Five types of historical intercultural narratives in the currículum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Plá , Sebastián
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059
Resumo: In this pedagogical and theoretical essay, I present a typology of five types of historical narrative and interculturality in the curriculum in Latina America. The five types are a) the nationalist monoculturalism, b) Universal history or the erudite multiculturalism, c) the liberal multiculturalist history, d) intercultural historical consciousness and e) critical and decolonial narratives. In the first part of the essay, I include some theoretical issues about historical narrative and interculturality, in the second I describe one by one of the five types of historical narratives and finally, I write about the relationship between historical narrative, interculturality, and curricular justice.
id UFU-8_f8316cbb7c87a3b5d34ab9d69ff7833f
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52059
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Five types of historical intercultural narratives in the currículumCinco tipos de narraciones históricas interculturales en el currículumCinco tipos de narrativas históricas interculturais no currículo Ensino de históriaInterculturalidadeNarração históricaCurrículumTeaching HistoryInterculturalityHistorical narrativesCurrículumEnseñanza de la historiaInterculturalidadNarración históricaCurrículumIn this pedagogical and theoretical essay, I present a typology of five types of historical narrative and interculturality in the curriculum in Latina America. The five types are a) the nationalist monoculturalism, b) Universal history or the erudite multiculturalism, c) the liberal multiculturalist history, d) intercultural historical consciousness and e) critical and decolonial narratives. In the first part of the essay, I include some theoretical issues about historical narrative and interculturality, in the second I describe one by one of the five types of historical narratives and finally, I write about the relationship between historical narrative, interculturality, and curricular justice.Se presenta aquí un ensayo teórico pedagógico sobre la relación entre narración histórica en el currículum de educación obligatoria y la enseñanza de la historia intercultural. En el texto, se presentan cinco tipologías que enmarcan las narraciones históricas y su relación con la interculturalidad más comunes en la educación latinoamericana. Estos tipos son: a) la narración nacionalista monocultural; b) la historia universal o el multiculturalismo erudito; c) la historia liberal multicultural; d) la consciencia histórica intercultural; y e) las narrativas históricas críticas y decoloniales. En la primera parte se presentan algunos aspectos teóricos sobre la narración. Posteriormente se describen cada uno de los tipos narrativos y, al final, se reflexiona sobre la relación entre narración, interculturalidad y justicia curricular para la enseñanza de la historia en América Latina.Um ensaio pedagógico teórico sobre a relação entre narração histórica no currículo do ensino obrigatório e ensino intercultural de história é apresentado aqui. No texto, são apresentadas cinco tipologias que enquadram as narrativas históricas e sua relação com a interculturalidade mais comum na educação latino-americana. Esses tipos são: a) a narrativa nacionalista monocultural; b) história universal ou multiculturalismo acadêmico; c) a história liberal multicultural; d) consciência histórica intercultural; ee) interculturalidade crítica e descolonial. Na primeira parte, são apresentados alguns aspectos teóricos sobre a narração. Posteriormente, cada um dos tipos de narrativa é descrito e, no final, reflete-se a relação entre narração, interculturalidade e justiça curricular para o ensino de história na América Latina.Universidade Federal de Uberlândia2019-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5205910.14393/ER-v26nEa2019-1Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-9841983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059/27651Plá , Sebastiáninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-18T17:43:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52059Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-18T17:43:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Five types of historical intercultural narratives in the currículum
Cinco tipos de narraciones históricas interculturales en el currículum
Cinco tipos de narrativas históricas interculturais no currículo
title Five types of historical intercultural narratives in the currículum
spellingShingle Five types of historical intercultural narratives in the currículum
Plá , Sebastián
Ensino de história
Interculturalidade
Narração histórica
Currículum
Teaching History
Interculturality
Historical narratives
Currículum
Enseñanza de la historia
Interculturalidad
Narración histórica
Currículum
title_short Five types of historical intercultural narratives in the currículum
title_full Five types of historical intercultural narratives in the currículum
title_fullStr Five types of historical intercultural narratives in the currículum
title_full_unstemmed Five types of historical intercultural narratives in the currículum
title_sort Five types of historical intercultural narratives in the currículum
author Plá , Sebastián
author_facet Plá , Sebastián
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Plá , Sebastián
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de história
Interculturalidade
Narração histórica
Currículum
Teaching History
Interculturality
Historical narratives
Currículum
Enseñanza de la historia
Interculturalidad
Narración histórica
Currículum
topic Ensino de história
Interculturalidade
Narração histórica
Currículum
Teaching History
Interculturality
Historical narratives
Currículum
Enseñanza de la historia
Interculturalidad
Narración histórica
Currículum
description In this pedagogical and theoretical essay, I present a typology of five types of historical narrative and interculturality in the curriculum in Latina America. The five types are a) the nationalist monoculturalism, b) Universal history or the erudite multiculturalism, c) the liberal multiculturalist history, d) intercultural historical consciousness and e) critical and decolonial narratives. In the first part of the essay, I include some theoretical issues about historical narrative and interculturality, in the second I describe one by one of the five types of historical narratives and finally, I write about the relationship between historical narrative, interculturality, and curricular justice.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059
10.14393/ER-v26nEa2019-1
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059
identifier_str_mv 10.14393/ER-v26nEa2019-1
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059/27651
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944222347886592