Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Higa, Ivanilda
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Groch, Tony Marcio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34597
Resumo: One of the concerns of the Physics teaching area is the Modern and Contemporary Physics teaching (MCP) at secondary school (SS). The necessity of this subject matter incorporation at SS is even recommended in the Brazilian curriculum guidelines, both national and state ones. In this way, it is expected that this changes can reach the classroom, at Physics classes. In this paper, it is presented a research carried out with Physics teachers, in which it is aimed to understand if and how these teachers are approaching those contents in their classrooms. Data were built through Questionnaire (answered by 25 teachers) and semi structured interviews (with 5 teachers), all of them working in state schools. The theoretical approach is based on the concepts of School Culture (Forquin, 1993) and Didactic Transposition Theory (Chevallard, 1997). The results indicate that, despite of doubts and difficulties inherent to all educational innovation process, these teachers have taught these contents, and some of them with very well structured pedagogical proposals, reaching the didactic therapeutic.
id UFU-8_377bf65272ee4cd9e122336c92777be8
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34597
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physicsCultura escolarTransposição didáticaEnsino de Física Moderna e ContemporâneaPráticas pedagógicasSchool cultureDidactic TranspositionModern and Contemporary Physics teachingPedagogical practicesOne of the concerns of the Physics teaching area is the Modern and Contemporary Physics teaching (MCP) at secondary school (SS). The necessity of this subject matter incorporation at SS is even recommended in the Brazilian curriculum guidelines, both national and state ones. In this way, it is expected that this changes can reach the classroom, at Physics classes. In this paper, it is presented a research carried out with Physics teachers, in which it is aimed to understand if and how these teachers are approaching those contents in their classrooms. Data were built through Questionnaire (answered by 25 teachers) and semi structured interviews (with 5 teachers), all of them working in state schools. The theoretical approach is based on the concepts of School Culture (Forquin, 1993) and Didactic Transposition Theory (Chevallard, 1997). The results indicate that, despite of doubts and difficulties inherent to all educational innovation process, these teachers have taught these contents, and some of them with very well structured pedagogical proposals, reaching the didactic therapeutic.Uma das preocupações da área de pesquisa ensino de Física é a abordagem da Física Moderna e Contemporânea (FMC) no ensino médio (EM). A necessidade de que tais conteúdos sejam trabalhados nesse período da vida escolar também já é preconizada pelas próprias orientações curriculares, sejam as nacionais ou estaduais. Espera-se assim que, para além das pesquisas em ensino, esse movimento esteja também chegando à sala de aula. Apresentamos neste trabalho uma pesquisa realizada com professores de Física do EM na qual buscamos compreender se e como os educadores estão abordando tais conteúdos em suas salas de aula. Os instrumentos de pesquisa empírica utilizados foram: um questionário respondido por 25 professores e entrevistas do tipo semiestruturado com cinco professores selecionados, todos da rede estadual de ensino. Os referenciais que subsidiam o trabalho são os conceitos de cultura escolar de Forquin (1993) e a Teoria da Transposição Didática, de Chevallard (1997). Os resultados indicam que, apesar das dúvidas e dificuldades inerentes a todo processo de inovação educacional, os professores têm abordado esses conteúdos; alguns usam práticas didáticas bastante estruturadas, enquanto outros, inclusive, atingem a terapêutica didática.Universidade Federal de Uberlândia2016-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3459710.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-3Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 281-298Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 281-298Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 281-2981983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34597/18345Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessHiga, IvanildaGroch, Tony Marcio2020-06-03T20:32:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/34597Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-03T20:32:27Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
title Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
spellingShingle Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
Higa, Ivanilda
Cultura escolar
Transposição didática
Ensino de Física Moderna e Contemporânea
Práticas pedagógicas
School culture
Didactic Transposition
Modern and Contemporary Physics teaching
Pedagogical practices
title_short Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
title_full Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
title_fullStr Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
title_full_unstemmed Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
title_sort Professores de física da rede estadual de ensino e suas práticas pedagógicas em física moderna e contemporânea / Physics teachers and their pedagogial pratices in modern and contemporary physics
author Higa, Ivanilda
author_facet Higa, Ivanilda
Groch, Tony Marcio
author_role author
author2 Groch, Tony Marcio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Higa, Ivanilda
Groch, Tony Marcio
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura escolar
Transposição didática
Ensino de Física Moderna e Contemporânea
Práticas pedagógicas
School culture
Didactic Transposition
Modern and Contemporary Physics teaching
Pedagogical practices
topic Cultura escolar
Transposição didática
Ensino de Física Moderna e Contemporânea
Práticas pedagógicas
School culture
Didactic Transposition
Modern and Contemporary Physics teaching
Pedagogical practices
description One of the concerns of the Physics teaching area is the Modern and Contemporary Physics teaching (MCP) at secondary school (SS). The necessity of this subject matter incorporation at SS is even recommended in the Brazilian curriculum guidelines, both national and state ones. In this way, it is expected that this changes can reach the classroom, at Physics classes. In this paper, it is presented a research carried out with Physics teachers, in which it is aimed to understand if and how these teachers are approaching those contents in their classrooms. Data were built through Questionnaire (answered by 25 teachers) and semi structured interviews (with 5 teachers), all of them working in state schools. The theoretical approach is based on the concepts of School Culture (Forquin, 1993) and Didactic Transposition Theory (Chevallard, 1997). The results indicate that, despite of doubts and difficulties inherent to all educational innovation process, these teachers have taught these contents, and some of them with very well structured pedagogical proposals, reaching the didactic therapeutic.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34597
10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-3
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34597
identifier_str_mv 10.14393/10.14393/ER-v22n2a2015-3
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/34597/18345
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 281-298
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 281-298
Ensino em Re-Vista; 2015: V.22, N. 2 (jul./dez.2015); 281-298
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221296164865