The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cláudio Rodrigues da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barcellos, Luís Henrique dos Santos, Torres, Julio Cesar, Moraes, Agnes Iara Domingos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073
Resumo: This article aims at analyzing the implications, in terms of democratic management and principles of lay education, of the increasing offer of enrollments in Early Childhood Education through agreements between municipal networks and confessional organizations or institutions. This is a documentary and bibliographic study, proceeding with an interpretative analysis of the Brazilian national legislation, especially documents related to education, with complementary bibliography regarding the themes in question. It is considered that these agreements imply actual or potential risks of setbacks in relation to rights guaranteed by the Federal Constitution of 1988. The impacts of these agreements go beyond the scope of school education, with repercussions in the political, economic and cultural spheres for the whole society.
id UFU-4_ea713e4cacea25384d88dba59f31dede
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65073
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay EducationLa oferta de Educación Infantil a través de redes colaboradoras y las implicaciones para la Gestión Democrática y para la Educación LaicaA oferta da Educação Infantil por meio de redes conveniadas e as implicações para a Gestão Democrática e para o Ensino LaicoConvêniosEducação InfantilGestão DemocráticaEnsino LaicoPolítica EducacionalConvêniosEducação InfantilGestão DemocráticaEnsino LaicoPolítica EducacionalAgreementsEarly Childhood EducationDemocratic ManagementLay EducationEducational PolicyAcuerdosEducación InfantilGestión DemocráticaEducación LaicaPolítica EducativaThis article aims at analyzing the implications, in terms of democratic management and principles of lay education, of the increasing offer of enrollments in Early Childhood Education through agreements between municipal networks and confessional organizations or institutions. This is a documentary and bibliographic study, proceeding with an interpretative analysis of the Brazilian national legislation, especially documents related to education, with complementary bibliography regarding the themes in question. It is considered that these agreements imply actual or potential risks of setbacks in relation to rights guaranteed by the Federal Constitution of 1988. The impacts of these agreements go beyond the scope of school education, with repercussions in the political, economic and cultural spheres for the whole society.Este artículo tiene como objetivo analizar las implicaciones, en términos de gestión democrática y principios de educación laica, de la creciente oferta de matrículas en Educación Infantil a través de acuerdos entre redes municipales de educación y organizaciones o instituciones confesionales. Se trata de un estudio documental y bibliográfico, procediendo con un análisis interpretativo de la legislación nacional brasileña, en especial los documentos relacionados con la educación, con bibliografía complementaria sobre los temas en cuestión. Se considera que estos acuerdos implican riesgos reales o potenciales de retroceso en relación con los derechos garantizados por la Constitución Federal de 1988. Los impactos de estos acuerdos van más allá del ámbito de la educación escolar, con repercusiones en los ámbitos político, económico y cultural para toda la sociedad.O objetivo deste artigo é analisar implicações, no tocante à gestão democrática e princípios do ensino laico, da crescente oferta de matrículas da Educação Infantil por meio de convênios das redes municipais com organizações ou instituições confessionais. Trata-se de estudo documental e bibliográfico, procedendo-se à análise interpretativa da legislação nacional brasileira, especialmente documentos relacionados à educação, com bibliografia complementar atinente às temáticas em tela. Considera-se que esses convênios implicam efetivos ou potenciais riscos de retrocessos em relação a direitos garantidos pela Constituição Federal de 1988. Os impactos desses convênios extrapolam o âmbito da educação escolar, com repercussões nas esferas política, econômica e cultural para toda a sociedade.Universidade Federal de Uberlândia2022-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6507310.14393/REPOD-v11n3a2022-65073Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-11132238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073/34268Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cláudio Rodrigues daBarcellos, Luís Henrique dos SantosTorres, Julio CesarMoraes, Agnes Iara Domingos2022-09-15T20:20:25Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/65073Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:20:25Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
La oferta de Educación Infantil a través de redes colaboradoras y las implicaciones para la Gestión Democrática y para la Educación Laica
A oferta da Educação Infantil por meio de redes conveniadas e as implicações para a Gestão Democrática e para o Ensino Laico
title The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
spellingShingle The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
Silva, Cláudio Rodrigues da
Convênios
Educação Infantil
Gestão Democrática
Ensino Laico
Política Educacional
Convênios
Educação Infantil
Gestão Democrática
Ensino Laico
Política Educacional
Agreements
Early Childhood Education
Democratic Management
Lay Education
Educational Policy
Acuerdos
Educación Infantil
Gestión Democrática
Educación Laica
Política Educativa
title_short The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
title_full The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
title_fullStr The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
title_full_unstemmed The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
title_sort The offer of Early Childhood Education through partner networks and the implications for Democratic Management and for Lay Education
author Silva, Cláudio Rodrigues da
author_facet Silva, Cláudio Rodrigues da
Barcellos, Luís Henrique dos Santos
Torres, Julio Cesar
Moraes, Agnes Iara Domingos
author_role author
author2 Barcellos, Luís Henrique dos Santos
Torres, Julio Cesar
Moraes, Agnes Iara Domingos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cláudio Rodrigues da
Barcellos, Luís Henrique dos Santos
Torres, Julio Cesar
Moraes, Agnes Iara Domingos
dc.subject.por.fl_str_mv Convênios
Educação Infantil
Gestão Democrática
Ensino Laico
Política Educacional
Convênios
Educação Infantil
Gestão Democrática
Ensino Laico
Política Educacional
Agreements
Early Childhood Education
Democratic Management
Lay Education
Educational Policy
Acuerdos
Educación Infantil
Gestión Democrática
Educación Laica
Política Educativa
topic Convênios
Educação Infantil
Gestão Democrática
Ensino Laico
Política Educacional
Convênios
Educação Infantil
Gestão Democrática
Ensino Laico
Política Educacional
Agreements
Early Childhood Education
Democratic Management
Lay Education
Educational Policy
Acuerdos
Educación Infantil
Gestión Democrática
Educación Laica
Política Educativa
description This article aims at analyzing the implications, in terms of democratic management and principles of lay education, of the increasing offer of enrollments in Early Childhood Education through agreements between municipal networks and confessional organizations or institutions. This is a documentary and bibliographic study, proceeding with an interpretative analysis of the Brazilian national legislation, especially documents related to education, with complementary bibliography regarding the themes in question. It is considered that these agreements imply actual or potential risks of setbacks in relation to rights guaranteed by the Federal Constitution of 1988. The impacts of these agreements go beyond the scope of school education, with repercussions in the political, economic and cultural spheres for the whole society.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073
10.14393/REPOD-v11n3a2022-65073
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v11n3a2022-65073
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65073/34268
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 3 (set./dez. 2022) ; 1095-1113
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960736563200