Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541 |
Resumo: | The present research is located in the field of educational policy and aimed to evaluate the teacher formation program Escola da Terra/PE in its implementation phase. Therefore, it was necessary to analyze legal documents that regulate the program; accompany the formative moment characterized as university time and; to make use of discourse as an analytical category. The study operates with post-structuralism and is composed of three moments in which (1) from a theoretical discussion we make considerations about the evaluation of public policies; (2) we designed the methodology used in the research; (3) we analyzed the data produced. We conclude by pointing out in the program traditional problems in the field of public polices and subjective reaches that assing meanings in the constitution of identifications between rural educators and the teaching practice in peasant territories. |
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Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of PernambucoEvaluación de la política educativa: el Programa Escola da Terra y su implementación en el Estado de PernambucoAvaliação da política educacional: o Programa Escola da Terra e sua implementação no Estado de PernambucoAvaliação de políticasEducação do CampoFormação DocenteEscola da TerraPolicy evaluationCountry EducationTeacher FormationEarth SchoolEvaluación de políticasEducación de CampoFormación de ProfesoresEscuela de la TierraThe present research is located in the field of educational policy and aimed to evaluate the teacher formation program Escola da Terra/PE in its implementation phase. Therefore, it was necessary to analyze legal documents that regulate the program; accompany the formative moment characterized as university time and; to make use of discourse as an analytical category. The study operates with post-structuralism and is composed of three moments in which (1) from a theoretical discussion we make considerations about the evaluation of public policies; (2) we designed the methodology used in the research; (3) we analyzed the data produced. We conclude by pointing out in the program traditional problems in the field of public polices and subjective reaches that assing meanings in the constitution of identifications between rural educators and the teaching practice in peasant territories.La presente investigación se ubica en el campo de la política educativa y tuvo como objetivo evaluar el programa de formación docente Escola da Terra/PE en su fase de implementación. Por ello, fue necesario analizar los documentos legales que regulan el programa; acompañar el momento formativo caracterizado como tiempo universitario y; hacer uso del discurso como categoría analítica. El estudio opera con el postestructuralismo y se compone de tres momentos en los que (1) a partir de una discusión teórica hacemos consideraciones sobre la evaluación de las políticas públicas; (2) diseñamos la metodología utilizada en la investigación; (3) analizamos los datos producidos. Concluimos señalando en el programa problemáticas tradicionales en el campo de las políticas públicas y alcances subjetivos que le otorgan sentidos en la constitución de identificaciones entre los educadores rurales y la práctica docente en los territorios campesinos.A presente pesquisa situa-se no campo da política educacional e se propôs avaliar o programa de formação docente Escola da Terra/PE em sua fase de implementação. Para tanto, fez-se necessário analisar documentos legais que normatizam o programa; acompanhar o momento formativo caracterizado como tempo universidade e; fazer uso do discurso enquanto categoria analítica. O estudo opera com o pós-estruturalismo e apresenta-se composto por três momentos onde (1) a partir de uma discussão teórica tecemos considerações acerca da avaliação de políticas públicas; (2) desenhamos a metodologia utilizada na pesquisa; (3) analisamos os dados produzidos. Concluímos apontando no programa problemas tradicionais no campo da política pública e alcances subjetivos que lhe atribuem sentidos na constituição de identificações entre os educadores do campo e o fazer docente nos territórios campesinos.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6754110.14393/REPOD-v12n1a2023-67541Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-2012238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541/35134Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Kátia SilvaSilva, Janini Paula da2023-01-26T20:07:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67541Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T20:07Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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