Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942 |
Resumo: | This article discusses the search and collection of information about the academic and social development of a student with Autism Spectrum Disorder in the Mathematics class, during his first year of Integrated Technical Education in theFederal Technologic Universityof Paraná. This work was born of the concern of a teacher to adapt her classes to the special needs of the student. The methodology used was qualitative with the use of Field Diaries as well as bibliographical research, in order to enrich and bring necessary information about student behavior and resources for Mathematics classes. The results obtained were the changes of the classes with the construction of strategies to be taught according to the demands of the school. We conclude that for the follow-up of the student during the classes, regardless of their initial diagnosis, constant collaborative action andeffectiveinvolvement among teachers / assistants / parents is necessary. |
id |
UFU-8_4eb9fc525ff4e1fb9706a8acbf4b58a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45942 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer TechnicianTrayectoria de un estudiante autista en Educación Técnica InformáticaTrajetória de um aluno autista no Ensino Técnico em Informática Ações pedagógicasEducação MatemáticaEnsino MédioTranstorno do espectro autistaPedagogical actionsMathematics EducationHigh schoolAutistic spectrum disorderAcciones pedagógicasEducación matematicaEscuela secundariaTranstorno del espectro autistaThis article discusses the search and collection of information about the academic and social development of a student with Autism Spectrum Disorder in the Mathematics class, during his first year of Integrated Technical Education in theFederal Technologic Universityof Paraná. This work was born of the concern of a teacher to adapt her classes to the special needs of the student. The methodology used was qualitative with the use of Field Diaries as well as bibliographical research, in order to enrich and bring necessary information about student behavior and resources for Mathematics classes. The results obtained were the changes of the classes with the construction of strategies to be taught according to the demands of the school. We conclude that for the follow-up of the student during the classes, regardless of their initial diagnosis, constant collaborative action andeffectiveinvolvement among teachers / assistants / parents is necessary.Este artículo aborda la búsqueda y recopilación de información sobre el desarrollo académico y social de un estudiante con trastorno del espectro autista en la clase de Matemáticas, durante su primer año de Educación Técnica Integrada en Informática de la Universidad Tecnológica Federal de Paraná. Este trabajo nació de la preocupación de un maestro de adaptar sus clases a las necesidades especiales del alumno. La metodología utilizada fue cualitativa con el uso de diarios de campo y también la investigación bibliográfica, con el fin de enriquecer y aportar la información necesaria sobre el comportamiento de los estudiantes y los recursos para las clases de matemáticas. Los resultados obtenidos fueron los cambios de las clases con la construcción de estrategias para enseñar de acuerdo a las demandas de la escuela. Concluimos que para el seguimiento del estudiante durante las clases, independientemente de su diagnóstico inicial, es necesaria la acción colaborativa constante y la participación efectiva entre maestros / asistentes / padres.Este artigo discorre sobre a busca e a coleta de informações sobre o desenvolvimento acadêmico e social de um aluno com Transtorno do Espectro Autista na aula de Matemática, durante o seu primeiro ano do Ensino Técnico Integrado em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Este trabalho nasceu da preocupação de uma professora no sentido de adequar suas aulas às necessidades especiais do aluno. A metodologia utilizada foi de cunho qualitativo com o uso de Diários de Campo e também de pesquisas bibliográficas, com o intuito de enriquecer e trazer informações necessárias sobre o comportamento do aluno e recursos para as aulas de Matemática. Os resultados obtidos foram as mudanças das aulas com a construção de estratégias para se ensinar de acordo com as demandas da escola. Concluímos que para o acompanhamento do aluno durante as aulas, independente do seu diagnóstico inicial, é necessária a constante ação colaborativa e o efetivo envolvimento entre professores/auxiliares/pais. Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4594210.14393/ER-v25n3a2018-14Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-8091983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942/24569Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCargnin, ClaudeteFrizzarini, Silvia Teresinhade Aguiar, Rogério2019-10-10T00:02:01Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45942Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-10T00:02:01Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician Trayectoria de un estudiante autista en Educación Técnica Informática Trajetória de um aluno autista no Ensino Técnico em Informática |
title |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician |
spellingShingle |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician Cargnin, Claudete Ações pedagógicas Educação Matemática Ensino Médio Transtorno do espectro autista Pedagogical actions Mathematics Education High school Autistic spectrum disorder Acciones pedagógicas Educación matematica Escuela secundaria Transtorno del espectro autista |
title_short |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician |
title_full |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician |
title_fullStr |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician |
title_full_unstemmed |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician |
title_sort |
Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician |
author |
Cargnin, Claudete |
author_facet |
Cargnin, Claudete Frizzarini, Silvia Teresinha de Aguiar, Rogério |
author_role |
author |
author2 |
Frizzarini, Silvia Teresinha de Aguiar, Rogério |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cargnin, Claudete Frizzarini, Silvia Teresinha de Aguiar, Rogério |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ações pedagógicas Educação Matemática Ensino Médio Transtorno do espectro autista Pedagogical actions Mathematics Education High school Autistic spectrum disorder Acciones pedagógicas Educación matematica Escuela secundaria Transtorno del espectro autista |
topic |
Ações pedagógicas Educação Matemática Ensino Médio Transtorno do espectro autista Pedagogical actions Mathematics Education High school Autistic spectrum disorder Acciones pedagógicas Educación matematica Escuela secundaria Transtorno del espectro autista |
description |
This article discusses the search and collection of information about the academic and social development of a student with Autism Spectrum Disorder in the Mathematics class, during his first year of Integrated Technical Education in theFederal Technologic Universityof Paraná. This work was born of the concern of a teacher to adapt her classes to the special needs of the student. The methodology used was qualitative with the use of Field Diaries as well as bibliographical research, in order to enrich and bring necessary information about student behavior and resources for Mathematics classes. The results obtained were the changes of the classes with the construction of strategies to be taught according to the demands of the school. We conclude that for the follow-up of the student during the classes, regardless of their initial diagnosis, constant collaborative action andeffectiveinvolvement among teachers / assistants / parents is necessary. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942 10.14393/ER-v25n3a2018-14 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n3a2018-14 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942/24569 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221837230080 |