Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631 |
Resumo: | This article presents some categorical considerations highlighted in a documentary analysis and a data survey conducted through a questionnaire applied to 25 teachers from across Brazil who participated in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada in the year 2019. By examining the notice No. 3/2019 from CAPES, the guiding documents of the proposal sent by CICan (Colleges and Institutes Canada), and the empirical aspects presented by the program participants, this investigation aims to comprehend the perspectives of continuous training present within the official documents of the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada and the reality experienced by the teachers participating in the CAPES notice 3/2019. |
id |
UFU-4_a3b11a2aea6140fa6dee64f4048eb807 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70631 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official Perspectivas de formación continua en el Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá/2019 - Entre lo Real y lo Oficial Perspectivas de formação continuada no Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá/2019 - entre o real e o oficialCooperação InternacionalFormação ContinuadaPolíticas PúblicasFormação de professoresPoliticas educacionaisinternacionalizaçãoEducaçãoPolíticas PublicasInternational CooperationContinuous TrainingPublic PoliciesCooperación InternacionalFormación ContinuaPolíticas PúblicasThis article presents some categorical considerations highlighted in a documentary analysis and a data survey conducted through a questionnaire applied to 25 teachers from across Brazil who participated in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada in the year 2019. By examining the notice No. 3/2019 from CAPES, the guiding documents of the proposal sent by CICan (Colleges and Institutes Canada), and the empirical aspects presented by the program participants, this investigation aims to comprehend the perspectives of continuous training present within the official documents of the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada and the reality experienced by the teachers participating in the CAPES notice 3/2019.Este artículo presenta algunas consideraciones categorícas destacadas en un análisis documental y un relevamiento de datos realizado a través de un cuestionario aplicado a 25 profesores de todo Brasil que participaron en el Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá en el año 2019. Observando el aviso No. 3/2019 de CAPES, los documentos orientadores de la propuesta enviados por CICan (Colleges and Institutes Canada) y los aspectos empíricos presentados por los participantes del programa, esta investigación tiene como objetivo comprender las perspectivas de formación continua presentes en los documentos oficiales del Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá y la realidad vivida por los profesores participantes en el aviso CAPES 3/2019.Esse artigo traz algumas considerações categoriais destacadas em uma análise documental e em um levantamento de dados realizado por meio de um questionário aplicado a 25 professores de todo o Brasil que participaram do Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores de Educação Básica no Canadá no ano de 2019. Observando o edital nº3/2019 da CAPES, os documentos orientadores da proposta enviados pela CICan (Colleges and Institutes Canada) e os aspectos empíricos apresentados pelos participantes do programa, essa investigação busca compreender as perspectivas de formação continuada presentes entre os documentos oficiais do Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá e a realidade vivida pelos professores participantes no edital CAPES 3/2019.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7063110.14393/REPOD-v13n2a2024-70631Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-152238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631/38608Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarmo, Leonardo Bezerra doSilva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da2024-04-29T09:15:13Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70631Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:13Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official Perspectivas de formación continua en el Programa de Desarrollo Profesional para Profesores de Educación Básica en Canadá/2019 - Entre lo Real y lo Oficial Perspectivas de formação continuada no Programa de Desenvolvimento Profissional de Professores da Educação Básica no Canadá/2019 - entre o real e o oficial |
title |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official |
spellingShingle |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official Carmo, Leonardo Bezerra do Cooperação Internacional Formação Continuada Políticas Públicas Formação de professores Politicas educacionais internacionalização Educação Políticas Publicas International Cooperation Continuous Training Public Policies Cooperación Internacional Formación Continua Políticas Públicas |
title_short |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official |
title_full |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official |
title_fullStr |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official |
title_full_unstemmed |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official |
title_sort |
Perspectives on Ongoing Training in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada/2019 - Between the Real and the Official |
author |
Carmo, Leonardo Bezerra do |
author_facet |
Carmo, Leonardo Bezerra do Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmo, Leonardo Bezerra do Silva, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cooperação Internacional Formação Continuada Políticas Públicas Formação de professores Politicas educacionais internacionalização Educação Políticas Publicas International Cooperation Continuous Training Public Policies Cooperación Internacional Formación Continua Políticas Públicas |
topic |
Cooperação Internacional Formação Continuada Políticas Públicas Formação de professores Politicas educacionais internacionalização Educação Políticas Publicas International Cooperation Continuous Training Public Policies Cooperación Internacional Formación Continua Políticas Públicas |
description |
This article presents some categorical considerations highlighted in a documentary analysis and a data survey conducted through a questionnaire applied to 25 teachers from across Brazil who participated in the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada in the year 2019. By examining the notice No. 3/2019 from CAPES, the guiding documents of the proposal sent by CICan (Colleges and Institutes Canada), and the empirical aspects presented by the program participants, this investigation aims to comprehend the perspectives of continuous training present within the official documents of the Professional Development Program for Basic Education Teachers in Canada and the reality experienced by the teachers participating in the CAPES notice 3/2019. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70631 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70631 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70631/38608 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-15 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943957481783296 |