Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Divane Oliveira de Moura
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Cunha, Kátia Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70595
Resumo: The article problematizes the educational evaluation policy in the Pernambuco State through the adoption of the Public Management Modernization Program - Goals for Education. We employ as a theoretical-methodological strategy the Discourse Theory of Laclau and Mouffe (2015). In this endeavor, we seek to situate the practices of public policy formulation in relation to comprehensive social and political contexts, giving rise to the transformation of discourses through the political logics of equivalence and difference. Our findings indicate that the discourses of modernization in the Pernambuco educational evaluation system represent a successful cooperation and articulation between international organizations and public-private partnerships.
id UFU-4_f73d89f9556e52ab92bb3c5b46b83e9e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70595
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goalsTransformaciones discursivas en la evaluación educativa: un estudio de las lógicas políticas en las metas de Pernambuco As transformações discursivas na avaliação educacional: um estudo das lógicas políticas nas metas pernambucanas Política educacionalHegemoniaTeoria do discursoLógicas políticasEducational policyHegemonyDiscourse theoryPolitical logicsPolítica educativaHegemoníaTeoría del discursoLógicas políticasThe article problematizes the educational evaluation policy in the Pernambuco State through the adoption of the Public Management Modernization Program - Goals for Education. We employ as a theoretical-methodological strategy the Discourse Theory of Laclau and Mouffe (2015). In this endeavor, we seek to situate the practices of public policy formulation in relation to comprehensive social and political contexts, giving rise to the transformation of discourses through the political logics of equivalence and difference. Our findings indicate that the discourses of modernization in the Pernambuco educational evaluation system represent a successful cooperation and articulation between international organizations and public-private partnerships.Este artículo problematiza la política de evaluación educativa en Pernambuco a través de la adopción del Programa de Modernización de la Gestión Pública - Metas para la Educación. Empleamos como estrategia teórico-metodológica la Teoría del Discurso de Laclau y Mouffe (2015). En este esfuerzo, buscamos situar las prácticas de formulación de políticas públicas en relación con contextos sociales y políticos integrales, dando lugar a la transformación de discursos a través de las lógicas políticas de equivalencia y diferencia. Nuestros hallazgos indican que los discursos de modernización en el sistema de evaluación educativa de Pernambuco representan una cooperación y articulación exitosa entre organizaciones internacionales y asociaciones público-privadas.O presente artigo problematiza a política de avaliação educacional em Pernambuco pela adoção do Programa de Modernização da Gestão Pública – Metas para a Educação. Trazemos como estratégia teórico-metodológica a Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe (2015). Neste movimento, buscamos situar as práticas de elaboração da política pública em relação a contextos sociais e políticos abrangentes, emergindo a transformação de discursos por meio das lógicas políticas da equivalência e da diferença. Nossos resultados apontam que os discursos de modernização no sistema de avaliação educacional pernambucano representam uma cooperação e articulação bem-sucedida de organismos internacionais e de parcerias público-privadas.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7059510.14393/REPOD-v13n2a2024-70595Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70595/38607Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Divane Oliveira de MouraCunha, Kátia Silva2024-04-29T09:15:14Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70595Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:14Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
Transformaciones discursivas en la evaluación educativa: un estudio de las lógicas políticas en las metas de Pernambuco
As transformações discursivas na avaliação educacional: um estudo das lógicas políticas nas metas pernambucanas
title Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
spellingShingle Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
Silva, Divane Oliveira de Moura
Política educacional
Hegemonia
Teoria do discurso
Lógicas políticas
Educational policy
Hegemony
Discourse theory
Political logics
Política educativa
Hegemonía
Teoría del discurso
Lógicas políticas
title_short Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
title_full Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
title_fullStr Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
title_full_unstemmed Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
title_sort Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
author Silva, Divane Oliveira de Moura
author_facet Silva, Divane Oliveira de Moura
Cunha, Kátia Silva
author_role author
author2 Cunha, Kátia Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Divane Oliveira de Moura
Cunha, Kátia Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Hegemonia
Teoria do discurso
Lógicas políticas
Educational policy
Hegemony
Discourse theory
Political logics
Política educativa
Hegemonía
Teoría del discurso
Lógicas políticas
topic Política educacional
Hegemonia
Teoria do discurso
Lógicas políticas
Educational policy
Hegemony
Discourse theory
Political logics
Política educativa
Hegemonía
Teoría del discurso
Lógicas políticas
description The article problematizes the educational evaluation policy in the Pernambuco State through the adoption of the Public Management Modernization Program - Goals for Education. We employ as a theoretical-methodological strategy the Discourse Theory of Laclau and Mouffe (2015). In this endeavor, we seek to situate the practices of public policy formulation in relation to comprehensive social and political contexts, giving rise to the transformation of discourses through the political logics of equivalence and difference. Our findings indicate that the discourses of modernization in the Pernambuco educational evaluation system represent a successful cooperation and articulation between international organizations and public-private partnerships.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo científico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70595
10.14393/REPOD-v13n2a2024-70595
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70595
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70595
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70595/38607
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20
Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943957476540416