Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Fábio Lemos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Paixão, Roberto Brazileiro, Santos, Adriana Omena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523
Resumo: It was analyzed the relative efficiency of IFBA's campi as the main purpose of this research. In addition define the efficiencies in offering initial and continuing training courses and make recommendations for the improvement in the efficiency of the units analyzed. The analysis method applied is the quantitative one, by means of Data Envelopment Analysis. It analyzes only 6 IFBA campi and establishes an efficiency ranking. The results evinced the existence of significant efficiency imbalance between units. They pointed to the need to increase the number of graduates of the courses in order to reach the level of Eunápolis campi which is at the efficiency frontier.   
id UFU-4_e0c53900fb55db386a036bb093ba2088
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47523
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da BahiaEfficacité relative dans la gestion des ressources éducatives: analyse de la formation initiale et continue de Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da BahiaEficiência relativa na gestão dos recursos da educação: uma análise dos cursos de formação inicial e continuada no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da BahiaEficiênciaRecursos públicosEducaçãoIFBAEfficiencyPublic resourcesEducationIFBAEfficacitéRessources publiquesÉducationIFBAIt was analyzed the relative efficiency of IFBA's campi as the main purpose of this research. In addition define the efficiencies in offering initial and continuing training courses and make recommendations for the improvement in the efficiency of the units analyzed. The analysis method applied is the quantitative one, by means of Data Envelopment Analysis. It analyzes only 6 IFBA campi and establishes an efficiency ranking. The results evinced the existence of significant efficiency imbalance between units. They pointed to the need to increase the number of graduates of the courses in order to reach the level of Eunápolis campi which is at the efficiency frontier.   L'efficacité relative des campus IFBA comme objectif principal de cette recherche a été analysée. En plus, l’efficacité des offres de formation initiale et continue a été définie et des recommandations ont été formulées pour améliorer l’efficacité des unités analysées.La méthode d'analyse utilisée est quantitative, en utilisant la technique d'analyse de l'enveloppe de données. Il analyse seulement 4 cycles de campus IFBA et a crié un classement des efficiences. Les résultats ont démontré l'existence de différences d'efficacité significatives entre les unités. Ils ont souligné la nécessité d’augmenter leurs nombre de diplomês des cours pour atteindre le campus de Eunápolis, qui occupent le sommet de l’échelle em niveau l’efficacité. Mots clés: . . . IFBA.Foi analisado a eficiência relativa dos campi do IFBA como principal objetivo desta pesquisa. Além de definir as eficiências em oferecer cursos de formação inicial e continuada (FIC) com os recursos disponíveis e fazer recomendações para a melhoria da eficiência das unidades analisadas. O método de análise empregado é o quantitativo, com o uso da técnica de Análise Envoltória de Dados. Analisa apenas 6 dos campi do IFBA e cria um ranking das eficiências. Os resultados demonstraram a existência de diferenças significativas de eficiência entre as unidades. Apontaram a necessidade do aumento do número de concluintes dos cursos para alcançarem o patamar do campus de Eunápolis que ocupa a fronteira de eficiência.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4752310.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-05Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 409-418Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 409-4182238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523/25672Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, Fábio LemosPaixão, Roberto BrazileiroSantos, Adriana Omena2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47523Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
Efficacité relative dans la gestion des ressources éducatives: analyse de la formation initiale et continue de Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
Eficiência relativa na gestão dos recursos da educação: uma análise dos cursos de formação inicial e continuada no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
title Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
spellingShingle Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
Mota, Fábio Lemos
Eficiência
Recursos públicos
Educação
IFBA
Efficiency
Public resources
Education
IFBA
Efficacité
Ressources publiques
Éducation
IFBA
title_short Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
title_full Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
title_fullStr Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
title_full_unstemmed Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
title_sort Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
author Mota, Fábio Lemos
author_facet Mota, Fábio Lemos
Paixão, Roberto Brazileiro
Santos, Adriana Omena
author_role author
author2 Paixão, Roberto Brazileiro
Santos, Adriana Omena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Fábio Lemos
Paixão, Roberto Brazileiro
Santos, Adriana Omena
dc.subject.por.fl_str_mv Eficiência
Recursos públicos
Educação
IFBA
Efficiency
Public resources
Education
IFBA
Efficacité
Ressources publiques
Éducation
IFBA
topic Eficiência
Recursos públicos
Educação
IFBA
Efficiency
Public resources
Education
IFBA
Efficacité
Ressources publiques
Éducation
IFBA
description It was analyzed the relative efficiency of IFBA's campi as the main purpose of this research. In addition define the efficiencies in offering initial and continuing training courses and make recommendations for the improvement in the efficiency of the units analyzed. The analysis method applied is the quantitative one, by means of Data Envelopment Analysis. It analyzes only 6 IFBA campi and establishes an efficiency ranking. The results evinced the existence of significant efficiency imbalance between units. They pointed to the need to increase the number of graduates of the courses in order to reach the level of Eunápolis campi which is at the efficiency frontier.   
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-05
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-05
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523/25672
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 409-418
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 409-418
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943958808231936