Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34469 |
Resumo: | This article aims to contextualize the higher education, highlighting the educational policy environment that reconfigured the Brazilian public university from the 1990s. That sense, a brief course of development processes of educational policies which involve the reconfiguration of the university was presented and the process of democratization of access proposed by the expansion of higher education policy, considering the contradictions concerning a proposed advances and setbacks. Thus, this article aims to situate the current dynamics of the operation of federal universities. |
id |
UFU-8_366be0bc26cc06c919ee82234819ca4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34469 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfigurationReconfiguração da universidade públicaEnsino superiorUniversidade FederalRewriting the public universityHigher educationFederal UniversityThis article aims to contextualize the higher education, highlighting the educational policy environment that reconfigured the Brazilian public university from the 1990s. That sense, a brief course of development processes of educational policies which involve the reconfiguration of the university was presented and the process of democratization of access proposed by the expansion of higher education policy, considering the contradictions concerning a proposed advances and setbacks. Thus, this article aims to situate the current dynamics of the operation of federal universities.Este artigo tem por objetivo contextualizar o ensino superior evidenciando a conjuntura política educacional que reconfigurou a universidade brasileira a partir da década de 1990. Nesse sentido, foi apresentado um breve percurso do processo de desenvolvimento das políticas públicas educacionais que envolvem a reconfiguração da universidade e a democratização do acesso proposto pelas políticas de expansão do ensino superior, considerando as contradições quanto à proposição de avanços e os retrocessos. Assim, a finalidade deste texto é situar a dinâmica atual do funcionamento das universidades federais.Universidade Federal de Uberlândia2016-05-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3446910.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-13Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 423-438Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 423-438Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 423-4381983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34469/18290Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Sarita MedinaAndrade, Luiza Vitória Vital2020-06-03T19:19:56Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34469Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T19:19:56Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration |
title |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration |
spellingShingle |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration Silva, Sarita Medina Reconfiguração da universidade pública Ensino superior Universidade Federal Rewriting the public university Higher education Federal University |
title_short |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration |
title_full |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration |
title_fullStr |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration |
title_full_unstemmed |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration |
title_sort |
Reformas educacionais e reconfiguração da universidade / Educational reforms and university reconfiguration |
author |
Silva, Sarita Medina |
author_facet |
Silva, Sarita Medina Andrade, Luiza Vitória Vital |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Luiza Vitória Vital |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Sarita Medina Andrade, Luiza Vitória Vital |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reconfiguração da universidade pública Ensino superior Universidade Federal Rewriting the public university Higher education Federal University |
topic |
Reconfiguração da universidade pública Ensino superior Universidade Federal Rewriting the public university Higher education Federal University |
description |
This article aims to contextualize the higher education, highlighting the educational policy environment that reconfigured the Brazilian public university from the 1990s. That sense, a brief course of development processes of educational policies which involve the reconfiguration of the university was presented and the process of democratization of access proposed by the expansion of higher education policy, considering the contradictions concerning a proposed advances and setbacks. Thus, this article aims to situate the current dynamics of the operation of federal universities. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34469 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-13 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34469 |
identifier_str_mv |
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34469/18290 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 423-438 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 423-438 Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 423-438 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221294067712 |