Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665 |
Resumo: | This study comprises an investigation of the teaching-learning process regarding chemical concepts in a group of basic education students, in order to analyze experimentation contributions in problematizing activities, focused on the meaning of chemical concepts associated with corrosion. Audios from semi-structured interviews and participant observations were recorded and qualitatively analyzed. The observed participant relationships demonstrated links between chemical content and the corrosion theme, advancing the understanding of this phenomenon, suggesting knowledge (re)construction and connections with other contexts, enhancing student learning development, in the context of abstraction of the investigated subject. Therefore, the applied teaching strategy contributed to cognitive and argumentative processes, in which experimentation was conducive to articulations between chemical knowledge and the studied context from interactions promoted by problematization, allowing students to reach conceptual significance. |
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Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon Implicaciones de la experimentación como contribución a actividades problemáticas para comprender el fenómeno de corrosiónImplicações da experimentação como aporte em atividades por problematização para compreensão do fenômeno corrosãoExperimentaçãoProblematizaçãoSignificação conceitualCorrosãoExperimentationProblematizationConceptual significanceCorrosionExperimentaciónProblematizaciónSignificado conceptualCorrosiónThis study comprises an investigation of the teaching-learning process regarding chemical concepts in a group of basic education students, in order to analyze experimentation contributions in problematizing activities, focused on the meaning of chemical concepts associated with corrosion. Audios from semi-structured interviews and participant observations were recorded and qualitatively analyzed. The observed participant relationships demonstrated links between chemical content and the corrosion theme, advancing the understanding of this phenomenon, suggesting knowledge (re)construction and connections with other contexts, enhancing student learning development, in the context of abstraction of the investigated subject. Therefore, the applied teaching strategy contributed to cognitive and argumentative processes, in which experimentation was conducive to articulations between chemical knowledge and the studied context from interactions promoted by problematization, allowing students to reach conceptual significance.El objeto de estudio de este trabajo hace referencia a la enseñanza de conceptos químicos a estudiantes de secundaria, con el fin de analizar los aportes de la experimentación en actividades problematizadoras, enfocadas en el significado de conceptos químicos asociados a la corrosión. Cualitativamente fueron grabados y analizados audios de entrevistas semiestructuradas y de observación participante. Las relaciones observadas de los participantes demostraron vínculos entre el contenido químico y el tema de la corrosión, con un avance en el estado de comprensión de este fenómeno, lo que sugirió la (re)construcción de conocimientos y conexiones con otros contextos, potenciando el desarrollo del aprendizaje, en el sentido de abstracción del tema en estudio. Por lo tanto, la estrategia de enseñanza contribuyó a los procesos cognitivos y argumentativos, en los que la experimentación propició las articulaciones entre el conocimiento químico y el contexto estudiado, a partir de las interacciones promovidas en medio de la problematización, llevando a los estudiantes a alcanzar una significación conceptual.O objeto de estudo deste trabalho diz respeito ao ensino-apredendizagem de conceitos químicos junto a estudantes do ensino médio, a fim de analizar contribuições da experimentação em atividades problematizadoras, voltadas para a significação de conceitos químicos associados à corrosão. Foram gravados e analisados, qualitativamente, áudios de entrevistas semiestruturadas e de observação participante. As relações observadas dos(as) participantes demonstraram articulações entre conteúdos químicos e o tema corrosão, com um avanço no estado de compreensão de tal fenômeno, o que sugeriu a (re)construção de conhecimentos e conexões com outros contextos, potencializando o desenvolvimento de sua aprendizagem, no sentido de abstração do tema em estudo. Portanto, a estratégia de ensino contribuiu para os processos cognitivos e argumentativos, nos quais a experimentação se fez propícia às articulações entre o conhecimento químico e o contexto estudado, a partir das interações promovidas em meio à problematização, conduzindo os(as) estudantes a alcançarem significação conceitual.Universidade Federal de Uberlândia2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6166510.14393/ER-v28a2021-43Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e043Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e043Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0431983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665/31848https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665/31849Copyright (c) 2021 Regina Célia Barbosa de Oliveira, Carla Carvalho de Melo, Agilson Nascimento de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Regina Célia Barbosa de Melo, Carla Carvalho de Souza, Agilson Nascimento de 2021-10-22T00:39:52Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61665Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:39:52Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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This study comprises an investigation of the teaching-learning process regarding chemical concepts in a group of basic education students, in order to analyze experimentation contributions in problematizing activities, focused on the meaning of chemical concepts associated with corrosion. Audios from semi-structured interviews and participant observations were recorded and qualitatively analyzed. The observed participant relationships demonstrated links between chemical content and the corrosion theme, advancing the understanding of this phenomenon, suggesting knowledge (re)construction and connections with other contexts, enhancing student learning development, in the context of abstraction of the investigated subject. Therefore, the applied teaching strategy contributed to cognitive and argumentative processes, in which experimentation was conducive to articulations between chemical knowledge and the studied context from interactions promoted by problematization, allowing students to reach conceptual significance. |
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