The institutional discourse on quota policy at UNEB: an analysis based on verbal and nonverbal statements by the Dean of Affirmative Actions (PROAF)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Gean César dos Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Marques, Tatyanne Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64908
Resumo: The present study aims to know and analyze the institutional discourse of the Universidade do Estado da Bahia on quota policy. For this purpose, a qualitative approach was used through a study based on Discourse Analysis (DA). The objects of analysis were: documents such as resolutions; regulations; and institutional publications made on the sites of the Dean Office of Affirmative Actions. In view of the analyses, an institutional discourse focused on an inclusive and democratic ideology became known. The research reveals that, although UNEB is a pioneer in the implementation of quotas in Brazil and produces a discourse from the perspective of inclusion, the student movement demands more scholarships for blacks both in the context of teaching, extension and research. In this way, UNEB, as much as it produces speeches about quotas, has not yet managed to cover many subjects.
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spelling The institutional discourse on quota policy at UNEB: an analysis based on verbal and nonverbal statements by the Dean of Affirmative Actions (PROAF)El discurso institucional sobre la política de cuotas en la UNEB: un análisis basado en declaraciones verbales y no verbales de la Pro-Rectoría de Acciones Afirmativas (PROAF)O discurso institucional sobre a política de cotas na UNEB: uma análise a partir de enunciados verbais e não verbais da Pró-Reitoria de Ações Afirmativas (PROAF)Ensino SuperiorUNEBDiscursoCotasBolsa de estudoHigher EducationUNEBDiscourseQuotasEducational grantEnseñanza superiorUNEBHablaCuotasBeca de estudioThe present study aims to know and analyze the institutional discourse of the Universidade do Estado da Bahia on quota policy. For this purpose, a qualitative approach was used through a study based on Discourse Analysis (DA). The objects of analysis were: documents such as resolutions; regulations; and institutional publications made on the sites of the Dean Office of Affirmative Actions. In view of the analyses, an institutional discourse focused on an inclusive and democratic ideology became known. The research reveals that, although UNEB is a pioneer in the implementation of quotas in Brazil and produces a discourse from the perspective of inclusion, the student movement demands more scholarships for blacks both in the context of teaching, extension and research. In this way, UNEB, as much as it produces speeches about quotas, has not yet managed to cover many subjects.El presente estudio tiene como objetivo conocer y analizar el discurso institucional de la Universidad Estatal de Bahía sobre la política de cuotas. Para ello, se utilizó el enfoque cualitativo a través de un estudio basado en el Análisis del Discurso (DA). Los objetos de análisis fueron: documentos como resoluciones; reglamentos; y publicaciones institucionales realizadas en las páginas de la Pro-Rectoría de Acciones Afirmativas. A la vista de los análisis, se conoció un discurso institucional centrado en una ideología inclusiva y democrática. La investigación revela que, aunque la UNEB es pionera en la implementación de cuotas en Brasil y produce un discurso desde la perspectiva de la inclusión, el movimiento estudiantil exige más becas para negros tanto en el contexto de la enseñanza como de la extensión y la investigación. Así, la UNEB, por mucho que produzca discursos sobre cuotas, aún no ha logrado abarcar muchos temas.O presente estudo tem por objetivo conhecer e analisar o discurso institucional da Universidade do Estado da Bahia sobre a política de cotas. Para tanto, utilizou-se da abordagem qualitativa por meio de um estudo pautado na Análise do Discurso (AD). Foram objetos da análise: documentos como resoluções; regulamentações; e publicações institucionais feitas nas páginas da Pró-Reitoria de Ações Afirmativas. Diante das análises, tomou-se conhecimento de um discurso institucional voltado para uma ideologia inclusiva e democrática. A pesquisa revela que, embora a UNEB seja pioneira na implementação das cotas no Brasil e produza um discurso na perspectiva da inclusão, o movimento estudantil reivindica mais bolsas para pretos/as tanto no âmbito do ensino quanto da extensão e da pesquisa. Dessa forma, a UNEB, por mais que produza discursos sobre as cotas, ainda não conseguiu contemplar muitos sujeitos.Universidade Federal de Uberlândia2022-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6490810.14393/REPOD-v11n1a2022-64908Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 215-232Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 215-232Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 215-232Revista Educação e Políticas em Debate; v. 11, n. 1 (jan./abr. 2022); 215-2322238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64908/33490Copyright (c) 2022 Revista Educação e Políticas em Debatehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Gean César dos Santos Marques, Tatyanne Gomes 2023-01-11T21:37:47Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/64908Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2023-01-11T21:37:47Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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