Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goals
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Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70595 |
Resumo: | The article problematizes the educational evaluation policy in the Pernambuco State through the adoption of the Public Management Modernization Program - Goals for Education. We employ as a theoretical-methodological strategy the Discourse Theory of Laclau and Mouffe (2015). In this endeavor, we seek to situate the practices of public policy formulation in relation to comprehensive social and political contexts, giving rise to the transformation of discourses through the political logics of equivalence and difference. Our findings indicate that the discourses of modernization in the Pernambuco educational evaluation system represent a successful cooperation and articulation between international organizations and public-private partnerships. |
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Discursive transformations in the educational evaluation: a study of the political logics in the Pernambuco's goalsTransformaciones discursivas en la evaluación educativa: un estudio de las lógicas políticas en las metas de Pernambuco As transformações discursivas na avaliação educacional: um estudo das lógicas políticas nas metas pernambucanas Política educacionalHegemoniaTeoria do discursoLógicas políticasEducational policyHegemonyDiscourse theoryPolitical logicsPolítica educativaHegemoníaTeoría del discursoLógicas políticasThe article problematizes the educational evaluation policy in the Pernambuco State through the adoption of the Public Management Modernization Program - Goals for Education. We employ as a theoretical-methodological strategy the Discourse Theory of Laclau and Mouffe (2015). In this endeavor, we seek to situate the practices of public policy formulation in relation to comprehensive social and political contexts, giving rise to the transformation of discourses through the political logics of equivalence and difference. Our findings indicate that the discourses of modernization in the Pernambuco educational evaluation system represent a successful cooperation and articulation between international organizations and public-private partnerships.Este artículo problematiza la política de evaluación educativa en Pernambuco a través de la adopción del Programa de Modernización de la Gestión Pública - Metas para la Educación. Empleamos como estrategia teórico-metodológica la Teoría del Discurso de Laclau y Mouffe (2015). En este esfuerzo, buscamos situar las prácticas de formulación de políticas públicas en relación con contextos sociales y políticos integrales, dando lugar a la transformación de discursos a través de las lógicas políticas de equivalencia y diferencia. Nuestros hallazgos indican que los discursos de modernización en el sistema de evaluación educativa de Pernambuco representan una cooperación y articulación exitosa entre organizaciones internacionales y asociaciones público-privadas.O presente artigo problematiza a política de avaliação educacional em Pernambuco pela adoção do Programa de Modernização da Gestão Pública – Metas para a Educação. Trazemos como estratégia teórico-metodológica a Teoria do Discurso de Laclau e Mouffe (2015). Neste movimento, buscamos situar as práticas de elaboração da política pública em relação a contextos sociais e políticos abrangentes, emergindo a transformação de discursos por meio das lógicas políticas da equivalência e da diferença. Nossos resultados apontam que os discursos de modernização no sistema de avaliação educacional pernambucano representam uma cooperação e articulação bem-sucedida de organismos internacionais e de parcerias público-privadas.Universidade Federal de Uberlândia2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/7059510.14393/REPOD-v13n2a2024-70595Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-20Revista Educação e Políticas em Debate; v.13, n.2 (mai./ago. 2024); 1-202238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70595/38607Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Divane Oliveira de MouraCunha, Kátia Silva2024-04-29T09:15:14Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/70595Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2024-04-29T09:15:14Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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The article problematizes the educational evaluation policy in the Pernambuco State through the adoption of the Public Management Modernization Program - Goals for Education. We employ as a theoretical-methodological strategy the Discourse Theory of Laclau and Mouffe (2015). In this endeavor, we seek to situate the practices of public policy formulation in relation to comprehensive social and political contexts, giving rise to the transformation of discourses through the political logics of equivalence and difference. Our findings indicate that the discourses of modernization in the Pernambuco educational evaluation system represent a successful cooperation and articulation between international organizations and public-private partnerships. |
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