Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Marcelo Bezerra de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60955
Resumo: In this article, we intend to present a historical version of the teachers mathematics education offered by CECINE, specifically from state of Rio Grande do Norte, the focus of our studies. For that, we handle documents constituted from a historiographical operation from the Oral History as a research methodology. This research, inserted in a proposal of a broad spectrum of the Oral History and Mathematical Education Group (Ghoem), presents as notes courses offered by CECINE in which the aim was to disseminate the Modern Mathematics in the North and Northeast of Brazil and also the offer of Short Graduation courses in Sciences, which trained teachers for these regions and also the Midwest of Brazil.
id UFU-8_597b05915bfe84168acd64b8bb030767
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60955
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil Centro de Enseñanza de Ciencias del Nordeste (CECINE) y una historia de la formación de profesores de matemáticas en BrasilCentro de Ensino de Ciências do Nordeste (CECINE) e uma história da formação de professores de matemática no Brasil História da Educação MatemáticaCentros de CiênciasFormação de professoresHistoriografiaHistory of Mathematics EducationScience CentersTeacher trainingHistoriographyHistoriade la educación matemáticaCentros de cienciasFormación de profesoresHistoriografíaIn this article, we intend to present a historical version of the teachers mathematics education offered by CECINE, specifically from state of Rio Grande do Norte, the focus of our studies. For that, we handle documents constituted from a historiographical operation from the Oral History as a research methodology. This research, inserted in a proposal of a broad spectrum of the Oral History and Mathematical Education Group (Ghoem), presents as notes courses offered by CECINE in which the aim was to disseminate the Modern Mathematics in the North and Northeast of Brazil and also the offer of Short Graduation courses in Sciences, which trained teachers for these regions and also the Midwest of Brazil.En este artículo, tenemos la intención de presentar una versión histórica de la capacitación de maestros de matemáticas ofrecida por CECINE, teniendo más en cuenta el escenario de Rio Grande do Norte, ya que fue el foco de nuestros estudios. Para eso, utilizamos documentos constituidos a partir de una operación historiográfica que utilizaba la Historia Oral como metodología de investigación. Esto estudio, insertada en una propuesta de un amplio espectro del Grupo de Historia Oral y Educación Matemática, presenta como notas los cursos ofrecidos por CECINE en los que el objetivo era difundir las Matemáticas Modernas en el Norte y Nordeste de Brasil y también la oferta de cursos de Grado a Corto Plazo en Ciencias, que capacitó a maestros para trabajar en estas regiones y en el Medio Oeste de Brasil.Neste artigo, temos a intenção de apresentar uma versão histórica sobre a formação de professores de matemática ofertada pelo CECINE, levando em consideração mais estritamente o cenário do Rio Grande do Norte por ter sido o foco de nossos estudos. Para isso, lançamos mão de documentos constituídos a partir de uma operação historiográfica que mobilizou a História Oral como metodologia de pesquisa. Esta pesquisa, inserida em uma proposta de amplo espectro do Grupo História Oral e Educação Matemática, apresenta como apontamentos cursos ofertados pelo CECINE no qual buscou-se disseminar pelo Norte e Nordeste a Matemática Moderna e ainda a oferta de cursos de Licenciatura de Curta Duração em Ciências, que formou professores para atuar nessas regiões e ainda no Centro Oeste.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095510.14393/ER-v28a2021-24Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e024Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e024Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0241983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60955/31615https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60955/31616Copyright (c) 2021 Marcelo Bezerra de Moraisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Marcelo Bezerra de 2021-09-07T23:28:36Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60955Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-09-07T23:28:36Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
Centro de Enseñanza de Ciencias del Nordeste (CECINE) y una historia de la formación de profesores de matemáticas en Brasil
Centro de Ensino de Ciências do Nordeste (CECINE) e uma história da formação de professores de matemática no Brasil
title Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
spellingShingle Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
Morais, Marcelo Bezerra de
História da Educação Matemática
Centros de Ciências
Formação de professores
Historiografia
History of Mathematics Education
Science Centers
Teacher training
Historiography
Historiade la educación matemática
Centros de ciencias
Formación de profesores
Historiografía
title_short Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
title_full Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
title_fullStr Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
title_full_unstemmed Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
title_sort Northeast Science Teaching Center (CECINE) and a history of the teachers mathematics education in Brazil
author Morais, Marcelo Bezerra de
author_facet Morais, Marcelo Bezerra de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Marcelo Bezerra de
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação Matemática
Centros de Ciências
Formação de professores
Historiografia
History of Mathematics Education
Science Centers
Teacher training
Historiography
Historiade la educación matemática
Centros de ciencias
Formación de profesores
Historiografía
topic História da Educação Matemática
Centros de Ciências
Formação de professores
Historiografia
History of Mathematics Education
Science Centers
Teacher training
Historiography
Historiade la educación matemática
Centros de ciencias
Formación de profesores
Historiografía
description In this article, we intend to present a historical version of the teachers mathematics education offered by CECINE, specifically from state of Rio Grande do Norte, the focus of our studies. For that, we handle documents constituted from a historiographical operation from the Oral History as a research methodology. This research, inserted in a proposal of a broad spectrum of the Oral History and Mathematical Education Group (Ghoem), presents as notes courses offered by CECINE in which the aim was to disseminate the Modern Mathematics in the North and Northeast of Brazil and also the offer of Short Graduation courses in Sciences, which trained teachers for these regions and also the Midwest of Brazil.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60955
10.14393/ER-v28a2021-24
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60955
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-24
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60955/31615
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60955/31616
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Marcelo Bezerra de Morais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Marcelo Bezerra de Morais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e024
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e024
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e024
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223301042176