The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dourado, Malta Moreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lunardelli, Mariangela Garcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71965
Resumo: The article addresses the challenges faced by 4th and 5th grade Elementary School teachers, during the Covid-19 pandemic, in teaching the discursive practices of the Portuguese language. The research uses the qualitative/ interpretivist methodology, through a bibliographic review, questionaries, semi-structured interviews and participant observation. The results consider that the remote and hybrid teaching, adopted by the Municipal Department of Education, did not provide a significative learning in relation to discursive practices, according to enunciative-discursive perspective present on the current educational documents. The importance of teachers discussing and reflecting on the pedagogical and labor impacts, experienced during and after the pandemic is highlighted, in order to develop an effective and meaningful work with the Portuguese language.
id UFU-4_a3359ddfdb3b6449f8b19fe3ea0c77b3
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71965
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR Las prácticas discursivas de lengua portuguesa en el cronotopo pandémico: vivencias y desafíos de los profesores municipales de Foz do Iguaçu-PRAs práticas discursivas de língua portuguesa no cronotopo pandêmico: vivências e desafios dos professores municipais de Foz do Iguaçu-PRPandemiaEnsino remotoTrabalho docentePráticas discursivas de Língua PortuguesaPandemicRemote learningTeaching workDiscursive practices of Portuguese languagePandemiaEnseñanza remotaTrabajo docentePrácticas discursivas de Lengua PortuguesaThe article addresses the challenges faced by 4th and 5th grade Elementary School teachers, during the Covid-19 pandemic, in teaching the discursive practices of the Portuguese language. The research uses the qualitative/ interpretivist methodology, through a bibliographic review, questionaries, semi-structured interviews and participant observation. The results consider that the remote and hybrid teaching, adopted by the Municipal Department of Education, did not provide a significative learning in relation to discursive practices, according to enunciative-discursive perspective present on the current educational documents. The importance of teachers discussing and reflecting on the pedagogical and labor impacts, experienced during and after the pandemic is highlighted, in order to develop an effective and meaningful work with the Portuguese language.El artículo aborda los desafíos que enfrentan los profesores de 4º y 5º años de la Enseñanza Fundamental I, durante la pandemia de Covid-19, en la enseñanza de prácticas discursivas de la lengua portuguesa. La investigación utiliza un enfoque cualitativo/interpretativista, a través de revisión de literatura, cuestionarios, entrevistas semiestructuradas y observación participante. Los resultados consideran que la enseñanza remota e híbrida, adoptada por la Secretaría Municipal de Educación, no proporcionó un aprendizaje significativo en relación a las prácticas discursivas, de acuerdo con la perspectiva enunciativo-discursiva presente en los documentos educativos actuales. Se destaca la importancia de que los docentes discutan y reflexionen sobre los impactos pedagógicos y laborales vividos durante y después de la pandemia, para desarrollar un trabajo efectivo y significativo con la lengua portuguesa.O artigo aborda os desafios enfrentados por professoras de 4º e 5º anos do Ensino Fundamental I, durante a pandemia de Covid-19, no ensino das práticas discursivas da língua portuguesa. A pesquisa utiliza a abordagem qualitativa/interpretativista, por meio de revisão bibliográfica, questionários, entrevistas semiestruturadas e observação participante. Os resultados consideram que o ensino remoto e híbrido, adotado pela Secretaria Municipal de Educação, não proporcionou uma aprendizagem significativa em relação às práticas discursivas, de acordo com a perspectiva enunciativo-discursiva presente nos documentos educacionais vigentes. Destaca-se a importância de os professores discutirem e refletirem sobre os impactos pedagógicos e laborais, vivenciados durante e após a pandemia, para desenvolverem um trabalho efetivo e significativo com a língua portuguesa.Universidade Federal de Uberlândia2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7196510.14393/REPOD-v13n1a2024-71965Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71965/37512https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71965/37513Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDourado, Malta MoreiraLunardelli, Mariangela Garcia2024-01-01T01:30:57Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/71965Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-01-01T01:30:57Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
Las prácticas discursivas de lengua portuguesa en el cronotopo pandémico: vivencias y desafíos de los profesores municipales de Foz do Iguaçu-PR
As práticas discursivas de língua portuguesa no cronotopo pandêmico: vivências e desafios dos professores municipais de Foz do Iguaçu-PR
title The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
spellingShingle The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
Dourado, Malta Moreira
Pandemia
Ensino remoto
Trabalho docente
Práticas discursivas de Língua Portuguesa
Pandemic
Remote learning
Teaching work
Discursive practices of Portuguese language
Pandemia
Enseñanza remota
Trabajo docente
Prácticas discursivas de Lengua Portuguesa
title_short The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
title_full The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
title_fullStr The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
title_full_unstemmed The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
title_sort The discursive practices of Portuguese language in the pandemic chronotope: experiences and challenges faced by municipal teachers in Foz do Iguaçu – PR
author Dourado, Malta Moreira
author_facet Dourado, Malta Moreira
Lunardelli, Mariangela Garcia
author_role author
author2 Lunardelli, Mariangela Garcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dourado, Malta Moreira
Lunardelli, Mariangela Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Pandemia
Ensino remoto
Trabalho docente
Práticas discursivas de Língua Portuguesa
Pandemic
Remote learning
Teaching work
Discursive practices of Portuguese language
Pandemia
Enseñanza remota
Trabajo docente
Prácticas discursivas de Lengua Portuguesa
topic Pandemia
Ensino remoto
Trabalho docente
Práticas discursivas de Língua Portuguesa
Pandemic
Remote learning
Teaching work
Discursive practices of Portuguese language
Pandemia
Enseñanza remota
Trabajo docente
Prácticas discursivas de Lengua Portuguesa
description The article addresses the challenges faced by 4th and 5th grade Elementary School teachers, during the Covid-19 pandemic, in teaching the discursive practices of the Portuguese language. The research uses the qualitative/ interpretivist methodology, through a bibliographic review, questionaries, semi-structured interviews and participant observation. The results consider that the remote and hybrid teaching, adopted by the Municipal Department of Education, did not provide a significative learning in relation to discursive practices, according to enunciative-discursive perspective present on the current educational documents. The importance of teachers discussing and reflecting on the pedagogical and labor impacts, experienced during and after the pandemic is highlighted, in order to develop an effective and meaningful work with the Portuguese language.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71965
10.14393/REPOD-v13n1a2024-71965
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71965
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n1a2024-71965
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71965/37512
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/71965/37513
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.1 (jan./abr. 2024); 1-20
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957543649280