Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64907 |
Resumo: | Brazilian Higher Education is excluding due to structural racism. The meritocratic liberal policy of access and permanence denies the relevance of Affirmative Action Policies. In this article, it intends to analyze how Law 12,711/2012 influenced UFRJ's actions to guarantee access, permanence, and completion of black and brown students in the undergraduate history course. The analysis has as theoretical and methodological reference the historical and dialectical materialism and takes as empirical reference the Institute of History of UFRJ. It is a qualitative analysis of data collected from primary and secondary sources. By way of conclusion, we can see the effort of UFRJ to guarantee black and brown students the conditions of permanence and completion of the investigated course, despite the restrictions. |
id |
UFU-4_f376a33f425a45429240289312262e19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64907 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History CoursePolíticas de acción afirmativa en la Universidad Federal de Río de Janeiro: un análisis a partir de la experiencia del Curso de Historia Políticas de ações afirmativas na Universidade Federal do Rio de Janeiro: uma análise a partir da experiência do Curso de HistóriaEnsino SuperiorCotas UniversitáriasPolíticas de AcessoPermanência e ConclusãoUFRJHigher EducationUniversity quotasAccessPermanence and Completion PoliciesUFRJEnseñanza SuperiorCuotas universitariasPolíticas de accesoPermanencia y finalizaciónUFRJBrazilian Higher Education is excluding due to structural racism. The meritocratic liberal policy of access and permanence denies the relevance of Affirmative Action Policies. In this article, it intends to analyze how Law 12,711/2012 influenced UFRJ's actions to guarantee access, permanence, and completion of black and brown students in the undergraduate history course. The analysis has as theoretical and methodological reference the historical and dialectical materialism and takes as empirical reference the Institute of History of UFRJ. It is a qualitative analysis of data collected from primary and secondary sources. By way of conclusion, we can see the effort of UFRJ to guarantee black and brown students the conditions of permanence and completion of the investigated course, despite the restrictions.La educación superior brasileña es excluyente debido al racismo estructural. La política meritocrática liberal de acceso y permanencia niega la relevancia de las Políticas de Acción Afirmativa. En este artículo pretende se analizar cómo la Ley 12.711/2012 influyó en las acciones de la UFRJ para garantizar el acceso, permanencia y finalización de los estudiantes negros y morenos en el Curso de Historia. El análisis tiene como referente teórico y metodológico el materialismo histórico y dialéctico y toma como base empírica el Instituto de Historia de la UFRJ. Es un análisis cualitativo de datos recopilados de fuentes primarias y secundarias. A modo de conclusión, podemos percibir el esfuerzo de la UFRJ por garantizar a los estudiantes negros y morenos las condiciones de permanencia y finalización del curso investigado, a pesar de las restricciones.A Educação Superior brasileira é excludente, devido ao racismo estrutural. A política liberal meritocrática de acesso e permanência nega a pertinência das Políticas de Ações Afirmativas. Neste artigo, pretende-se analisar como a Lei 12.711/2012 influenciou as ações da UFRJ para garantir o acesso, a permanência e a conclusão de estudantes negros e pardos no curso de graduação em história. A análise tem como referência teórica e metodológica o materialismo histórico-dialético e toma como referência empírica o Instituto de História da UFRJ. Trata-se de uma análise qualitativa com dados coletados a partir de fontes primárias e secundárias. À título de conclusão, percebe-se o esforço da UFRJ para garantir aos estudantes pretos e pardos as condições de permanência e conclusão do curso investigado, apesar do contingenciamento.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6490710.14393/REPOD-v11n1a2022-64907Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-179Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-179Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-179Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-1792238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64907/33487Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Matheus do Nascimento Macedo, Jussara Marques de 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64907Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course Políticas de acción afirmativa en la Universidad Federal de Río de Janeiro: un análisis a partir de la experiencia del Curso de Historia Políticas de ações afirmativas na Universidade Federal do Rio de Janeiro: uma análise a partir da experiência do Curso de História |
title |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course |
spellingShingle |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course Santos, Matheus do Nascimento Ensino Superior Cotas Universitárias Políticas de Acesso Permanência e Conclusão UFRJ Higher Education University quotas Access Permanence and Completion Policies UFRJ Enseñanza Superior Cuotas universitarias Políticas de acceso Permanencia y finalización UFRJ |
title_short |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course |
title_full |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course |
title_fullStr |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course |
title_full_unstemmed |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course |
title_sort |
Affirmative action policies at the Federal University of Rio de Janeiro: an analysis based on the experience of the History Course |
author |
Santos, Matheus do Nascimento |
author_facet |
Santos, Matheus do Nascimento Macedo, Jussara Marques de |
author_role |
author |
author2 |
Macedo, Jussara Marques de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Matheus do Nascimento Macedo, Jussara Marques de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior Cotas Universitárias Políticas de Acesso Permanência e Conclusão UFRJ Higher Education University quotas Access Permanence and Completion Policies UFRJ Enseñanza Superior Cuotas universitarias Políticas de acceso Permanencia y finalización UFRJ |
topic |
Ensino Superior Cotas Universitárias Políticas de Acesso Permanência e Conclusão UFRJ Higher Education University quotas Access Permanence and Completion Policies UFRJ Enseñanza Superior Cuotas universitarias Políticas de acceso Permanencia y finalización UFRJ |
description |
Brazilian Higher Education is excluding due to structural racism. The meritocratic liberal policy of access and permanence denies the relevance of Affirmative Action Policies. In this article, it intends to analyze how Law 12,711/2012 influenced UFRJ's actions to guarantee access, permanence, and completion of black and brown students in the undergraduate history course. The analysis has as theoretical and methodological reference the historical and dialectical materialism and takes as empirical reference the Institute of History of UFRJ. It is a qualitative analysis of data collected from primary and secondary sources. By way of conclusion, we can see the effort of UFRJ to guarantee black and brown students the conditions of permanence and completion of the investigated course, despite the restrictions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64907 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64907 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64907 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v11n1a2022-64907 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64907/33487 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debate https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-179 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-179 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-179 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 161-179 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960713494528 |