Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Célia Leme da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Frizzarini, Claudia Regina Boen, Conceição, Gabriel Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954
Resumo: This article aims to understand how proposals for insertion of handcraft in primary education, which circulated internationally, were appropriate in the Brazilian context, in particular, in Rio de Janeiro, in the late 19th century until the 1930s. The analysis of the sources is based on the circulation and transfer of knowledge; appropriation and objectification processes (Matasci, 2015; Valente, 2020). It was identified that the three methods put into circulation by Brazilian travelers - Froebel, Boogaerts and Slodj - are not equally incorporated, referenced or reproduced for the Brazilian context. It is concluded that for the handcraft to be considered as a powerful auxiliary of geometry, it was necessary a long process of objectification, of more than four decades.
id UFU-8_fec1684f35e9fc57f364ca08cf8a3fba
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60954
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation Trabajos manuales y conocimientos geométricos – Apropriaciones de Rio de Janeiro de la circulación internacionalTrabalhos manuais e saberes geométricos – apropriações do Rio de Janeiro a partir da circulação internacionalFroebelBoogaertsSlodjMissão PedagógicaFroebelBoogaertsSlodjPedagogical missionFroebelBoogaertsSlodjMisión pedagógicaThis article aims to understand how proposals for insertion of handcraft in primary education, which circulated internationally, were appropriate in the Brazilian context, in particular, in Rio de Janeiro, in the late 19th century until the 1930s. The analysis of the sources is based on the circulation and transfer of knowledge; appropriation and objectification processes (Matasci, 2015; Valente, 2020). It was identified that the three methods put into circulation by Brazilian travelers - Froebel, Boogaerts and Slodj - are not equally incorporated, referenced or reproduced for the Brazilian context. It is concluded that for the handcraft to be considered as a powerful auxiliary of geometry, it was necessary a long process of objectification, of more than four decades.Este artículo tiene como objetivo comprender cómo las propuestas para la inserción del trabajo manual en la educación primaria, que circulaban internacionalmente, eran apropiadas en el contexto brasileño, en particular, en Río de Janeiro, a fines del siglo XIX hasta la década de 1930. El análisis de las fuentes se basa en la circulación y transferencia de conocimiento; procesos de apropiación y objetivación (Matasci, 2015; Valente, 2020). Se identificó que los tres métodos puestos en circulación por los viajeros brasileños - Froebel, Boogaerts y Slodj - no están incorporados, referenciados o reproducidos por igual para el contexto brasileño. Se concluye que para que los trabajos manuales sean considerados como un poderoso auxiliar de la geometría, fue necesario un largo proceso de objetivación, de más de cuatro décadas.O presente artigo tem como objetivo compreender como propostas de inserção dos trabalhos manuais no ensino primário, que circularam internacionalmente, foram apropriadas no contexto brasileiro, em particular, no Rio de Janeiro, no final do século XIX até a década de 30 do século XX. A análise das fontes pauta-se sobre a circulação e as transferências de conhecimentos; processos de apropriação e objetivação (Matasci, 2015; Valente, 2020). Identificou-se que os três métodos colocados em circulação pelos viajantes brasileiros – Froebel, Boogaerts e Slodj – não foram igualmente incorporados, referenciados e nem reproduzidos para o contexto brasileiro. Conclui-se que, para que os trabalhos manuais fossem considerados como um auxiliar poderoso da geometria, se fez necessário um longo processo de objetivação, de mais de quatro décadas.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095410.14393/ER-v28a2021-23Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0231983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31613https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31614Copyright (c) 2021 Maria Célia Leme da Silva, Claudia Regina Boen Frizzarini, Gabriel Luís Conceição Conceiçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Célia Leme da Frizzarini, Claudia Regina Boen Conceição, Gabriel Luís 2021-05-12T00:50:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60954Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-12T00:50:10Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
Trabajos manuales y conocimientos geométricos – Apropriaciones de Rio de Janeiro de la circulación internacional
Trabalhos manuais e saberes geométricos – apropriações do Rio de Janeiro a partir da circulação internacional
title Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
spellingShingle Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
Silva, Maria Célia Leme da
Froebel
Boogaerts
Slodj
Missão Pedagógica
Froebel
Boogaerts
Slodj
Pedagogical mission
Froebel
Boogaerts
Slodj
Misión pedagógica
title_short Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
title_full Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
title_fullStr Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
title_full_unstemmed Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
title_sort Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
author Silva, Maria Célia Leme da
author_facet Silva, Maria Célia Leme da
Frizzarini, Claudia Regina Boen
Conceição, Gabriel Luís
author_role author
author2 Frizzarini, Claudia Regina Boen
Conceição, Gabriel Luís
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Célia Leme da
Frizzarini, Claudia Regina Boen
Conceição, Gabriel Luís
dc.subject.por.fl_str_mv Froebel
Boogaerts
Slodj
Missão Pedagógica
Froebel
Boogaerts
Slodj
Pedagogical mission
Froebel
Boogaerts
Slodj
Misión pedagógica
topic Froebel
Boogaerts
Slodj
Missão Pedagógica
Froebel
Boogaerts
Slodj
Pedagogical mission
Froebel
Boogaerts
Slodj
Misión pedagógica
description This article aims to understand how proposals for insertion of handcraft in primary education, which circulated internationally, were appropriate in the Brazilian context, in particular, in Rio de Janeiro, in the late 19th century until the 1930s. The analysis of the sources is based on the circulation and transfer of knowledge; appropriation and objectification processes (Matasci, 2015; Valente, 2020). It was identified that the three methods put into circulation by Brazilian travelers - Froebel, Boogaerts and Slodj - are not equally incorporated, referenced or reproduced for the Brazilian context. It is concluded that for the handcraft to be considered as a powerful auxiliary of geometry, it was necessary a long process of objectification, of more than four decades.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954
10.14393/ER-v28a2021-23
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954
identifier_str_mv 10.14393/ER-v28a2021-23
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31613
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31614
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023
Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e023
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223298945024