Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072 |
Resumo: | This article presents the practice of a workshop, which used the Comic Stories textual genre. It discusses the importance of using the Comic Stories textual genre as way of raising students' awareness on further developing their reading levels. We conducted qualitative and participant-type research as a tool for information collection: observation and semi-structured interview. As for data analysis, we adopted content analysis technique. Results proved that when Comic Stories are used as a facilitating tool in teaching and learning process, it not only contributes to students' development, but also fosters their creativity, reading and writing. |
id |
UFU-4_e1f33529adf4e17de4f4d03307d2464c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59072 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practicesInitiation à L’enseignement au PIBID/UNEB: pratiques de lecture et d’écritureIniciação à Docência no PIBID/UNEB: práticas de leitura e escritaLetramentoOficinaLeituraEscritaPIBIDLiteracyWorkshopReadingWritingPIBIDL'alphabétisationAtelierLa lectureL’écritureL'IEDPThis article presents the practice of a workshop, which used the Comic Stories textual genre. It discusses the importance of using the Comic Stories textual genre as way of raising students' awareness on further developing their reading levels. We conducted qualitative and participant-type research as a tool for information collection: observation and semi-structured interview. As for data analysis, we adopted content analysis technique. Results proved that when Comic Stories are used as a facilitating tool in teaching and learning process, it not only contributes to students' development, but also fosters their creativity, reading and writing.Cet article présente l'application d'un atelier, en utilisant le genre textuel des bandes dessinées (BD). Ceci étant, Il traite de l'importance d'utiliser les bandes dessinées comme un genre textuel un moyen de sensibiliser les élèves à l'extension du développement du niveau de lecture et d'écriture. Nous avons adopté une approche qualitative et la recherche des participants, avec l'observation et les entretiens semi-structurés comme un instrument de collecte d'informations. L’ analyse du contenu a été utilisée pour l’ analyse des données. Les résultats ont montré que les textes du genre BD utilisés comme facilitateurs de l'enseignement et de l'apprentissage ont non seulement contribué au développement des étudiants, mais ont également stimulé la créativité et l'encouragement de la lecture et de l'écriture.Este artigo apresenta a aplicação de uma oficina, utilizando-se o gênero textual Histórias em Quadrinhos (HQs). Discute a importância da utilização do gênero textual HQs, enquanto forma de sensibilizar os estudantes para a ampliação do desenvolvimento do nível de leitura e escrita. Adotou-se a abordagem qualitativa e a pesquisa do tipo participante, tendo como instrumento para coleta de informações a observação e a entrevista semiestruturada. Para análise dos dados, utilizou-se a Análise de Conteúdo. Os resultados evidenciaram que os textos do gênero HQs utilizados como facilitadores de ensino-aprendizagem não só contribuíram para o desenvolvimento dos estudantes, mas também estimularam a criatividade e o incentivo à leitura e à escrita.Universidade Federal de Uberlândia2021-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/5907210.14393/REPOD-v10n2a2021-59072Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-7832238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072/32285Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Simone Teles da Silva 2022-09-15T20:23:53Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/59072Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:23:53Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices Initiation à L’enseignement au PIBID/UNEB: pratiques de lecture et d’écriture Iniciação à Docência no PIBID/UNEB: práticas de leitura e escrita |
title |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices |
spellingShingle |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices Santos, Simone Teles da Silva Letramento Oficina Leitura Escrita PIBID Literacy Workshop Reading Writing PIBID L'alphabétisation Atelier La lecture L’écriture L'IEDP |
title_short |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices |
title_full |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices |
title_fullStr |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices |
title_full_unstemmed |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices |
title_sort |
Initiation Teaching In PIBID/UNEB: reading and writing practices |
author |
Santos, Simone Teles da Silva |
author_facet |
Santos, Simone Teles da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Simone Teles da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Oficina Leitura Escrita PIBID Literacy Workshop Reading Writing PIBID L'alphabétisation Atelier La lecture L’écriture L'IEDP |
topic |
Letramento Oficina Leitura Escrita PIBID Literacy Workshop Reading Writing PIBID L'alphabétisation Atelier La lecture L’écriture L'IEDP |
description |
This article presents the practice of a workshop, which used the Comic Stories textual genre. It discusses the importance of using the Comic Stories textual genre as way of raising students' awareness on further developing their reading levels. We conducted qualitative and participant-type research as a tool for information collection: observation and semi-structured interview. As for data analysis, we adopted content analysis technique. Results proved that when Comic Stories are used as a facilitating tool in teaching and learning process, it not only contributes to students' development, but also fosters their creativity, reading and writing. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072 10.14393/REPOD-v10n2a2021-59072 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n2a2021-59072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/59072/32285 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 2 (mai./ago. 2021); 769-783 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943959821156352 |