(Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda , Bruna Camila Both
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Both , Eliete Grasiela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957
Resumo: This paper is a result of two post graduate researches, both developed using the Oral History methodology, and it discuss the official initiatives of (Mathematics) teacher training, in periods belonging to the second half of the 20th century, at two cities of Mato Grosso: Cuiabá and Barra do Garças. Is possible to find approximations between these process, the analysis of the results allow to perceive the lack and the urgency prescribing the teachers training initiatives at both of these cities, in addition to a common institutional understanding about the concept of teacher training. The discussions also allow identify local particularities about the themes studied.
id UFU-8_ec515dc4ab0f045d9ef76105c3b8ef5e
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60957
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato GrossoMovimientos de formación de professores (de Matemáticas) en dos ciudades de Mato GrossoMovimentos de formação de professores (de Matemática) em dois municípios mato-grossensesHistória OralCuiabáBarra do GarçasOral HistoryCuiabáBarra do GarçasHistoria OralCuiabáBarra do GarçasThis paper is a result of two post graduate researches, both developed using the Oral History methodology, and it discuss the official initiatives of (Mathematics) teacher training, in periods belonging to the second half of the 20th century, at two cities of Mato Grosso: Cuiabá and Barra do Garças. Is possible to find approximations between these process, the analysis of the results allow to perceive the lack and the urgency prescribing the teachers training initiatives at both of these cities, in addition to a common institutional understanding about the concept of teacher training. The discussions also allow identify local particularities about the themes studied.Este artículo es un resultado de dos investigaciones de post grado, desarrolladas bajo la metodología de Historia Oral, y habla de los movimientos oficiales de formación de profesores (de Matemáticas), en periodos comprendidos en la segunda mitad del siglo XX, en dos ciudades de Mato Grosso: Cuiabá y Barra do Garças. Es posible encontrar similitudes entre esos procesos, los resultados analizados permiten percibir la carencia y la urgencia como conductoras de las políticas formativas implantadas en ambas ciudades, además de características comunes sobre la comprensión institucional del concepto de formación docente. Las discusiones posibilitan, todavía, identificar peculiaridades locales, sobre los movimientos estudiados.Este artigo é resultado de duas pesquisas de pós-graduação, desenvolvidas por meio da metodologia da História Oral (HO), e trata dos movimentos oficiais de formação de professores (de Matemática), em recortes temporais compreendidos na segunda metade do século XX, ocorridos em dois municípios mato-grossenses: Cuiabá e Barra do Garças. Similaridades podem ser encontradas entre esses processos, os resultados analisados permitem perceber os signos da carência e da urgência ditando as políticas formativas implantadas em ambos os municípios, além de características comuns sobre a compreensão institucional de formação docente. As discussões possibilitam, ainda, identificar particularidades locais, com relação aos movimentos estudados.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095710.14393/ER-v28a2021-26Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0261983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31619https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31620Copyright (c) 2021 Bruna Camila Both Miranda , Eliete Grasiela Both info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda , Bruna Camila Both Both , Eliete Grasiela 2021-05-12T00:02:35Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60957Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-12T00:02:35Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
Movimientos de formación de professores (de Matemáticas) en dos ciudades de Mato Grosso
Movimentos de formação de professores (de Matemática) em dois municípios mato-grossenses
title (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
spellingShingle (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
Miranda , Bruna Camila Both
História Oral
Cuiabá
Barra do Garças
Oral History
Cuiabá
Barra do Garças
Historia Oral
Cuiabá
Barra do Garças
title_short (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
title_full (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
title_fullStr (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
title_full_unstemmed (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
title_sort (Mathematics) teachers trainings initiatives at two cities of Mato Grosso
author Miranda , Bruna Camila Both
author_facet Miranda , Bruna Camila Both
Both , Eliete Grasiela
author_role author
author2 Both , Eliete Grasiela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda , Bruna Camila Both
Both , Eliete Grasiela
dc.subject.por.fl_str_mv História Oral
Cuiabá
Barra do Garças
Oral History
Cuiabá
Barra do Garças
Historia Oral
Cuiabá
Barra do Garças
topic História Oral
Cuiabá
Barra do Garças
Oral History
Cuiabá
Barra do Garças
Historia Oral
Cuiabá
Barra do Garças
description This paper is a result of two post graduate researches, both developed using the Oral History methodology, and it discuss the official initiatives of (Mathematics) teacher training, in periods belonging to the second half of the 20th century, at two cities of Mato Grosso: Cuiabá and Barra do Garças. Is possible to find approximations between these process, the analysis of the results allow to perceive the lack and the urgency prescribing the teachers training initiatives at both of these cities, in addition to a common institutional understanding about the concept of teacher training. The discussions also allow identify local particularities about the themes studied.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957
10.14393/ER-v28a2021-26
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-26
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31619
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60957/31620
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Bruna Camila Both Miranda , Eliete Grasiela Both
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Bruna Camila Both Miranda , Eliete Grasiela Both
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e026
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e026
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223306285056