Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Simone Teles da Silva
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072
Resumo: This article presents the practice of a workshop, which used the Comic Stories textual genre. It discusses the importance of using the Comic Stories textual genre as way of raising students' awareness on further developing their reading levels. We conducted qualitative and participant-type research as a tool for information collection: observation and semi-structured interview. As for data analysis, we adopted content analysis technique. Results proved that when Comic Stories are used as a facilitating tool in teaching and learning process, it not only contributes to students' development, but also fosters their creativity, reading and writing.
id UFU-4_e1f33529adf4e17de4f4d03307d2464c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59072
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practicesInitiation à L’enseignement au PIBID/UNEB: pratiques de lecture et d’écritureIniciação à Docência no PIBID/UNEB: práticas de leitura e escritaLetramentoOficinaLeituraEscritaPIBIDLiteracyWorkshopReadingWritingPIBIDL'alphabétisationAtelierLa lectureL’écritureL'IEDPThis article presents the practice of a workshop, which used the Comic Stories textual genre. It discusses the importance of using the Comic Stories textual genre as way of raising students' awareness on further developing their reading levels. We conducted qualitative and participant-type research as a tool for information collection: observation and semi-structured interview. As for data analysis, we adopted content analysis technique. Results proved that when Comic Stories are used as a facilitating tool in teaching and learning process, it not only contributes to students' development, but also fosters their creativity, reading and writing.Cet article présente l'application d'un atelier, en utilisant le genre textuel des bandes dessinées (BD). Ceci étant, Il traite de l'importance d'utiliser les bandes dessinées comme un genre textuel un moyen de sensibiliser les élèves à l'extension du développement du niveau de lecture et d'écriture. Nous avons adopté une approche qualitative et la recherche des participants, avec l'observation et les entretiens semi-structurés comme un instrument de collecte d'informations. L’ analyse du contenu a été utilisée pour l’ analyse des données. Les résultats ont montré que les textes du genre   BD utilisés comme facilitateurs de l'enseignement et de l'apprentissage ont non seulement contribué au développement des étudiants, mais ont également stimulé la créativité et l'encouragement de la lecture et de l'écriture.Este artigo apresenta a aplicação de uma oficina, utilizando-se o gênero textual Histórias em Quadrinhos (HQs). Discute a importância da utilização do gênero textual HQs, enquanto forma de sensibilizar os estudantes para a ampliação do desenvolvimento do nível de leitura e escrita. Adotou-se a abordagem qualitativa e a pesquisa do tipo participante, tendo como instrumento para coleta de informações a observação e a entrevista semiestruturada. Para análise dos dados, utilizou-se a Análise de Conteúdo. Os resultados evidenciaram que os textos do gênero HQs utilizados como facilitadores de ensino-aprendizagem não só contribuíram para o desenvolvimento dos estudantes, mas também estimularam a criatividade e o incentivo à leitura e à escrita.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5907210.14393/REPOD-v10n2a2021-59072Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-7832238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072/32285Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Simone Teles da Silva 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59072Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
Initiation à L’enseignement au PIBID/UNEB: pratiques de lecture et d’écriture
Iniciação à Docência no PIBID/UNEB: práticas de leitura e escrita
title Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
spellingShingle Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
Santos, Simone Teles da Silva
Letramento
Oficina
Leitura
Escrita
PIBID
Literacy
Workshop
Reading
Writing
PIBID
L'alphabétisation
Atelier
La lecture
L’écriture
L'IEDP
title_short Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
title_full Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
title_fullStr Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
title_full_unstemmed Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
title_sort Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
author Santos, Simone Teles da Silva
author_facet Santos, Simone Teles da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Simone Teles da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Oficina
Leitura
Escrita
PIBID
Literacy
Workshop
Reading
Writing
PIBID
L'alphabétisation
Atelier
La lecture
L’écriture
L'IEDP
topic Letramento
Oficina
Leitura
Escrita
PIBID
Literacy
Workshop
Reading
Writing
PIBID
L'alphabétisation
Atelier
La lecture
L’écriture
L'IEDP
description This article presents the practice of a workshop, which used the Comic Stories textual genre. It discusses the importance of using the Comic Stories textual genre as way of raising students' awareness on further developing their reading levels. We conducted qualitative and participant-type research as a tool for information collection: observation and semi-structured interview. As for data analysis, we adopted content analysis technique. Results proved that when Comic Stories are used as a facilitating tool in teaching and learning process, it not only contributes to students' development, but also fosters their creativity, reading and writing.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072
10.14393/REPOD-v10n2a2021-59072
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n2a2021-59072
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072/32285
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943959821156352