Continuing training of childhood teachers: how can children contribute?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47533 |
Resumo: | This work relates to children's protagonism and continuing teacher training in school. Based on data produced in a narrative research carried out with 20 children from 8 to 10 years of age in two rural schools in Piauí, we affirm the child's capacity to reflect on the school and to narrate their experiences, providing questions for the improvement of the educational environment. We base ourselves on studies by Sarmento (2003, 2011); Momo (2007); Hendrick (2005); Charlot (2002); etc. The research had as objective to investigate the senses that the peasant children produce on the school and the teaching practices and used the focal group as technique of data production. The results reaffirm the potential of children to participate in institutional decisions as social actors. |
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Continuing training of childhood teachers: how can children contribute?Formation continue des enseignants de l'enfance: comment les enfants peuvent-ils contribuer?Formação continuada de professores da infância: como podem as crianças contribuir?Pesquisa narrativaProtagonismo infantilFormação continuada de professoresNarrative researchChild protagonismContinuing teacher trainingRecherche narrativeProtagonisme de l'enfantFormation continue des enseignantsThis work relates to children's protagonism and continuing teacher training in school. Based on data produced in a narrative research carried out with 20 children from 8 to 10 years of age in two rural schools in Piauí, we affirm the child's capacity to reflect on the school and to narrate their experiences, providing questions for the improvement of the educational environment. We base ourselves on studies by Sarmento (2003, 2011); Momo (2007); Hendrick (2005); Charlot (2002); etc. The research had as objective to investigate the senses that the peasant children produce on the school and the teaching practices and used the focal group as technique of data production. The results reaffirm the potential of children to participate in institutional decisions as social actors. Ce travail concerne le protagonisme des enfants et la formation continue des enseignants à l’école. Sur la base de données produites d'une recherche narrative effectué avec 20 enfants de 8 à 10 ans dans deux écoles rurales de Piauí, nous affirmons la capacité de l'enfant à réfléchir sur l'école et à raconter ses expériences, poser des questions pour l’amélioation de l'environnement éducatif. Nous nous basons sur des études réalisées par Sarmento (2003, 2011); Momo (2007); Hendrick (2005); Charlot (2002); etc. La recherche avait pour objectif d'étudier les sens que les enfants paysans produisent à l'école et les pratiques pédagogiques et utilisé le groupe focal comme technique de production de données. Les résultats réaffirment le potentiel qui a des enfants à participer aux décisions institutionnelles en tant qu'acteurs sociaux. Este trabalho relaciona protagonismo infantil e formação continuada docente na escola. A partir de dados produzidos em pesquisa narrativa realizada com 20 crianças de 08 a 10 anos de idade em duas escolas rurais do Piauí, afirmamos a capacidade que tem a criança de refletir sobre a escola e narrar suas experiências, fornecendo questões para o aprimoramento do ambiente educativo. Fundamentamo-nos em estudos de Sarmento (2003, 2011); Momo (2007); Hendrick (2005); Charlot (2002); etc. A pesquisa teve como objetivo investigar os sentidos que as crianças camponesas produzem sobre a escola e as práticas docentes e utilizou o grupo focal como técnica de produção de dados. Os resultados reafirmam o potencial que têm as crianças para participarem das decisões institucionais como atores sociais. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4753310.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-13Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 527-537Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 527-537Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 527-537Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 527-5372238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47533/25680Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Keylla Rejane AlmeidaGuimarães, Iara Vieira2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47533Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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