José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Puentes, Roberto Valdés
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Longarezi, Andréa Maturano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57434
Resumo: The present paper analyses the didactic views of J. C. Libâneo (1945-  ), whose work goes beyond Brazilian geographical boundaries because of the theoretical value and depth of its main theses.  The genesis and evolution of his views are located in a contradictory context of political-ideological strains, during 1970's and 1980's, a period marked by intense democratization and social transformation movement. This context made possible the emergence of a philosophical didactic view, from which the closeness to the historical-cultural psychological theses stands out, among other theoretical contributions. The aforementioned closeness began in 1991 and intensifies from 2002 due to the analyses of Developmental Learning principles, of Learning Activity content and, of the method from abstract to concrete as the way of developing theoretical thinking. J. C Libâneo's analyses has been focused on Elkonin-Davidov-Repkin system contributions, notably, from Moscow Group and V. V. Davidov
id UFU-8_1cbcd92fc80c12a371e11a6d78bc4626
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57434
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic viewsJosé Carlos Libâneo: génesis y desarrollo de su pensamento didáctico José Carlos Libâneo: gênese e desenvolvimento de seu pensamento didáticoJosé Carlos LibâneoPensamento didáticoDidática desenvolvimentalJosé Carlos LibâneoDidactic viewDevelopmental didacticJosé Carlos LibâneoPensamiento didácticoDidáctica desarrolladoraThe present paper analyses the didactic views of J. C. Libâneo (1945-  ), whose work goes beyond Brazilian geographical boundaries because of the theoretical value and depth of its main theses.  The genesis and evolution of his views are located in a contradictory context of political-ideological strains, during 1970's and 1980's, a period marked by intense democratization and social transformation movement. This context made possible the emergence of a philosophical didactic view, from which the closeness to the historical-cultural psychological theses stands out, among other theoretical contributions. The aforementioned closeness began in 1991 and intensifies from 2002 due to the analyses of Developmental Learning principles, of Learning Activity content and, of the method from abstract to concrete as the way of developing theoretical thinking. J. C Libâneo's analyses has been focused on Elkonin-Davidov-Repkin system contributions, notably, from Moscow Group and V. V. DavidovEl artículo analiza el pensamiento didáctico de J. C. Libâneo (1945- ), autor cuya obra va más allá de los límites geográficos brasileños por la magnitud y profundidad teórica de sus principales tesis. La génesis y el desarrollo de ese pensamiento pueden ser localizados en la coyuntura contradictoria y de tensiones ideológico-políticas que caracterizan las décadas de 1970 y 1980, marcada por un intenso movimiento de democratización y transformación social. De un pensamiento didáctico-filosófico de ahí emergente, sobresale, entre sus contribuciones teóricas, una aproximación con las tesis psicológicas histórico-culturales, que tienen su marco en el año de 1991, intensificadas, a partir de 2002, por el análisis de los principios de la Enseñanza Desarrolladora, del contenido de la Actividad de Estudio y del método de ascensión de lo abstracto a lo concreto como forma de desarrollo del pensamiento teórico, con foco en los aportes del sistema Elkonin-Davidov-Repkin y, particularmente, del grupo de Moscú y de V. V. Davidov.O artigo tem como objetivo estabelecer e abordar os principais momentos no processo de gênese e desenvolvimento do pensamento didático de J. C. Libâneo (1945- ), a partir da adaptação da metodologia construtivo-interpretativa para análise de documentos bibliográficos. O autor é responsável por uma obra que extrapola os limites geográficos brasileiros dada a magnitude e profundidade teórica de suas principais teses. A gênese e o desenvolvimento desse pensamento podem ser localizados na conjuntura contraditória e de tensões ideológico-políticas que caracterizaram as décadas de 1970 e 1980, assinalada por um intenso movimento de democratização e transformação social. De um pensamento didático filosófico daí emergente, se sobressai, entre suas contribuições teóricas, uma aproximação com as teses psicológicas histórico-culturais, que tem seu marco no ano de 1991; intensificadas, a partir de 2002, pela análise dos princípios da Didática Desenvolvimental, do conteúdo da Atividade de Estudo e do método do abstrato ao concreto como forma de desenvolvimento do pensamento teórico, com foco nos aportes do sistema Elkonin-Davidov-Repkin, tomado, particularmente, pelas contribuições do grupo de Moscou e de V. V. Davidov.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5743410.14393/ER-v27nEa2020-5Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1275-1305Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1275-1305Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1275-13051983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporspahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57434/29980https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57434/29981Puentes, Roberto Valdés Longarezi, Andréa Maturano info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57434Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
José Carlos Libâneo: génesis y desarrollo de su pensamento didáctico
José Carlos Libâneo: gênese e desenvolvimento de seu pensamento didático
title José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
spellingShingle José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
Puentes, Roberto Valdés
José Carlos Libâneo
Pensamento didático
Didática desenvolvimental
José Carlos Libâneo
Didactic view
Developmental didactic
José Carlos Libâneo
Pensamiento didáctico
Didáctica desarrolladora
title_short José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
title_full José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
title_fullStr José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
title_full_unstemmed José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
title_sort José Carlos Libâneo: genesis and evolution of his didactic views
author Puentes, Roberto Valdés
author_facet Puentes, Roberto Valdés
Longarezi, Andréa Maturano
author_role author
author2 Longarezi, Andréa Maturano
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Puentes, Roberto Valdés
Longarezi, Andréa Maturano
dc.subject.por.fl_str_mv José Carlos Libâneo
Pensamento didático
Didática desenvolvimental
José Carlos Libâneo
Didactic view
Developmental didactic
José Carlos Libâneo
Pensamiento didáctico
Didáctica desarrolladora
topic José Carlos Libâneo
Pensamento didático
Didática desenvolvimental
José Carlos Libâneo
Didactic view
Developmental didactic
José Carlos Libâneo
Pensamiento didáctico
Didáctica desarrolladora
description The present paper analyses the didactic views of J. C. Libâneo (1945-  ), whose work goes beyond Brazilian geographical boundaries because of the theoretical value and depth of its main theses.  The genesis and evolution of his views are located in a contradictory context of political-ideological strains, during 1970's and 1980's, a period marked by intense democratization and social transformation movement. This context made possible the emergence of a philosophical didactic view, from which the closeness to the historical-cultural psychological theses stands out, among other theoretical contributions. The aforementioned closeness began in 1991 and intensifies from 2002 due to the analyses of Developmental Learning principles, of Learning Activity content and, of the method from abstract to concrete as the way of developing theoretical thinking. J. C Libâneo's analyses has been focused on Elkonin-Davidov-Repkin system contributions, notably, from Moscow Group and V. V. Davidov
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57434
10.14393/ER-v27nEa2020-5
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57434
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27nEa2020-5
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57434/29980
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57434/29981
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1275-1305
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1275-1305
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1275-1305
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223190941696