The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073 |
Resumo: | This article aims at analyzing the implications, in terms of democratic management and principles of lay education, of the increasing offer of enrollments in Early Childhood Education through agreements between municipal networks and confessional organizations or institutions. This is a documentary and bibliographic study, proceeding with an interpretative analysis of the Brazilian national legislation, especially documents related to education, with complementary bibliography regarding the themes in question. It is considered that these agreements imply actual or potential risks of setbacks in relation to rights guaranteed by the Federal Constitution of 1988. The impacts of these agreements go beyond the scope of school education, with repercussions in the political, economic and cultural spheres for the whole society. |
id |
UFU-4_ea713e4cacea25384d88dba59f31dede |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65073 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay EducationLa oferta de Educación Infantil a través de redes colaboradoras y las implicaciones para la Gestión Democrática y para la Educación LaicaA oferta da Educação Infantil por meio de redes conveniadas e as implicações para a Gestão Democrática e para o Ensino LaicoConvêniosEducação InfantilGestão DemocráticaEnsino LaicoPolítica EducacionalConvêniosEducação InfantilGestão DemocráticaEnsino LaicoPolítica EducacionalAgreementsEarly Childhood EducationDemocratic ManagementLay EducationEducational PolicyAcuerdosEducación InfantilGestión DemocráticaEducación LaicaPolítica EducativaThis article aims at analyzing the implications, in terms of democratic management and principles of lay education, of the increasing offer of enrollments in Early Childhood Education through agreements between municipal networks and confessional organizations or institutions. This is a documentary and bibliographic study, proceeding with an interpretative analysis of the Brazilian national legislation, especially documents related to education, with complementary bibliography regarding the themes in question. It is considered that these agreements imply actual or potential risks of setbacks in relation to rights guaranteed by the Federal Constitution of 1988. The impacts of these agreements go beyond the scope of school education, with repercussions in the political, economic and cultural spheres for the whole society.Este artículo tiene como objetivo analizar las implicaciones, en términos de gestión democrática y principios de educación laica, de la creciente oferta de matrículas en Educación Infantil a través de acuerdos entre redes municipales de educación y organizaciones o instituciones confesionales. Se trata de un estudio documental y bibliográfico, procediendo con un análisis interpretativo de la legislación nacional brasileña, en especial los documentos relacionados con la educación, con bibliografía complementaria sobre los temas en cuestión. Se considera que estos acuerdos implican riesgos reales o potenciales de retroceso en relación con los derechos garantizados por la Constitución Federal de 1988. Los impactos de estos acuerdos van más allá del ámbito de la educación escolar, con repercusiones en los ámbitos político, económico y cultural para toda la sociedad.O objetivo deste artigo é analisar implicações, no tocante à gestão democrática e princípios do ensino laico, da crescente oferta de matrículas da Educação Infantil por meio de convênios das redes municipais com organizações ou instituições confessionais. Trata-se de estudo documental e bibliográfico, procedendo-se à análise interpretativa da legislação nacional brasileira, especialmente documentos relacionados à educação, com bibliografia complementar atinente às temáticas em tela. Considera-se que esses convênios implicam efetivos ou potenciais riscos de retrocessos em relação a direitos garantidos pela Constituição Federal de 1988. Os impactos desses convênios extrapolam o âmbito da educação escolar, com repercussões nas esferas política, econômica e cultural para toda a sociedade.Universidade Federal de Uberlândia2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6507310.14393/REPOD-v11n3a2022-65073Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-11132238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073/34268Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cláudio Rodrigues daBarcellos, Luís Henrique dos SantosTorres, Julio CesarMoraes, Agnes Iara Domingos2022-09-15T20:20:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65073Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:20:25Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education La oferta de Educación Infantil a través de redes colaboradoras y las implicaciones para la Gestión Democrática y para la Educación Laica A oferta da Educação Infantil por meio de redes conveniadas e as implicações para a Gestão Democrática e para o Ensino Laico |
title |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education |
spellingShingle |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education Silva, Cláudio Rodrigues da Convênios Educação Infantil Gestão Democrática Ensino Laico Política Educacional Convênios Educação Infantil Gestão Democrática Ensino Laico Política Educacional Agreements Early Childhood Education Democratic Management Lay Education Educational Policy Acuerdos Educación Infantil Gestión Democrática Educación Laica Política Educativa |
title_short |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education |
title_full |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education |
title_fullStr |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education |
title_full_unstemmed |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education |
title_sort |
The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education |
author |
Silva, Cláudio Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Cláudio Rodrigues da Barcellos, Luís Henrique dos Santos Torres, Julio Cesar Moraes, Agnes Iara Domingos |
author_role |
author |
author2 |
Barcellos, Luís Henrique dos Santos Torres, Julio Cesar Moraes, Agnes Iara Domingos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Cláudio Rodrigues da Barcellos, Luís Henrique dos Santos Torres, Julio Cesar Moraes, Agnes Iara Domingos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Convênios Educação Infantil Gestão Democrática Ensino Laico Política Educacional Convênios Educação Infantil Gestão Democrática Ensino Laico Política Educacional Agreements Early Childhood Education Democratic Management Lay Education Educational Policy Acuerdos Educación Infantil Gestión Democrática Educación Laica Política Educativa |
topic |
Convênios Educação Infantil Gestão Democrática Ensino Laico Política Educacional Convênios Educação Infantil Gestão Democrática Ensino Laico Política Educacional Agreements Early Childhood Education Democratic Management Lay Education Educational Policy Acuerdos Educación Infantil Gestión Democrática Educación Laica Política Educativa |
description |
This article aims at analyzing the implications, in terms of democratic management and principles of lay education, of the increasing offer of enrollments in Early Childhood Education through agreements between municipal networks and confessional organizations or institutions. This is a documentary and bibliographic study, proceeding with an interpretative analysis of the Brazilian national legislation, especially documents related to education, with complementary bibliography regarding the themes in question. It is considered that these agreements imply actual or potential risks of setbacks in relation to rights guaranteed by the Federal Constitution of 1988. The impacts of these agreements go beyond the scope of school education, with repercussions in the political, economic and cultural spheres for the whole society. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073 10.14393/REPOD-v11n3a2022-65073 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n3a2022-65073 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073/34268 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960736563200 |