Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359 |
Resumo: | The paperoffers a broad review of the research carried out in the Brazilian context, concerning the construction of social knowledge in aPiagetian perspective. The databases consulted were Scielo, Portal de Periódicos eBanco de Teses CAPES and the digital libraries of the institutions referenced, using thefollowing terms, in advanced search: social knowledge, Jean Piaget, genetic epistemology, creed, social notions,Juan Delval,and social interaction. There were 74 references between 2005 and 2017, analyzed by the follow steps: vehicleof publication, more productive authors, more cited authors, originof theresearch institutions,age range of the participants, methodological delineations,as well as the topics addressed in the studies. It concludes, among others, on the relevance of the works and the actuality of the Piagetian work, theoretical reference whichsupports this type of understanding about the appropriation of the social world. |
id |
UFU-8_e4646d7fc0e7c52977580e082e2471f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41359 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017Investigación sobre la construcción del conocimiento social en el contexto brasileño: estado del arte 2005-2017Pesquisas sobre a construção do conhecimento social no contexto brasileiro: estado da arte 2005-2017 Conhecimento SocialEpistemologia GenéticaEstado da ArteSocial KnowledgeGenetic EpistemologyState of ArtConocimiento socialEpistemología genéticaEstado del arteThe paperoffers a broad review of the research carried out in the Brazilian context, concerning the construction of social knowledge in aPiagetian perspective. The databases consulted were Scielo, Portal de Periódicos eBanco de Teses CAPES and the digital libraries of the institutions referenced, using thefollowing terms, in advanced search: social knowledge, Jean Piaget, genetic epistemology, creed, social notions,Juan Delval,and social interaction. There were 74 references between 2005 and 2017, analyzed by the follow steps: vehicleof publication, more productive authors, more cited authors, originof theresearch institutions,age range of the participants, methodological delineations,as well as the topics addressed in the studies. It concludes, among others, on the relevance of the works and the actuality of the Piagetian work, theoretical reference whichsupports this type of understanding about the appropriation of the social world.El texto ofrece una amplia revisión de la investigación realizada en el contexto brasileño, con respecto a la construcción del conocimiento social en la perspectiva piagetiana. Las bases de datos consultadas fueron Scielo, Portal de Revistas y Banco de Tesis de CAPES y Bibliotecas Digitales de las instituciones mencionadas en este último, utilizando los siguientes términos, en búsqueda avanzada: conocimiento social, Jean Piaget, epistemología genética, creencias, nociones sociales. , Juan Delval y la interacción social. Se encontraron 74 referencias entre 2005 y 2017, analizadas de acuerdo con los siguientes aspectos: vehículo de publicación, autores más productivos, autores más citados, instituciones de origen de investigación, rango de edad de los participantes, diseños metodológicos utilizados y los temas abordados en los estudios. Concluye, entre otros, sobre la relevancia de estos trabajos y la actualidad del trabajo de Piaget, el marco teórico que apoya este tipo de comprensión sobre la apropiación del mundo social.O texto oferece uma ampla revisão das pesquisas realizadas no contexto brasileiro, referentes à construção do conhecimento social na perspectiva piagetiana. As bases de dados consultadas foram Scielo, Portal de Periódicos e Banco de Teses da CAPES e Bibliotecas Digitais das instituições referenciadas neste último, mediante a utilização dos seguintes termos, em busca avançada: conhecimento social, Jean Piaget, epistemologia genética, crenças, noções sociais, Juan Delval e interação social. Foram encontradas 74 referências, entre 2005 e 2017, analisadas sob os seguintes aspectos: veículo de publicação, autores mais produtivos, autores mais citados, instituições de origem das pesquisas, faixa etária dos participantes, delineamentos metodológicos utilizados e as temáticas abordadas nos estudos. Conclui-se, entre outros, a respeito da relevância desses trabalhos e da atualidade da obra piagetiana, referencial teórico que sustenta esse tipo de compreensão sobre a apropriação do mundo social. Universidade Federal de Uberlândia2018-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4135910.14393/ER-v25n1a2018-2Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-561983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359/2186610.14393/ER-v25n1a2018-02Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessSaravali, Eliane GiachettoGuimarães, Taisleneda Silva, Rafaela Carolina2019-10-11T14:16:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41359Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-11T14:16:26Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 Investigación sobre la construcción del conocimiento social en el contexto brasileño: estado del arte 2005-2017 Pesquisas sobre a construção do conhecimento social no contexto brasileiro: estado da arte 2005-2017 |
title |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 |
spellingShingle |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 Saravali, Eliane Giachetto Conhecimento Social Epistemologia Genética Estado da Arte Social Knowledge Genetic Epistemology State of Art Conocimiento social Epistemología genética Estado del arte |
title_short |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 |
title_full |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 |
title_fullStr |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 |
title_full_unstemmed |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 |
title_sort |
Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017 |
author |
Saravali, Eliane Giachetto |
author_facet |
Saravali, Eliane Giachetto Guimarães, Taislene da Silva, Rafaela Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães, Taislene da Silva, Rafaela Carolina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Saravali, Eliane Giachetto Guimarães, Taislene da Silva, Rafaela Carolina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento Social Epistemologia Genética Estado da Arte Social Knowledge Genetic Epistemology State of Art Conocimiento social Epistemología genética Estado del arte |
topic |
Conhecimento Social Epistemologia Genética Estado da Arte Social Knowledge Genetic Epistemology State of Art Conocimiento social Epistemología genética Estado del arte |
description |
The paperoffers a broad review of the research carried out in the Brazilian context, concerning the construction of social knowledge in aPiagetian perspective. The databases consulted were Scielo, Portal de Periódicos eBanco de Teses CAPES and the digital libraries of the institutions referenced, using thefollowing terms, in advanced search: social knowledge, Jean Piaget, genetic epistemology, creed, social notions,Juan Delval,and social interaction. There were 74 references between 2005 and 2017, analyzed by the follow steps: vehicleof publication, more productive authors, more cited authors, originof theresearch institutions,age range of the participants, methodological delineations,as well as the topics addressed in the studies. It concludes, among others, on the relevance of the works and the actuality of the Piagetian work, theoretical reference whichsupports this type of understanding about the appropriation of the social world. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359 10.14393/ER-v25n1a2018-2 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v25n1a2018-2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359/21866 10.14393/ER-v25n1a2018-02 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56 Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944221770121216 |