Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523 |
Resumo: | It was analyzed the relative efficiency of IFBA's campi as the main purpose of this research. In addition define the efficiencies in offering initial and continuing training courses and make recommendations for the improvement in the efficiency of the units analyzed. The analysis method applied is the quantitative one, by means of Data Envelopment Analysis. It analyzes only 6 IFBA campi and establishes an efficiency ranking. The results evinced the existence of significant efficiency imbalance between units. They pointed to the need to increase the number of graduates of the courses in order to reach the level of Eunápolis campi which is at the efficiency frontier. |
id |
UFU-4_e0c53900fb55db386a036bb093ba2088 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47523 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da BahiaEfficacité relative dans la gestion des ressources éducatives: analyse de la formation initiale et continue de Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da BahiaEficiência relativa na gestão dos recursos da educação: uma análise dos cursos de formação inicial e continuada no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da BahiaEficiênciaRecursos públicosEducaçãoIFBAEfficiencyPublic resourcesEducationIFBAEfficacitéRessources publiquesÉducationIFBAIt was analyzed the relative efficiency of IFBA's campi as the main purpose of this research. In addition define the efficiencies in offering initial and continuing training courses and make recommendations for the improvement in the efficiency of the units analyzed. The analysis method applied is the quantitative one, by means of Data Envelopment Analysis. It analyzes only 6 IFBA campi and establishes an efficiency ranking. The results evinced the existence of significant efficiency imbalance between units. They pointed to the need to increase the number of graduates of the courses in order to reach the level of Eunápolis campi which is at the efficiency frontier. L'efficacité relative des campus IFBA comme objectif principal de cette recherche a été analysée. En plus, l’efficacité des offres de formation initiale et continue a été définie et des recommandations ont été formulées pour améliorer l’efficacité des unités analysées.La méthode d'analyse utilisée est quantitative, en utilisant la technique d'analyse de l'enveloppe de données. Il analyse seulement 4 cycles de campus IFBA et a crié un classement des efficiences. Les résultats ont démontré l'existence de différences d'efficacité significatives entre les unités. Ils ont souligné la nécessité d’augmenter leurs nombre de diplomês des cours pour atteindre le campus de Eunápolis, qui occupent le sommet de l’échelle em niveau l’efficacité. Mots clés: . . . IFBA.Foi analisado a eficiência relativa dos campi do IFBA como principal objetivo desta pesquisa. Além de definir as eficiências em oferecer cursos de formação inicial e continuada (FIC) com os recursos disponíveis e fazer recomendações para a melhoria da eficiência das unidades analisadas. O método de análise empregado é o quantitativo, com o uso da técnica de Análise Envoltória de Dados. Analisa apenas 6 dos campi do IFBA e cria um ranking das eficiências. Os resultados demonstraram a existência de diferenças significativas de eficiência entre as unidades. Apontaram a necessidade do aumento do número de concluintes dos cursos para alcançarem o patamar do campus de Eunápolis que ocupa a fronteira de eficiência. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4752310.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-05Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 409-418Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 409-4182238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523/25672Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMota, Fábio LemosPaixão, Roberto BrazileiroSantos, Adriana Omena2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47523Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Efficacité relative dans la gestion des ressources éducatives: analyse de la formation initiale et continue de Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Eficiência relativa na gestão dos recursos da educação: uma análise dos cursos de formação inicial e continuada no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
title |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
spellingShingle |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia Mota, Fábio Lemos Eficiência Recursos públicos Educação IFBA Efficiency Public resources Education IFBA Efficacité Ressources publiques Éducation IFBA |
title_short |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
title_full |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
title_fullStr |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
title_full_unstemmed |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
title_sort |
Relative effectivenenss in the management of education resources: an analyisys of the initial and continued formation at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia |
author |
Mota, Fábio Lemos |
author_facet |
Mota, Fábio Lemos Paixão, Roberto Brazileiro Santos, Adriana Omena |
author_role |
author |
author2 |
Paixão, Roberto Brazileiro Santos, Adriana Omena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mota, Fábio Lemos Paixão, Roberto Brazileiro Santos, Adriana Omena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Eficiência Recursos públicos Educação IFBA Efficiency Public resources Education IFBA Efficacité Ressources publiques Éducation IFBA |
topic |
Eficiência Recursos públicos Educação IFBA Efficiency Public resources Education IFBA Efficacité Ressources publiques Éducation IFBA |
description |
It was analyzed the relative efficiency of IFBA's campi as the main purpose of this research. In addition define the efficiencies in offering initial and continuing training courses and make recommendations for the improvement in the efficiency of the units analyzed. The analysis method applied is the quantitative one, by means of Data Envelopment Analysis. It analyzes only 6 IFBA campi and establishes an efficiency ranking. The results evinced the existence of significant efficiency imbalance between units. They pointed to the need to increase the number of graduates of the courses in order to reach the level of Eunápolis campi which is at the efficiency frontier. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-05 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-05 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47523/25672 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 409-418 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 409-418 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 409-418 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943958808231936 |