Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Regina Célia Barbosa de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Melo, Carla Carvalho de, Souza, Agilson Nascimento de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665
Resumo: This study comprises an investigation of the teaching-learning process regarding chemical concepts in a group of basic education students, in order to analyze experimentation contributions in problematizing activities, focused on the meaning of chemical concepts associated with corrosion. Audios from semi-structured interviews and participant observations were recorded and qualitatively analyzed. The observed participant relationships demonstrated links between chemical content and the corrosion theme, advancing the understanding of this phenomenon, suggesting knowledge (re)construction and connections with other contexts, enhancing student learning development, in the context of abstraction of the investigated subject. Therefore, the applied teaching strategy contributed to cognitive and argumentative processes, in which experimentation was conducive to articulations between chemical knowledge and the studied context from interactions promoted by problematization, allowing students to reach conceptual significance.
id UFU-8_c7f9a741c74d91bc6e706ed56ee39b5c
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61665
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon Implicaciones de la experimentación como contribución a actividades problemáticas para comprender el fenómeno de corrosiónImplicações da experimentação como aporte em atividades por problematização para compreensão do fenômeno corrosãoExperimentaçãoProblematizaçãoSignificação conceitualCorrosãoExperimentationProblematizationConceptual significanceCorrosionExperimentaciónProblematizaciónSignificado conceptualCorrosiónThis study comprises an investigation of the teaching-learning process regarding chemical concepts in a group of basic education students, in order to analyze experimentation contributions in problematizing activities, focused on the meaning of chemical concepts associated with corrosion. Audios from semi-structured interviews and participant observations were recorded and qualitatively analyzed. The observed participant relationships demonstrated links between chemical content and the corrosion theme, advancing the understanding of this phenomenon, suggesting knowledge (re)construction and connections with other contexts, enhancing student learning development, in the context of abstraction of the investigated subject. Therefore, the applied teaching strategy contributed to cognitive and argumentative processes, in which experimentation was conducive to articulations between chemical knowledge and the studied context from interactions promoted by problematization, allowing students to reach conceptual significance.El objeto de estudio de este trabajo hace referencia a la enseñanza de conceptos químicos a estudiantes de secundaria, con el fin de analizar los aportes de la experimentación en actividades problematizadoras, enfocadas en el significado de conceptos químicos asociados a la corrosión. Cualitativamente fueron grabados y analizados audios de entrevistas semiestructuradas y de observación participante. Las relaciones observadas de los participantes demostraron vínculos entre el contenido químico y el tema de la corrosión, con un avance en el estado de comprensión de este fenómeno, lo que sugirió la (re)construcción de conocimientos y conexiones con otros contextos, potenciando el desarrollo del aprendizaje, en el sentido de abstracción del tema en estudio. Por lo tanto, la estrategia de enseñanza contribuyó a los procesos cognitivos y argumentativos, en los que la experimentación propició las articulaciones entre el conocimiento químico y el contexto estudiado, a partir de las interacciones promovidas en medio de la problematización, llevando a los estudiantes a alcanzar una significación conceptual.O objeto de estudo deste trabalho diz respeito ao ensino-apredendizagem de conceitos químicos junto a estudantes do ensino médio, a fim de analizar contribuições da experimentação em atividades problematizadoras, voltadas para a significação de conceitos químicos associados à corrosão. Foram gravados e analisados, qualitativamente, áudios de entrevistas semiestruturadas e de observação participante. As relações observadas dos(as) participantes demonstraram articulações entre conteúdos químicos e o tema corrosão, com um avanço no estado de compreensão de tal fenômeno, o que sugeriu a (re)construção de conhecimentos e conexões com outros contextos, potencializando o desenvolvimento de sua aprendizagem, no sentido de abstração do tema em estudo. Portanto, a estratégia de ensino contribuiu para os processos cognitivos e argumentativos, nos quais a experimentação se fez propícia às articulações entre o conhecimento químico e o contexto estudado, a partir das interações promovidas em meio à problematização, conduzindo os(as) estudantes a alcançarem significação conceitual.Universidade Federal de Uberlândia2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6166510.14393/ER-v28a2021-43Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e043Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e043Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0431983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665/31848https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665/31849Copyright (c) 2021 Regina Célia Barbosa de Oliveira, Carla Carvalho de Melo, Agilson Nascimento de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Regina Célia Barbosa de Melo, Carla Carvalho de Souza, Agilson Nascimento de 2021-10-22T00:39:52Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61665Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-10-22T00:39:52Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
Implicaciones de la experimentación como contribución a actividades problemáticas para comprender el fenómeno de corrosión
Implicações da experimentação como aporte em atividades por problematização para compreensão do fenômeno corrosão
title Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
spellingShingle Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
Oliveira, Regina Célia Barbosa de
Experimentação
Problematização
Significação conceitual
Corrosão
Experimentation
Problematization
Conceptual significance
Corrosion
Experimentación
Problematización
Significado conceptual
Corrosión
title_short Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
title_full Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
title_fullStr Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
title_full_unstemmed Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
title_sort Implications of experimentation as a contribution to problematized activities to understand the corrosion phenomenon
author Oliveira, Regina Célia Barbosa de
author_facet Oliveira, Regina Célia Barbosa de
Melo, Carla Carvalho de
Souza, Agilson Nascimento de
author_role author
author2 Melo, Carla Carvalho de
Souza, Agilson Nascimento de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Regina Célia Barbosa de
Melo, Carla Carvalho de
Souza, Agilson Nascimento de
dc.subject.por.fl_str_mv Experimentação
Problematização
Significação conceitual
Corrosão
Experimentation
Problematization
Conceptual significance
Corrosion
Experimentación
Problematización
Significado conceptual
Corrosión
topic Experimentação
Problematização
Significação conceitual
Corrosão
Experimentation
Problematization
Conceptual significance
Corrosion
Experimentación
Problematización
Significado conceptual
Corrosión
description This study comprises an investigation of the teaching-learning process regarding chemical concepts in a group of basic education students, in order to analyze experimentation contributions in problematizing activities, focused on the meaning of chemical concepts associated with corrosion. Audios from semi-structured interviews and participant observations were recorded and qualitatively analyzed. The observed participant relationships demonstrated links between chemical content and the corrosion theme, advancing the understanding of this phenomenon, suggesting knowledge (re)construction and connections with other contexts, enhancing student learning development, in the context of abstraction of the investigated subject. Therefore, the applied teaching strategy contributed to cognitive and argumentative processes, in which experimentation was conducive to articulations between chemical knowledge and the studied context from interactions promoted by problematization, allowing students to reach conceptual significance.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665
10.14393/ER-v28a2021-43
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-43
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665/31848
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/61665/31849
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e043
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e043
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e043
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223352422400