(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
DOI: | 10.14393/ER-v28a2021-26 |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957 |
Resumo: | This paper is a result of two post graduate researches, both developed using the Oral History methodology, and it discuss the official initiatives of (Mathematics) teacher training, in periods belonging to the second half of the 20th century, at two cities of Mato Grosso: Cuiabá and Barra do Garças. Is possible to find approximations between these process, the analysis of the results allow to perceive the lack and the urgency prescribing the teachers training initiatives at both of these cities, in addition to a common institutional understanding about the concept of teacher training. The discussions also allow identify local particularities about the themes studied. |
id |
UFU-8_ec515dc4ab0f045d9ef76105c3b8ef5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60957 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
spelling |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato GrossoMovimientos de formación de professores (de Matemáticas) en dos ciudades de Mato GrossoMovimentos de formação de professores (de Matemática) em dois municípios mato-grossensesHistória OralCuiabáBarra do GarçasOral HistoryCuiabáBarra do GarçasHistoria OralCuiabáBarra do GarçasThis paper is a result of two post graduate researches, both developed using the Oral History methodology, and it discuss the official initiatives of (Mathematics) teacher training, in periods belonging to the second half of the 20th century, at two cities of Mato Grosso: Cuiabá and Barra do Garças. Is possible to find approximations between these process, the analysis of the results allow to perceive the lack and the urgency prescribing the teachers training initiatives at both of these cities, in addition to a common institutional understanding about the concept of teacher training. The discussions also allow identify local particularities about the themes studied.Este artículo es un resultado de dos investigaciones de post grado, desarrolladas bajo la metodología de Historia Oral, y habla de los movimientos oficiales de formación de profesores (de Matemáticas), en periodos comprendidos en la segunda mitad del siglo XX, en dos ciudades de Mato Grosso: Cuiabá y Barra do Garças. Es posible encontrar similitudes entre esos procesos, los resultados analizados permiten percibir la carencia y la urgencia como conductoras de las políticas formativas implantadas en ambas ciudades, además de características comunes sobre la comprensión institucional del concepto de formación docente. Las discusiones posibilitan, todavía, identificar peculiaridades locales, sobre los movimientos estudiados.Este artigo é resultado de duas pesquisas de pós-graduação, desenvolvidas por meio da metodologia da História Oral (HO), e trata dos movimentos oficiais de formação de professores (de Matemática), em recortes temporais compreendidos na segunda metade do século XX, ocorridos em dois municípios mato-grossenses: Cuiabá e Barra do Garças. Similaridades podem ser encontradas entre esses processos, os resultados analisados permitem perceber os signos da carência e da urgência ditando as políticas formativas implantadas em ambos os municípios, além de características comuns sobre a compreensão institucional de formação docente. As discussões possibilitam, ainda, identificar particularidades locais, com relação aos movimentos estudados.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095710.14393/ER-v28a2021-26Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0261983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31619https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31620Copyright (c) 2021 Bruna Camila Both Miranda , Eliete Grasiela Both info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda , Bruna Camila Both Both , Eliete Grasiela 2021-05-12T00:02:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60957Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-12T00:02:35Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso Movimientos de formación de professores (de Matemáticas) en dos ciudades de Mato Grosso Movimentos de formação de professores (de Matemática) em dois municípios mato-grossenses |
title |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso |
spellingShingle |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso Miranda , Bruna Camila Both História Oral Cuiabá Barra do Garças Oral History Cuiabá Barra do Garças Historia Oral Cuiabá Barra do Garças Miranda , Bruna Camila Both História Oral Cuiabá Barra do Garças Oral History Cuiabá Barra do Garças Historia Oral Cuiabá Barra do Garças |
title_short |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso |
title_full |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso |
title_fullStr |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso |
title_full_unstemmed |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso |
title_sort |
(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso |
author |
Miranda , Bruna Camila Both |
author_facet |
Miranda , Bruna Camila Both Miranda , Bruna Camila Both Both , Eliete Grasiela Both , Eliete Grasiela |
author_role |
author |
author2 |
Both , Eliete Grasiela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda , Bruna Camila Both Both , Eliete Grasiela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História Oral Cuiabá Barra do Garças Oral History Cuiabá Barra do Garças Historia Oral Cuiabá Barra do Garças |
topic |
História Oral Cuiabá Barra do Garças Oral History Cuiabá Barra do Garças Historia Oral Cuiabá Barra do Garças |
description |
This paper is a result of two post graduate researches, both developed using the Oral History methodology, and it discuss the official initiatives of (Mathematics) teacher training, in periods belonging to the second half of the 20th century, at two cities of Mato Grosso: Cuiabá and Barra do Garças. Is possible to find approximations between these process, the analysis of the results allow to perceive the lack and the urgency prescribing the teachers training initiatives at both of these cities, in addition to a common institutional understanding about the concept of teacher training. The discussions also allow identify local particularities about the themes studied. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957 10.14393/ER-v28a2021-26 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-26 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31619 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31620 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Bruna Camila Both Miranda , Eliete Grasiela Both info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Bruna Camila Both Miranda , Eliete Grasiela Both |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e026 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1822181556975828992 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-26 |