A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalla-Bona, Elisa Maria
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Vargas, Simone Luciano, e Silva, Bianca Lutt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37675
Resumo: Forming student-authorsinelementary school is an ongoing challenge to teachers. We report anexperience of literary writing by students aged from 12 to 16 years old, who wereextremely resistant to writing at a public school inthe metropolitan area of Curitiba, Brazil. The Portuguese language teacher encouraged students by reading chapter one from Lygia Bojunga's book, O Sofá Estampado(The Printed Sofa). The last sentence was not revealed, creating a thrilling aura for its conclusion, stimulating students to continue the story. The written text of these student-authors was analyzed considering characters, figures of speech, verisimilitude, intertextuality, point of view, cohesion, coherence, plot and sequence. It is concludedthat the strategies adopted by theteacher induced the development of an autonomous student-author, capable of establishing relations between the text and the real world, constructing one’s own ideas, acquiring confidence and being creative. These students acquired an active role in written activities.  
id UFU-8_686cf87eb0cfecbe4f7b3e9400bdb3b1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37675
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authorsUn nuevo final para The Printed Sofa: la formación de estudiantes-autoresUm novo final para O Sofá Estampado: a formação de alunos-autores Literatura Infanto-juvenilEscrita LiteráriaEnsino FundamentalJuvenile literatureLiterary writingElementary schoolLiteratura infantilEscritura literariaEnseñanza fundamentalForming student-authorsinelementary school is an ongoing challenge to teachers. We report anexperience of literary writing by students aged from 12 to 16 years old, who wereextremely resistant to writing at a public school inthe metropolitan area of Curitiba, Brazil. The Portuguese language teacher encouraged students by reading chapter one from Lygia Bojunga's book, O Sofá Estampado(The Printed Sofa). The last sentence was not revealed, creating a thrilling aura for its conclusion, stimulating students to continue the story. The written text of these student-authors was analyzed considering characters, figures of speech, verisimilitude, intertextuality, point of view, cohesion, coherence, plot and sequence. It is concludedthat the strategies adopted by theteacher induced the development of an autonomous student-author, capable of establishing relations between the text and the real world, constructing one’s own ideas, acquiring confidence and being creative. These students acquired an active role in written activities.  La formación del alumno-autor en la escuela primaria es un desafío permanente para los docentes. Este artículo informa sobre una experiencia de escritura literaria de estudiantes, de 12 a 16 años, de una escuela pública ubicada en la región metropolitana de Curitiba, extremadamente reticente a lanzarse a la escritura. La estrategia adoptada por el profesor de lengua portuguesa para alentarlos fue leer el primer capítulo del libro de Lygia Bojunga El sofá impreso. Sin embargo, la última oración no fue revelada, lo que creó un suspenso sobre su resultado, factor de motivación para los estudiantes, que tuvieron que escribir la continuidad de la historia. La producción escrita de estos estudiantes autores fue analizada considerando aspectos tales como: caracteres, probabilidad, intertextualidad, punto de vista, figuras del lenguaje, cohesión, coherencia, trama y secuencia. Se concluye que las estrategias adoptadas por el maestro llevaron al desarrollo de la autonomía del alumno-autor, su capacidad para establecer relaciones del texto literario con su mundo, formular sus propias ideas, ganar confianza y ser creativo, en resumen, asumir un papel activo en actividades de escritura.A formação do aluno-autor, no ensino fundamental, é um desafio permanente para os professores. Neste artigo, relata-se uma experiência de escrita de natureza literária por alunos, com idade entre 12 e 16 anos, de uma escola pública situada na região metropolitana de Curitiba, extremamente reticentes para se lançarem na escrita. A estratégia adotada pela professora de Língua Portuguesa para encorajá-los foi ler o primeiro capítulo do livro O Sofá Estampado, de Lygia Bojunga. No entanto, a última frase não foi revelada, o que criou um suspense sobre o seu desfecho, fator motivante para os alunos, aos quais coube escrever a continuidade da história. A produção escrita desses alunos-autores foi analisada considerando aspectos como: personagens, verossimilhança, intertextualidade, ponto de vista, figuras de linguagem, coesão, coerência, enredo e sequência. Conclui-se que as estratégias adotadas pela professora propiciaram o desenvolvimento da autonomia do aluno- autor, da sua capacidade de estabelecer relações do texto literário com seu mundo, formular suas próprias ideias, adquirir confiança e ser criativo, enfim, assumir um papel ativo nas atividades de escrita.Universidade Federal de Uberlândia2017-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/3767510.14393/ER-v24n1a2017-10Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 221-243Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 221-243Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 221-2431983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37675/19894Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessDalla-Bona, Elisa MariaVargas, Simone Lucianoe Silva, Bianca Lutt2020-06-09T23:02:27Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/37675Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-06-09T23:02:27Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
Un nuevo final para The Printed Sofa: la formación de estudiantes-autores
Um novo final para O Sofá Estampado: a formação de alunos-autores
title A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
spellingShingle A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
Dalla-Bona, Elisa Maria
Literatura Infanto-juvenil
Escrita Literária
Ensino Fundamental
Juvenile literature
Literary writing
Elementary school
Literatura infantil
Escritura literaria
Enseñanza fundamental
title_short A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
title_full A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
title_fullStr A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
title_full_unstemmed A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
title_sort A new ending for O Sofá Estampado (The Printed Sofa): formation of student-authors
author Dalla-Bona, Elisa Maria
author_facet Dalla-Bona, Elisa Maria
Vargas, Simone Luciano
e Silva, Bianca Lutt
author_role author
author2 Vargas, Simone Luciano
e Silva, Bianca Lutt
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalla-Bona, Elisa Maria
Vargas, Simone Luciano
e Silva, Bianca Lutt
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura Infanto-juvenil
Escrita Literária
Ensino Fundamental
Juvenile literature
Literary writing
Elementary school
Literatura infantil
Escritura literaria
Enseñanza fundamental
topic Literatura Infanto-juvenil
Escrita Literária
Ensino Fundamental
Juvenile literature
Literary writing
Elementary school
Literatura infantil
Escritura literaria
Enseñanza fundamental
description Forming student-authorsinelementary school is an ongoing challenge to teachers. We report anexperience of literary writing by students aged from 12 to 16 years old, who wereextremely resistant to writing at a public school inthe metropolitan area of Curitiba, Brazil. The Portuguese language teacher encouraged students by reading chapter one from Lygia Bojunga's book, O Sofá Estampado(The Printed Sofa). The last sentence was not revealed, creating a thrilling aura for its conclusion, stimulating students to continue the story. The written text of these student-authors was analyzed considering characters, figures of speech, verisimilitude, intertextuality, point of view, cohesion, coherence, plot and sequence. It is concludedthat the strategies adopted by theteacher induced the development of an autonomous student-author, capable of establishing relations between the text and the real world, constructing one’s own ideas, acquiring confidence and being creative. These students acquired an active role in written activities.  
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37675
10.14393/ER-v24n1a2017-10
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37675
identifier_str_mv 10.14393/ER-v24n1a2017-10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/37675/19894
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 221-243
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 221-243
Ensino em Re-Vista; 2017: v. 24, n. 1 (Jan./Jun. 2017); 221-243
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221365370880