Prominence of the CNTE in the disputes over constitutional guarantees in the field of education
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47017 |
Resumo: | This article aims to analyze the role of social movements in the educational field in the processes of elaboration and materialization of the rights conquered in the Federal Constitution of 1988. For this purpose, the Congress Resolutions of the National Confederation of Workers in Education (CNTE), from 1990 to 2017, analyzed from a documentary study. These analyzes allowed us to identify the defense trajectory of public education and the category's corporate protection, articulated to structural issues of the Brazilian State organization. |
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Prominence of the CNTE in the disputes over constitutional guarantees in the field of educationProéminence de la CNTE dans les disputes pour les droits constitutionnels au champ de l'éducationO protagonismo da CNTE nas disputas pelas garantias constitucionais no campo da educaçãoConstituição FederalCNTESindicalismo DocentePolítica EducacionalFederal ConstitutionCNTETeachers UnionismEducational PolicyConstitution FédéraleCNTESyndicalisme EnseignantsPolitiques d'éducationThis article aims to analyze the role of social movements in the educational field in the processes of elaboration and materialization of the rights conquered in the Federal Constitution of 1988. For this purpose, the Congress Resolutions of the National Confederation of Workers in Education (CNTE), from 1990 to 2017, analyzed from a documentary study. These analyzes allowed us to identify the defense trajectory of public education and the category's corporate protection, articulated to structural issues of the Brazilian State organization. Cet article propose une analyse sur les rôles des mouvement sociaux au champ de l'éducation dans les processus d'élaboration et matérialisation des droits ayant conquis dans la Constitution Fédérale de 1988. La recherche a élu comme objet, pour réaliser une analyse documentaire, les Résolutions des Congrès de la Confédération Nationale des Enseignants (CNTE), dans la période de 1990 à 2017. Les analyses ont permis d'identifier la trajectoire de la défense de l'éducation publique et de la protection corporative des enseignants, lié aux questions structurales de l'État Brésilien. Este artigo tem como objetivo analisar o papel dos movimentos sociais do campo educacional nos processos de elaboração e de materialização dos direitos conquistados na Constituição Federal de 1988. Para tanto, elege-se como objeto de estudo as Resoluções de Congresso da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE), no período de 1990 a 2017, analisadas a partir de estudo documental. Tais análises permitiram identificar a trajetória de defesa da educação pública e da proteção corporativa da categoria, articuladas a questões estruturais da organização do Estado brasileiro. Universidade Federal de Uberlândia2018-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4701710.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n2a2018-05Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 244-262Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 2 (2018); 244-262Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 2 (2018); 244-262Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 2 (2018); 244-2622238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47017/25508Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessScaff, Elisângela Alves da SilvaGouveia, Andréa BarbosaFerraz, Marcos Alexandre dos Santos2022-07-21T14:13:02Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47017Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:13:02Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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