Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022 |
Resumo: | Given the importance of the development of geometric concepts in the initial teacher education, this research aims to identify evidence on Geometry, in particular, Spatial Geometry in Pedagogical Course Projects (PPC) of Mathematics Degree in Brazilian institutions. The research is characterized as documentary and analyzed in a qualitative way through the organization of the Content Analysis technique. The data allow us to affirm that, in relation to the components of Geometry, the specific field of Analytical Geometry was the one that got more emphasis in the analyzed PPC. As for Spatial Geometry, there is a prevalence of axiomatic construction, focusing on visualizing work proposals with different representations of geometric objects. However, it is evident the lack of an approach to the concepts/contents of Spatial Geometry in a didactic-methodological perspective. |
id |
UFU-8_6e72868d1d67071a35dc1e17828b0270 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54022 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of CoursesGrados de Geometría en Matemáticas: Una visión general de los proyectos pedagógicos de los cursosGeometria nas licenciaturas em Matemática: um panorama a partir de Projetos Pedagógicos de Cursos Ensino superiorConceitos geométricosFormação inicialUniversity educationGeometric conceptsInitial formationEnseñanza superiorConceptos GeométricosFormación inicialGiven the importance of the development of geometric concepts in the initial teacher education, this research aims to identify evidence on Geometry, in particular, Spatial Geometry in Pedagogical Course Projects (PPC) of Mathematics Degree in Brazilian institutions. The research is characterized as documentary and analyzed in a qualitative way through the organization of the Content Analysis technique. The data allow us to affirm that, in relation to the components of Geometry, the specific field of Analytical Geometry was the one that got more emphasis in the analyzed PPC. As for Spatial Geometry, there is a prevalence of axiomatic construction, focusing on visualizing work proposals with different representations of geometric objects. However, it is evident the lack of an approach to the concepts/contents of Spatial Geometry in a didactic-methodological perspective.Dada la importancia del desarrollo de conceptos geométricos en la formación inicial del profesorado, esta investigación tiene como objetivo identificar evidencia sobre Geometría, en particular, Geometría Espacial en Proyectos de Curso Pedagógico (PPC) de Grado en Matemáticas en instituciones brasileñas. La investigación se caracteriza por ser documental y analizada de forma cualitativa a través de la organización de la técnica de Análisis de Contenido. Los datos nos permiten afirmar que, en relación con los componentes de la geometría, el campo específico de la geometría analítica fue el que recibió más énfasis en el PPC analizado. En cuanto a la geometría espacial, prevalece la construcción axiomática, centrándose en visualizar propuestas de trabajo con diferentes representaciones de objetos geométricos. Sin embargo, es evidente la falta de un enfoque de los conceptos/contenidos de la Geometría Espacial en una perspectiva didáctico-metodológica.Diante da importância do desenvolvimento de conceitos geométricos na formação inicial de professores, esta pesquisa objetiva identificar indícios sobre a Geometria, em especial, a Geometria Espacial em Projetos Pedagógicos de Cursos (PPC) presenciais de Matemática Licenciatura em instituições brasileiras. A pesquisa é caracterizada como documental e analisada de modo qualitativo por meio da organização da técnica da Análise de Conteúdo. Os dados permitem afirmar que, em relação aos componentes de Geometria, o campo específico da Geometria Analítica foi o que obteve maior ênfase nos PPC analisados. Quanto a Geometria Espacial, constata-se prevalência da construção axiomática, enfoque na visualização, propostas de trabalho com diferentes representações de objetos geométricos. Contudo, é evidenciada a falta de uma abordagem dos conceitos/conteúdos de Geometria Espacial numa perspectiva didática-metodológica.Universidade Federal de Uberlândia2020-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5402210.14393/ER-v27n2a2020-2Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-4571983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/28687https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/29962Ferner, Dienifer da Luz Soares , Maria Arlita da Silveira Mariani , Rita de Cássia Pistóia info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-22T19:50:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54022Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-22T19:50:24Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses Grados de Geometría en Matemáticas: Una visión general de los proyectos pedagógicos de los cursos Geometria nas licenciaturas em Matemática: um panorama a partir de Projetos Pedagógicos de Cursos |
title |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses |
spellingShingle |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses Ferner, Dienifer da Luz Ensino superior Conceitos geométricos Formação inicial University education Geometric concepts Initial formation Enseñanza superior Conceptos Geométricos Formación inicial |
title_short |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses |
title_full |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses |
title_fullStr |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses |
title_full_unstemmed |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses |
title_sort |
Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses |
author |
Ferner, Dienifer da Luz |
author_facet |
Ferner, Dienifer da Luz Soares , Maria Arlita da Silveira Mariani , Rita de Cássia Pistóia |
author_role |
author |
author2 |
Soares , Maria Arlita da Silveira Mariani , Rita de Cássia Pistóia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferner, Dienifer da Luz Soares , Maria Arlita da Silveira Mariani , Rita de Cássia Pistóia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino superior Conceitos geométricos Formação inicial University education Geometric concepts Initial formation Enseñanza superior Conceptos Geométricos Formación inicial |
topic |
Ensino superior Conceitos geométricos Formação inicial University education Geometric concepts Initial formation Enseñanza superior Conceptos Geométricos Formación inicial |
description |
Given the importance of the development of geometric concepts in the initial teacher education, this research aims to identify evidence on Geometry, in particular, Spatial Geometry in Pedagogical Course Projects (PPC) of Mathematics Degree in Brazilian institutions. The research is characterized as documentary and analyzed in a qualitative way through the organization of the Content Analysis technique. The data allow us to affirm that, in relation to the components of Geometry, the specific field of Analytical Geometry was the one that got more emphasis in the analyzed PPC. As for Spatial Geometry, there is a prevalence of axiomatic construction, focusing on visualizing work proposals with different representations of geometric objects. However, it is evident the lack of an approach to the concepts/contents of Spatial Geometry in a didactic-methodological perspective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022 10.14393/ER-v27n2a2020-2 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27n2a2020-2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/28687 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/29962 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944222421286912 |