Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carmo, Leonardo Bezerra do
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631
Resumo: This article presents some categorical considerations highlighted in a documentary analysis and a data survey conducted through a questionnaire applied to 25 teachers from across Brazil who participated in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada in the year 2019. By examining the notice No. 3/2019 from CAPES, the guiding documents of the proposal sent by CICan (Colleges and Institutes Canada), and the empirical aspects presented by the program participants, this investigation aims to comprehend the perspectives of continuous training present within the official documents of the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada and the reality experienced by the teachers participating in the CAPES notice 3/2019.
id UFU-4_a3b11a2aea6140fa6dee64f4048eb807
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70631
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official Perspectivas de formación continua en el Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá/2019 - Entre lo Real y lo Oficial Perspectivas de formação continuada no Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá/2019 - entre o real e o oficialCooperação InternacionalFormação ContinuadaPolíticas PúblicasFormação de professoresPoliticas educacionaisinternacionalizaçãoEducaçãoPolíticas PublicasInternational CooperationContinuous TrainingPublic PoliciesCooperación InternacionalFormación ContinuaPolíticas PúblicasThis article presents some categorical considerations highlighted in a documentary analysis and a data survey conducted through a questionnaire applied to 25 teachers from across Brazil who participated in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada in the year 2019. By examining the notice No. 3/2019 from CAPES, the guiding documents of the proposal sent by CICan (Colleges and Institutes Canada), and the empirical aspects presented by the program participants, this investigation aims to comprehend the perspectives of continuous training present within the official documents of the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada and the reality experienced by the teachers participating in the CAPES notice 3/2019.Este artículo presenta algunas consideraciones categorícas destacadas en un análisis documental y un relevamiento de datos realizado a través de un cuestionario aplicado a 25 profesores de todo Brasil que participaron en el Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá en el año 2019. Observando el aviso No. 3/2019 de CAPES, los documentos orientadores de la propuesta enviados por CICan (Colleges and Institutes Canada) y los aspectos empíricos presentados por los participantes del programa, esta investigación tiene como objetivo comprender las perspectivas de formación continua presentes en los documentos oficiales del Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá y la realidad vivida por los profesores participantes en el aviso CAPES 3/2019.Esse artigo traz algumas considerações categoriais destacadas em uma análise documental e em um levantamento de dados realizado por meio de um questionário aplicado a 25 professores de todo o Brasil que participaram do Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores de Educação Básica no Canadá no ano de 2019. Observando o edital nº3/2019 da CAPES, os documentos orientadores da proposta enviados pela CICan (Colleges and Institutes Canada) e os aspectos empíricos apresentados pelos participantes do programa, essa investigação busca compreender as perspectivas de formação continuada presentes entre os documentos oficiais do Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá e a realidade vivida pelos professores participantes no edital CAPES 3/2019.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7063110.14393/REPOD-v13n2a2024-70631Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-152238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631/38608Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Leonardo Bezerra doSilva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da2024-04-29T09:15:13Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70631Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:13Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
Perspectivas de formación continua en el Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá/2019 - Entre lo Real y lo Oficial
Perspectivas de formação continuada no Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá/2019 - entre o real e o oficial
title Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
spellingShingle Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
Carmo, Leonardo Bezerra do
Cooperação Internacional
Formação Continuada
Políticas Públicas
Formação de professores
Politicas educacionais
internacionalização
Educação
Políticas Publicas
International Cooperation
Continuous Training
Public Policies
Cooperación Internacional
Formación Continua
Políticas Públicas
title_short Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
title_full Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
title_fullStr Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
title_full_unstemmed Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
title_sort Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
author Carmo, Leonardo Bezerra do
author_facet Carmo, Leonardo Bezerra do
Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
author_role author
author2 Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carmo, Leonardo Bezerra do
Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Cooperação Internacional
Formação Continuada
Políticas Públicas
Formação de professores
Politicas educacionais
internacionalização
Educação
Políticas Publicas
International Cooperation
Continuous Training
Public Policies
Cooperación Internacional
Formación Continua
Políticas Públicas
topic Cooperação Internacional
Formação Continuada
Políticas Públicas
Formação de professores
Politicas educacionais
internacionalização
Educação
Políticas Publicas
International Cooperation
Continuous Training
Public Policies
Cooperación Internacional
Formación Continua
Políticas Públicas
description This article presents some categorical considerations highlighted in a documentary analysis and a data survey conducted through a questionnaire applied to 25 teachers from across Brazil who participated in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada in the year 2019. By examining the notice No. 3/2019 from CAPES, the guiding documents of the proposal sent by CICan (Colleges and Institutes Canada), and the empirical aspects presented by the program participants, this investigation aims to comprehend the perspectives of continuous training present within the official documents of the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada and the reality experienced by the teachers participating in the CAPES notice 3/2019.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70631
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70631
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631/38608
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957481783296