Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cargnin, Claudete
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Frizzarini, Silvia Teresinha, de Aguiar, Rogério
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942
Resumo: This article discusses the search and collection of information about the academic and social development of a student with Autism Spectrum Disorder in the Mathematics class, during his first year of Integrated Technical Education in theFederal Technologic Universityof Paraná. This work was born of the concern of a teacher to adapt her classes to the special needs of the student. The methodology used was qualitative with the use of Field Diaries as well as bibliographical research, in order to enrich and bring necessary information about student behavior and resources for Mathematics classes. The results obtained were the changes of the classes with the construction of strategies to be taught according to the demands of the school. We conclude that for the follow-up of the student during the classes, regardless of their initial diagnosis, constant collaborative action andeffectiveinvolvement among teachers / assistants / parents is necessary.
id UFU-8_4eb9fc525ff4e1fb9706a8acbf4b58a0
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45942
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Trajectory of an autistic student in Teaching Computer TechnicianTrayectoria de un estudiante autista en Educación Técnica InformáticaTrajetória de um aluno autista no Ensino Técnico em Informática Ações pedagógicasEducação MatemáticaEnsino MédioTranstorno do espectro autistaPedagogical actionsMathematics EducationHigh schoolAutistic spectrum disorderAcciones pedagógicasEducación matematicaEscuela secundariaTranstorno del espectro autistaThis article discusses the search and collection of information about the academic and social development of a student with Autism Spectrum Disorder in the Mathematics class, during his first year of Integrated Technical Education in theFederal Technologic Universityof Paraná. This work was born of the concern of a teacher to adapt her classes to the special needs of the student. The methodology used was qualitative with the use of Field Diaries as well as bibliographical research, in order to enrich and bring necessary information about student behavior and resources for Mathematics classes. The results obtained were the changes of the classes with the construction of strategies to be taught according to the demands of the school. We conclude that for the follow-up of the student during the classes, regardless of their initial diagnosis, constant collaborative action andeffectiveinvolvement among teachers / assistants / parents is necessary.Este artículo aborda la búsqueda y recopilación de información sobre el desarrollo académico y social de un estudiante con trastorno del espectro autista en la clase de Matemáticas, durante su primer año de Educación Técnica Integrada en Informática de la Universidad Tecnológica Federal de Paraná. Este trabajo nació de la preocupación de un maestro de adaptar sus clases a las necesidades especiales del alumno. La metodología utilizada fue cualitativa con el uso de diarios de campo y también la investigación bibliográfica, con el fin de enriquecer y aportar la información necesaria sobre el comportamiento de los estudiantes y los recursos para las clases de matemáticas. Los resultados obtenidos fueron los cambios de las clases con la construcción de estrategias para enseñar de acuerdo a las demandas de la escuela. Concluimos que para el seguimiento del estudiante durante las clases, independientemente de su diagnóstico inicial, es necesaria la acción colaborativa constante y la participación efectiva entre maestros / asistentes / padres.Este artigo discorre sobre a busca e a coleta de informações sobre o desenvolvimento acadêmico e social de um aluno com Transtorno do Espectro Autista na aula de Matemática, durante o seu primeiro ano do Ensino Técnico Integrado em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Este trabalho nasceu da preocupação de uma professora no sentido de adequar suas aulas às necessidades especiais do aluno. A metodologia utilizada foi de cunho qualitativo com o uso de Diários de Campo e também de pesquisas bibliográficas, com o intuito de enriquecer e trazer informações necessárias sobre o comportamento do aluno e recursos para as aulas de Matemática. Os resultados obtidos foram as mudanças das aulas com a construção de estratégias para se ensinar de acordo com as demandas da escola. Concluímos que para o acompanhamento do aluno durante as aulas, independente do seu diagnóstico inicial, é necessária a constante ação colaborativa e o efetivo envolvimento entre professores/auxiliares/pais.  Universidade Federal de Uberlândia2018-11-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4594210.14393/ER-v25n3a2018-14Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-8091983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942/24569Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessCargnin, ClaudeteFrizzarini, Silvia Teresinhade Aguiar, Rogério2019-10-10T00:02:01Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45942Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-10T00:02:01Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
Trayectoria de un estudiante autista en Educación Técnica Informática
Trajetória de um aluno autista no Ensino Técnico em Informática
title Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
spellingShingle Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
Cargnin, Claudete
Ações pedagógicas
Educação Matemática
Ensino Médio
Transtorno do espectro autista
Pedagogical actions
Mathematics Education
High school
Autistic spectrum disorder
Acciones pedagógicas
Educación matematica
Escuela secundaria
Transtorno del espectro autista
title_short Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
title_full Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
title_fullStr Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
title_full_unstemmed Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
title_sort Trajectory of an autistic student in Teaching Computer Technician
author Cargnin, Claudete
author_facet Cargnin, Claudete
Frizzarini, Silvia Teresinha
de Aguiar, Rogério
author_role author
author2 Frizzarini, Silvia Teresinha
de Aguiar, Rogério
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cargnin, Claudete
Frizzarini, Silvia Teresinha
de Aguiar, Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Ações pedagógicas
Educação Matemática
Ensino Médio
Transtorno do espectro autista
Pedagogical actions
Mathematics Education
High school
Autistic spectrum disorder
Acciones pedagógicas
Educación matematica
Escuela secundaria
Transtorno del espectro autista
topic Ações pedagógicas
Educação Matemática
Ensino Médio
Transtorno do espectro autista
Pedagogical actions
Mathematics Education
High school
Autistic spectrum disorder
Acciones pedagógicas
Educación matematica
Escuela secundaria
Transtorno del espectro autista
description This article discusses the search and collection of information about the academic and social development of a student with Autism Spectrum Disorder in the Mathematics class, during his first year of Integrated Technical Education in theFederal Technologic Universityof Paraná. This work was born of the concern of a teacher to adapt her classes to the special needs of the student. The methodology used was qualitative with the use of Field Diaries as well as bibliographical research, in order to enrich and bring necessary information about student behavior and resources for Mathematics classes. The results obtained were the changes of the classes with the construction of strategies to be taught according to the demands of the school. We conclude that for the follow-up of the student during the classes, regardless of their initial diagnosis, constant collaborative action andeffectiveinvolvement among teachers / assistants / parents is necessary.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942
10.14393/ER-v25n3a2018-14
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3a2018-14
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45942/24569
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 790-809
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221837230080