Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saravali, Eliane Giachetto
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Guimarães, Taislene, da Silva, Rafaela Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359
Resumo: The paperoffers a broad review of the research carried out in the Brazilian context, concerning the construction of social knowledge in aPiagetian perspective. The databases consulted were Scielo, Portal de Periódicos eBanco de Teses CAPES and the digital libraries of the institutions referenced, using thefollowing terms, in advanced search: social knowledge, Jean Piaget, genetic epistemology, creed, social notions,Juan Delval,and social interaction. There were 74 references between 2005 and 2017, analyzed by the follow steps: vehicleof publication, more productive authors, more cited authors, originof theresearch institutions,age range of the participants, methodological delineations,as well as the topics addressed in the studies. It concludes, among others, on the relevance of the works and the actuality of the Piagetian work, theoretical reference whichsupports this type of understanding about the appropriation of the social world.
id UFU-8_e4646d7fc0e7c52977580e082e2471f1
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41359
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017Investigación sobre la construcción del conocimiento social en el contexto brasileño: estado del arte 2005-2017Pesquisas sobre a construção do conhecimento social no contexto brasileiro: estado da arte 2005-2017 Conhecimento SocialEpistemologia GenéticaEstado da ArteSocial KnowledgeGenetic EpistemologyState of ArtConocimiento socialEpistemología genéticaEstado del arteThe paperoffers a broad review of the research carried out in the Brazilian context, concerning the construction of social knowledge in aPiagetian perspective. The databases consulted were Scielo, Portal de Periódicos eBanco de Teses CAPES and the digital libraries of the institutions referenced, using thefollowing terms, in advanced search: social knowledge, Jean Piaget, genetic epistemology, creed, social notions,Juan Delval,and social interaction. There were 74 references between 2005 and 2017, analyzed by the follow steps: vehicleof publication, more productive authors, more cited authors, originof theresearch institutions,age range of the participants, methodological delineations,as well as the topics addressed in the studies. It concludes, among others, on the relevance of the works and the actuality of the Piagetian work, theoretical reference whichsupports this type of understanding about the appropriation of the social world.El texto ofrece una amplia revisión de la investigación realizada en el contexto brasileño, con respecto a la construcción del conocimiento social en la perspectiva piagetiana. Las bases de datos consultadas fueron Scielo, Portal de Revistas y Banco de Tesis de CAPES y Bibliotecas Digitales de las instituciones mencionadas en este último, utilizando los siguientes términos, en búsqueda avanzada: conocimiento social, Jean Piaget, epistemología genética, creencias, nociones sociales. , Juan Delval y la interacción social. Se encontraron 74 referencias entre 2005 y 2017, analizadas de acuerdo con los siguientes aspectos: vehículo de publicación, autores más productivos, autores más citados, instituciones de origen de investigación, rango de edad de los participantes, diseños metodológicos utilizados y los temas abordados en los estudios. Concluye, entre otros, sobre la relevancia de estos trabajos y la actualidad del trabajo de Piaget, el marco teórico que apoya este tipo de comprensión sobre la apropiación del mundo social.O texto oferece uma ampla revisão das pesquisas realizadas no contexto brasileiro, referentes à construção do conhecimento social na perspectiva piagetiana. As bases de dados consultadas foram Scielo, Portal de Periódicos e Banco de Teses da CAPES e Bibliotecas Digitais das instituições referenciadas neste último, mediante a utilização dos seguintes termos, em busca avançada: conhecimento social, Jean Piaget, epistemologia genética, crenças, noções sociais, Juan Delval e interação social. Foram encontradas 74 referências, entre 2005 e 2017, analisadas sob os seguintes aspectos: veículo de publicação, autores mais produtivos, autores mais citados, instituições de origem das pesquisas, faixa etária dos participantes, delineamentos metodológicos utilizados e as temáticas abordadas nos estudos. Conclui-se, entre outros, a respeito da relevância desses trabalhos e da atualidade da obra piagetiana, referencial teórico que sustenta esse tipo de compreensão sobre a apropriação do mundo social.  Universidade Federal de Uberlândia2018-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/4135910.14393/ER-v25n1a2018-2Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-561983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359/2186610.14393/ER-v25n1a2018-02Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vistainfo:eu-repo/semantics/openAccessSaravali, Eliane GiachettoGuimarães, Taisleneda Silva, Rafaela Carolina2019-10-11T14:16:26Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/41359Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-10-11T14:16:26Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
Investigación sobre la construcción del conocimiento social en el contexto brasileño: estado del arte 2005-2017
Pesquisas sobre a construção do conhecimento social no contexto brasileiro: estado da arte 2005-2017
title Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
spellingShingle Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
Saravali, Eliane Giachetto
Conhecimento Social
Epistemologia Genética
Estado da Arte
Social Knowledge
Genetic Epistemology
State of Art
Conocimiento social
Epistemología genética
Estado del arte
title_short Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
title_full Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
title_fullStr Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
title_full_unstemmed Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
title_sort Construction of social knowledge e researchs in the Brazilian context: state of art 2005-2017
author Saravali, Eliane Giachetto
author_facet Saravali, Eliane Giachetto
Guimarães, Taislene
da Silva, Rafaela Carolina
author_role author
author2 Guimarães, Taislene
da Silva, Rafaela Carolina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saravali, Eliane Giachetto
Guimarães, Taislene
da Silva, Rafaela Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento Social
Epistemologia Genética
Estado da Arte
Social Knowledge
Genetic Epistemology
State of Art
Conocimiento social
Epistemología genética
Estado del arte
topic Conhecimento Social
Epistemologia Genética
Estado da Arte
Social Knowledge
Genetic Epistemology
State of Art
Conocimiento social
Epistemología genética
Estado del arte
description The paperoffers a broad review of the research carried out in the Brazilian context, concerning the construction of social knowledge in aPiagetian perspective. The databases consulted were Scielo, Portal de Periódicos eBanco de Teses CAPES and the digital libraries of the institutions referenced, using thefollowing terms, in advanced search: social knowledge, Jean Piaget, genetic epistemology, creed, social notions,Juan Delval,and social interaction. There were 74 references between 2005 and 2017, analyzed by the follow steps: vehicleof publication, more productive authors, more cited authors, originof theresearch institutions,age range of the participants, methodological delineations,as well as the topics addressed in the studies. It concludes, among others, on the relevance of the works and the actuality of the Piagetian work, theoretical reference whichsupports this type of understanding about the appropriation of the social world.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359
10.14393/ER-v25n1a2018-2
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359
identifier_str_mv 10.14393/ER-v25n1a2018-2
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/41359/21866
10.14393/ER-v25n1a2018-02
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Ensino em Re-Vista
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56
Ensino em Re-Vista; 2018: v. 25, n. 1 (jan./abr. 2018); 33-56
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944221770121216