Five types of historical intercultural narratives in the currículum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059 |
Resumo: | In this pedagogical and theoretical essay, I present a typology of five types of historical narrative and interculturality in the curriculum in Latina America. The five types are a) the nationalist monoculturalism, b) Universal history or the erudite multiculturalism, c) the liberal multiculturalist history, d) intercultural historical consciousness and e) critical and decolonial narratives. In the first part of the essay, I include some theoretical issues about historical narrative and interculturality, in the second I describe one by one of the five types of historical narratives and finally, I write about the relationship between historical narrative, interculturality, and curricular justice. |
id |
UFU-8_f8316cbb7c87a3b5d34ab9d69ff7833f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52059 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Five types of historical intercultural narratives in the currículumCinco tipos de narraciones históricas interculturales en el currículumCinco tipos de narrativas históricas interculturais no currículo Ensino de históriaInterculturalidadeNarração históricaCurrículumTeaching HistoryInterculturalityHistorical narrativesCurrículumEnseñanza de la historiaInterculturalidadNarración históricaCurrículumIn this pedagogical and theoretical essay, I present a typology of five types of historical narrative and interculturality in the curriculum in Latina America. The five types are a) the nationalist monoculturalism, b) Universal history or the erudite multiculturalism, c) the liberal multiculturalist history, d) intercultural historical consciousness and e) critical and decolonial narratives. In the first part of the essay, I include some theoretical issues about historical narrative and interculturality, in the second I describe one by one of the five types of historical narratives and finally, I write about the relationship between historical narrative, interculturality, and curricular justice.Se presenta aquí un ensayo teórico pedagógico sobre la relación entre narración histórica en el currículum de educación obligatoria y la enseñanza de la historia intercultural. En el texto, se presentan cinco tipologías que enmarcan las narraciones históricas y su relación con la interculturalidad más comunes en la educación latinoamericana. Estos tipos son: a) la narración nacionalista monocultural; b) la historia universal o el multiculturalismo erudito; c) la historia liberal multicultural; d) la consciencia histórica intercultural; y e) las narrativas históricas críticas y decoloniales. En la primera parte se presentan algunos aspectos teóricos sobre la narración. Posteriormente se describen cada uno de los tipos narrativos y, al final, se reflexiona sobre la relación entre narración, interculturalidad y justicia curricular para la enseñanza de la historia en América Latina.Um ensaio pedagógico teórico sobre a relação entre narração histórica no currículo do ensino obrigatório e ensino intercultural de história é apresentado aqui. No texto, são apresentadas cinco tipologias que enquadram as narrativas históricas e sua relação com a interculturalidade mais comum na educação latino-americana. Esses tipos são: a) a narrativa nacionalista monocultural; b) história universal ou multiculturalismo acadêmico; c) a história liberal multicultural; d) consciência histórica intercultural; ee) interculturalidade crítica e descolonial. Na primeira parte, são apresentados alguns aspectos teóricos sobre a narração. Posteriormente, cada um dos tipos de narrativa é descrito e, no final, reflete-se a relação entre narração, interculturalidade e justiça curricular para o ensino de história na América Latina.Universidade Federal de Uberlândia2019-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5205910.14393/ER-v26nEa2019-1Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-9841983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUspahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059/27651Plá , Sebastiáninfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-18T17:43:49Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/52059Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2019-12-18T17:43:49Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum Cinco tipos de narraciones históricas interculturales en el currículum Cinco tipos de narrativas históricas interculturais no currículo |
title |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum |
spellingShingle |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum Plá , Sebastián Ensino de história Interculturalidade Narração histórica Currículum Teaching History Interculturality Historical narratives Currículum Enseñanza de la historia Interculturalidad Narración histórica Currículum |
title_short |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum |
title_full |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum |
title_fullStr |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum |
title_full_unstemmed |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum |
title_sort |
Five types of historical intercultural narratives in the currículum |
author |
Plá , Sebastián |
author_facet |
Plá , Sebastián |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Plá , Sebastián |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história Interculturalidade Narração histórica Currículum Teaching History Interculturality Historical narratives Currículum Enseñanza de la historia Interculturalidad Narración histórica Currículum |
topic |
Ensino de história Interculturalidade Narração histórica Currículum Teaching History Interculturality Historical narratives Currículum Enseñanza de la historia Interculturalidad Narración histórica Currículum |
description |
In this pedagogical and theoretical essay, I present a typology of five types of historical narrative and interculturality in the curriculum in Latina America. The five types are a) the nationalist monoculturalism, b) Universal history or the erudite multiculturalism, c) the liberal multiculturalist history, d) intercultural historical consciousness and e) critical and decolonial narratives. In the first part of the essay, I include some theoretical issues about historical narrative and interculturality, in the second I describe one by one of the five types of historical narratives and finally, I write about the relationship between historical narrative, interculturality, and curricular justice. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059 10.14393/ER-v26nEa2019-1 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v26nEa2019-1 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52059/27651 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984 Ensino em Re-Vista; 2019: v. 26, n. Especial (dez. 2019); 958-984 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944222347886592 |