidade Federal Fluminense (UFF). Therefore, in order to reinforce the debates about the importance of graduate programs, criteria to evaluate the access to, and permanence of, representatives from social groups, traditionally excluded from the Brazilian educational system, were materialized. Furthermore, the article presents a set of recommendations that can help such a discussion to grow in the program itself, and beyond it.Dada la baja representación de ciertos grupos sociales en los postgrados en Brasil, este artículo – basado en una investigación cualitativa con enfoque descriptivo – explora la implementación de acciones afirmativas a partir de la experiencia de la “Comisión para la inserción de cuotas en las convocatorias de selección” del Programa de Postgrado en Enseñanza, de la Universidad Federal Fluminense (UFF). Refuerza, por lo tanto, los debates sobre la importancia de los programas de postgrado materializan criterios de acceso y permanencia de representantes de grupos sociales, tradicionalmente excluidos del sistema educativo brasileño. Además, el artículo presenta un conjunto de recomendaciones que pueden ayudar a que esta discusión madure en el programa mismo y más allá.Em face à baixa representatividade de determinados grupos sociais nos cursos de pós-graduação no Brasil, este artigo – inscrito com base na pesquisa qualitativa de abordagem descritiva – explora a implementação de ações afirmativas a partir da experiência da “Comissão para inserção de cotas no edital de seleção” do Programa de Pós-graduação em Ensino, da Universidade Federal Fluminense (UFF). Reforça, portanto, os debates sobre a importância dos programas de pós-graduação materializando critérios para o acesso e permanência de representantes de grupos sociais, tradicionalmente excluídos do sistema educacional brasileiro. Ademais, o artigo apresenta um conjunto de recomendações que podem ajudar no amadurecimento dessa discussão no próprio programa e para além dele.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6490510.14393/REPOD-v11n1a2022-64905Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 122-141Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 122-141Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 122-141Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 122-1412238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64905/33483https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64905/33484Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Francisca Marli Rodrigues de Gomes, Jacqueline de Souza Almeida, Marcelo Nocelle de Milagres, Yuri Marx Silva 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64905Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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