Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferner, Dienifer da Luz
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares , Maria Arlita da Silveira, Mariani , Rita de Cássia Pistóia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022
Resumo: Given the importance of the development of geometric concepts in the initial teacher education, this research aims to identify evidence on Geometry, in particular, Spatial Geometry in Pedagogical Course Projects (PPC) of Mathematics Degree in Brazilian institutions. The research is characterized as documentary and analyzed in a qualitative way through the organization of the Content Analysis technique. The data allow us to affirm that, in relation to the components of Geometry, the specific field of Analytical Geometry was the one that got more emphasis in the analyzed PPC. As for Spatial Geometry, there is a prevalence of axiomatic construction, focusing on visualizing work proposals with different representations of geometric objects. However, it is evident the lack of an approach to the concepts/contents of Spatial Geometry in a didactic-methodological perspective.
id UFU-8_6e72868d1d67071a35dc1e17828b0270
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54022
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of CoursesGrados de Geometría en Matemáticas: Una visión general de los proyectos pedagógicos de los cursosGeometria nas licenciaturas em Matemática: um panorama a partir de Projetos Pedagógicos de Cursos Ensino superiorConceitos geométricosFormação inicialUniversity educationGeometric conceptsInitial formationEnseñanza superiorConceptos GeométricosFormación inicialGiven the importance of the development of geometric concepts in the initial teacher education, this research aims to identify evidence on Geometry, in particular, Spatial Geometry in Pedagogical Course Projects (PPC) of Mathematics Degree in Brazilian institutions. The research is characterized as documentary and analyzed in a qualitative way through the organization of the Content Analysis technique. The data allow us to affirm that, in relation to the components of Geometry, the specific field of Analytical Geometry was the one that got more emphasis in the analyzed PPC. As for Spatial Geometry, there is a prevalence of axiomatic construction, focusing on visualizing work proposals with different representations of geometric objects. However, it is evident the lack of an approach to the concepts/contents of Spatial Geometry in a didactic-methodological perspective.Dada la importancia del desarrollo de conceptos geométricos en la formación inicial del profesorado, esta investigación tiene como objetivo identificar evidencia sobre Geometría, en particular, Geometría Espacial en Proyectos de Curso Pedagógico (PPC) de Grado en Matemáticas en instituciones brasileñas. La investigación se caracteriza por ser documental y analizada de forma cualitativa a través de la organización de la técnica de Análisis de Contenido. Los datos nos permiten afirmar que, en relación con los componentes de la geometría, el campo específico de la geometría analítica fue el que recibió más énfasis en el PPC analizado. En cuanto a la geometría espacial, prevalece la construcción axiomática, centrándose en visualizar propuestas de trabajo con diferentes representaciones de objetos geométricos. Sin embargo, es evidente la falta de un enfoque de los conceptos/contenidos de la Geometría Espacial en una perspectiva didáctico-metodológica.Diante da importância do desenvolvimento de conceitos geométricos na formação inicial de professores, esta pesquisa objetiva identificar indícios sobre a Geometria, em especial, a Geometria Espacial em Projetos Pedagógicos de Cursos (PPC) presenciais de Matemática Licenciatura em instituições brasileiras. A pesquisa é caracterizada como documental e analisada de modo qualitativo por meio da organização da técnica da Análise de Conteúdo. Os dados permitem afirmar que, em relação aos componentes de Geometria, o campo específico da Geometria Analítica foi o que obteve maior ênfase nos PPC analisados. Quanto a Geometria Espacial, constata-se prevalência da construção axiomática, enfoque na visualização, propostas de trabalho com diferentes representações de objetos geométricos. Contudo, é evidenciada a falta de uma abordagem dos conceitos/conteúdos de Geometria Espacial numa perspectiva didática-metodológica.Universidade Federal de Uberlândia2020-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5402210.14393/ER-v27n2a2020-2Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-4571983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/28687https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/29962Ferner, Dienifer da Luz Soares , Maria Arlita da Silveira Mariani , Rita de Cássia Pistóia info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-22T19:50:24Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/54022Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-22T19:50:24Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
Grados de Geometría en Matemáticas: Una visión general de los proyectos pedagógicos de los cursos
Geometria nas licenciaturas em Matemática: um panorama a partir de Projetos Pedagógicos de Cursos
title Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
spellingShingle Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
Ferner, Dienifer da Luz
Ensino superior
Conceitos geométricos
Formação inicial
University education
Geometric concepts
Initial formation
Enseñanza superior
Conceptos Geométricos
Formación inicial
title_short Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
title_full Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
title_fullStr Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
title_full_unstemmed Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
title_sort Geometry in the Mathematics Degree: An Overview from Pedagogical Projects of Courses
author Ferner, Dienifer da Luz
author_facet Ferner, Dienifer da Luz
Soares , Maria Arlita da Silveira
Mariani , Rita de Cássia Pistóia
author_role author
author2 Soares , Maria Arlita da Silveira
Mariani , Rita de Cássia Pistóia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferner, Dienifer da Luz
Soares , Maria Arlita da Silveira
Mariani , Rita de Cássia Pistóia
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino superior
Conceitos geométricos
Formação inicial
University education
Geometric concepts
Initial formation
Enseñanza superior
Conceptos Geométricos
Formación inicial
topic Ensino superior
Conceitos geométricos
Formação inicial
University education
Geometric concepts
Initial formation
Enseñanza superior
Conceptos Geométricos
Formación inicial
description Given the importance of the development of geometric concepts in the initial teacher education, this research aims to identify evidence on Geometry, in particular, Spatial Geometry in Pedagogical Course Projects (PPC) of Mathematics Degree in Brazilian institutions. The research is characterized as documentary and analyzed in a qualitative way through the organization of the Content Analysis technique. The data allow us to affirm that, in relation to the components of Geometry, the specific field of Analytical Geometry was the one that got more emphasis in the analyzed PPC. As for Spatial Geometry, there is a prevalence of axiomatic construction, focusing on visualizing work proposals with different representations of geometric objects. However, it is evident the lack of an approach to the concepts/contents of Spatial Geometry in a didactic-methodological perspective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022
10.14393/ER-v27n2a2020-2
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27n2a2020-2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/28687
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/54022/29962
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. 2 (maio/ago. 2020); 434-457
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944222421286912