A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Benerval Pinheiro
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Coppe, Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45957
Resumo: In this text,we intend to have a dialogue about the movement in Ethnomathematics, based in experiences from the year 2008, by the de FederalUniversity of Uberlândia (UFU). It is intendedto highlight the potential of Ethnomathematics Program, presenting facts and data of research groups of the UFU, as a result of dialogue and actions initiated by the question: "how the Ethnomathematics can do arise elements that can contribute to the formation of the professor and researcher in education (mathematics) and the processes of empowerment of people and social groups? It was about elements of education, teaching and social practices that can be in terms of Ethnomathematics Program re-signified.In this process, the exchange of experiences, the opening to knowledge and to the decolonizer curriculum, provide a new view to the world and your diversity, causing new discussions in Ethnomathematics in spaces for reflection and action on FederalUniversity of Uberlândia.
id UFU-8_65a685f1e51c4735e728cdb398e3694d
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45957
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFUConversaciones sobre el movimiento de etnomatemáticas en la UFUConversas sobre o movimento da Etnomatemática na UFU Programa EtnomatemáticaFormação de professoresPrática docentePráticas SociaisEthnomatematics ProgramTraining of teachersTeaching practiceSocial PracticesPrograma de EtnomatemáticasFormación de professoresPráctica docentePráctica SocialesIn this text,we intend to have a dialogue about the movement in Ethnomathematics, based in experiences from the year 2008, by the de FederalUniversity of Uberlândia (UFU). It is intendedto highlight the potential of Ethnomathematics Program, presenting facts and data of research groups of the UFU, as a result of dialogue and actions initiated by the question: "how the Ethnomathematics can do arise elements that can contribute to the formation of the professor and researcher in education (mathematics) and the processes of empowerment of people and social groups? It was about elements of education, teaching and social practices that can be in terms of Ethnomathematics Program re-signified.In this process, the exchange of experiences, the opening to knowledge and to the decolonizer curriculum, provide a new view to the world and your diversity, causing new discussions in Ethnomathematics in spaces for reflection and action on FederalUniversity of Uberlândia.Este texto pretende dialogar sobre el movimiento en Etnomatemáticas, basado en experiencias de 2008, en la Universidad Federal de Uberlândia (UFU). Su objetivo es resaltar las producciones y potencialidades del Programa de Investigación Etnomatemática, presentando hechos y datos de grupos de investigación de la UFU, como resultado de diálogos y acciones iniciadas por la pregunta: "¿Cómo pueden surgir elementos de Etnomatemática que puedan contribuir a ¿La formación de docentes e investigadores en educación (Matemáticas) y los procesos de empoderamiento de personas y grupos sociales? ¿Hubo evidencia sobre la educación, la enseñanza y las prácticas sociales que puedan resignificarse desde la perspectiva del Programa de Investigación de Etnomatemáticas? Es de destacar que el intercambio de experiencias, la apertura al conocimiento y el plan de estudios descolonizador, proporcionan una nueva mirada al mundo y su diversidad, provocando nuevas discusiones en Etnomatemática en los espacios de reflexión y acción en la Universidad Federal de Uberlândia.Neste texto pretende-se dialogar acerca do movimento em Etnomatemática, tendo por base experiências vivenciadas a partir do ano de 2008, junto à Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Pretende-se evidenciar as produções e potencialidades do Programa de Pesquisa Etnomatemática, apresentando fatos e dados de grupos de pesquisa da UFU, como resultado de diálogos e ações iniciados pelas questão: "De que modo a Etnomatemática pode fazer emergir elementos que podem contribuir para a formação do professor e do pesquisador em Educação (Matemática) e os processos de empoderamento de pessoas e grupos sociais? Evidenciou-se elementos acerca da educação, da docência e de práticas socias que podem ser ressignificadas na perspectiva do Programa de Pesquisa Etnomatemática. Nesse processo, destaca-se que a troca de experiências, a abertura para o conhecimento e para o currículo descolonizador, proporcionam um novo olhar para o mundo e sua diversidade, provocando novas discussões em Etnomatemática nos espaços de reflexão e ação na Universidade Federal de Uberlândia.  Universidade Federal de Uberlândia2018-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4595710.14393/ER-v25n3a2018-8Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 671-685Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 671-685Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 671-6851983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45957/24592Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Benerval PinheiroCoppe, Cristiane2019-10-09T23:24:48Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/45957Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-09T23:24:48Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
Conversaciones sobre el movimiento de etnomatemáticas en la UFU
Conversas sobre o movimento da Etnomatemática na UFU
title A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
spellingShingle A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
Santos, Benerval Pinheiro
Programa Etnomatemática
Formação de professores
Prática docente
Práticas Sociais
Ethnomatematics Program
Training of teachers
Teaching practice
Social Practices
Programa de Etnomatemáticas
Formación de professores
Práctica docente
Práctica Sociales
title_short A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
title_full A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
title_fullStr A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
title_full_unstemmed A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
title_sort A conversation about the movement of Ethnomathematics in UFU
author Santos, Benerval Pinheiro
author_facet Santos, Benerval Pinheiro
Coppe, Cristiane
author_role author
author2 Coppe, Cristiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Benerval Pinheiro
Coppe, Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Programa Etnomatemática
Formação de professores
Prática docente
Práticas Sociais
Ethnomatematics Program
Training of teachers
Teaching practice
Social Practices
Programa de Etnomatemáticas
Formación de professores
Práctica docente
Práctica Sociales
topic Programa Etnomatemática
Formação de professores
Prática docente
Práticas Sociais
Ethnomatematics Program
Training of teachers
Teaching practice
Social Practices
Programa de Etnomatemáticas
Formación de professores
Práctica docente
Práctica Sociales
description In this text,we intend to have a dialogue about the movement in Ethnomathematics, based in experiences from the year 2008, by the de FederalUniversity of Uberlândia (UFU). It is intendedto highlight the potential of Ethnomathematics Program, presenting facts and data of research groups of the UFU, as a result of dialogue and actions initiated by the question: "how the Ethnomathematics can do arise elements that can contribute to the formation of the professor and researcher in education (mathematics) and the processes of empowerment of people and social groups? It was about elements of education, teaching and social practices that can be in terms of Ethnomathematics Program re-signified.In this process, the exchange of experiences, the opening to knowledge and to the decolonizer curriculum, provide a new view to the world and your diversity, causing new discussions in Ethnomathematics in spaces for reflection and action on FederalUniversity of Uberlândia.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45957
10.14393/ER-v25n3a2018-8
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45957
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n3a2018-8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/45957/24592
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 671-685
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 671-685
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 3 (set./dez. 2018); 671-685
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221859250176