Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Kátia Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Janini Paula da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541
Resumo: The present research is located in the field of educational policy and aimed to evaluate the teacher formation program Escola da Terra/PE in its implementation phase. Therefore, it was necessary to analyze legal documents that regulate the program; accompany the formative moment characterized as university time and; to make use of discourse as an analytical category. The study operates with post-structuralism and is composed of three moments in which (1) from a theoretical discussion we make considerations about the evaluation of public policies; (2) we designed the methodology used in the research; (3) we analyzed the data produced. We conclude by pointing out in the program traditional problems in the field of public polices and subjective reaches that assing meanings in the constitution of identifications between rural educators and the teaching practice in peasant territories.
id UFU-4_ccf87bb287ce203fc1085c681a8c4fb8
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67541
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of PernambucoEvaluación de la política educativa: el Programa Escola da Terra y su implementación en el Estado de PernambucoAvaliação da política educacional: o Programa Escola da Terra e sua implementação no Estado de PernambucoAvaliação de políticasEducação do CampoFormação DocenteEscola da TerraPolicy evaluationCountry EducationTeacher FormationEarth SchoolEvaluación de políticasEducación de CampoFormación de ProfesoresEscuela de la TierraThe present research is located in the field of educational policy and aimed to evaluate the teacher formation program Escola da Terra/PE in its implementation phase. Therefore, it was necessary to analyze legal documents that regulate the program; accompany the formative moment characterized as university time and; to make use of discourse as an analytical category. The study operates with post-structuralism and is composed of three moments in which (1) from a theoretical discussion we make considerations about the evaluation of public policies; (2) we designed the methodology used in the research; (3) we analyzed the data produced. We conclude by pointing out in the program traditional problems in the field of public polices and subjective reaches that assing meanings in the constitution of identifications between rural educators and the teaching practice in peasant territories.La presente investigación se ubica en el campo de la política educativa y tuvo como objetivo evaluar el programa de formación docente Escola da Terra/PE en su fase de implementación. Por ello, fue necesario analizar los documentos legales que regulan el programa; acompañar el momento formativo caracterizado como tiempo universitario y; hacer uso del discurso como categoría analítica. El estudio opera con el postestructuralismo y se compone de tres momentos en los que (1) a partir de una discusión teórica hacemos consideraciones sobre la evaluación de las políticas públicas; (2) diseñamos la metodología utilizada en la investigación; (3) analizamos los datos producidos. Concluimos señalando en el programa problemáticas tradicionales en el campo de las políticas públicas y alcances subjetivos que le otorgan sentidos en la constitución de identificaciones entre los educadores rurales y la práctica docente en los territorios campesinos.A presente pesquisa situa-se no campo da política educacional e se propôs avaliar o programa de formação docente Escola da Terra/PE em sua fase de implementação. Para tanto, fez-se necessário analisar documentos legais que normatizam o programa; acompanhar o momento formativo caracterizado como tempo universidade e; fazer uso do discurso enquanto categoria analítica. O estudo opera com o pós-estruturalismo e apresenta-se composto por três momentos onde (1) a partir de uma discussão teórica tecemos considerações acerca da avaliação de políticas públicas; (2) desenhamos a metodologia utilizada na pesquisa; (3) analisamos os dados produzidos. Concluímos apontando no programa problemas tradicionais no campo da política pública e alcances subjetivos que lhe atribuem sentidos na constituição de identificações entre os educadores do campo e o fazer docente nos territórios campesinos.Universidade Federal de Uberlândia2022-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6754110.14393/REPOD-v12n1a2023-67541Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-2012238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541/35134Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Kátia SilvaSilva, Janini Paula da2023-01-26T20:07:00Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/67541Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-26T20:07Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
Evaluación de la política educativa: el Programa Escola da Terra y su implementación en el Estado de Pernambuco
Avaliação da política educacional: o Programa Escola da Terra e sua implementação no Estado de Pernambuco
title Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
spellingShingle Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
Cunha, Kátia Silva
Avaliação de políticas
Educação do Campo
Formação Docente
Escola da Terra
Policy evaluation
Country Education
Teacher Formation
Earth School
Evaluación de políticas
Educación de Campo
Formación de Profesores
Escuela de la Tierra
title_short Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
title_full Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
title_fullStr Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
title_full_unstemmed Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
title_sort Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco
author Cunha, Kátia Silva
author_facet Cunha, Kátia Silva
Silva, Janini Paula da
author_role author
author2 Silva, Janini Paula da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Kátia Silva
Silva, Janini Paula da
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação de políticas
Educação do Campo
Formação Docente
Escola da Terra
Policy evaluation
Country Education
Teacher Formation
Earth School
Evaluación de políticas
Educación de Campo
Formación de Profesores
Escuela de la Tierra
topic Avaliação de políticas
Educação do Campo
Formação Docente
Escola da Terra
Policy evaluation
Country Education
Teacher Formation
Earth School
Evaluación de políticas
Educación de Campo
Formación de Profesores
Escuela de la Tierra
description The present research is located in the field of educational policy and aimed to evaluate the teacher formation program Escola da Terra/PE in its implementation phase. Therefore, it was necessary to analyze legal documents that regulate the program; accompany the formative moment characterized as university time and; to make use of discourse as an analytical category. The study operates with post-structuralism and is composed of three moments in which (1) from a theoretical discussion we make considerations about the evaluation of public policies; (2) we designed the methodology used in the research; (3) we analyzed the data produced. We conclude by pointing out in the program traditional problems in the field of public polices and subjective reaches that assing meanings in the constitution of identifications between rural educators and the teaching practice in peasant territories.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541
10.14393/REPOD-v12n1a2023-67541
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541/35134
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201
Revista Educação e Políticas em Debate; v.12, n.1 (jan./abr. 2023); 185-201
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943961601638400