Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954 |
Resumo: | This article aims to understand how proposals for insertion of handcraft in primary education, which circulated internationally, were appropriate in the Brazilian context, in particular, in Rio de Janeiro, in the late 19th century until the 1930s. The analysis of the sources is based on the circulation and transfer of knowledge; appropriation and objectification processes (Matasci, 2015; Valente, 2020). It was identified that the three methods put into circulation by Brazilian travelers - Froebel, Boogaerts and Slodj - are not equally incorporated, referenced or reproduced for the Brazilian context. It is concluded that for the handcraft to be considered as a powerful auxiliary of geometry, it was necessary a long process of objectification, of more than four decades. |
id |
UFU-8_fec1684f35e9fc57f364ca08cf8a3fba |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60954 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation Trabajos manuales y conocimientos geométricos – Apropriaciones de Rio de Janeiro de la circulación internacionalTrabalhos manuais e saberes geométricos – apropriações do Rio de Janeiro a partir da circulação internacionalFroebelBoogaertsSlodjMissão PedagógicaFroebelBoogaertsSlodjPedagogical missionFroebelBoogaertsSlodjMisión pedagógicaThis article aims to understand how proposals for insertion of handcraft in primary education, which circulated internationally, were appropriate in the Brazilian context, in particular, in Rio de Janeiro, in the late 19th century until the 1930s. The analysis of the sources is based on the circulation and transfer of knowledge; appropriation and objectification processes (Matasci, 2015; Valente, 2020). It was identified that the three methods put into circulation by Brazilian travelers - Froebel, Boogaerts and Slodj - are not equally incorporated, referenced or reproduced for the Brazilian context. It is concluded that for the handcraft to be considered as a powerful auxiliary of geometry, it was necessary a long process of objectification, of more than four decades.Este artículo tiene como objetivo comprender cómo las propuestas para la inserción del trabajo manual en la educación primaria, que circulaban internacionalmente, eran apropiadas en el contexto brasileño, en particular, en Río de Janeiro, a fines del siglo XIX hasta la década de 1930. El análisis de las fuentes se basa en la circulación y transferencia de conocimiento; procesos de apropiación y objetivación (Matasci, 2015; Valente, 2020). Se identificó que los tres métodos puestos en circulación por los viajeros brasileños - Froebel, Boogaerts y Slodj - no están incorporados, referenciados o reproducidos por igual para el contexto brasileño. Se concluye que para que los trabajos manuales sean considerados como un poderoso auxiliar de la geometría, fue necesario un largo proceso de objetivación, de más de cuatro décadas.O presente artigo tem como objetivo compreender como propostas de inserção dos trabalhos manuais no ensino primário, que circularam internacionalmente, foram apropriadas no contexto brasileiro, em particular, no Rio de Janeiro, no final do século XIX até a década de 30 do século XX. A análise das fontes pauta-se sobre a circulação e as transferências de conhecimentos; processos de apropriação e objetivação (Matasci, 2015; Valente, 2020). Identificou-se que os três métodos colocados em circulação pelos viajantes brasileiros – Froebel, Boogaerts e Slodj – não foram igualmente incorporados, referenciados e nem reproduzidos para o contexto brasileiro. Conclui-se que, para que os trabalhos manuais fossem considerados como um auxiliar poderoso da geometria, se fez necessário um longo processo de objetivação, de mais de quatro décadas.Universidade Federal de Uberlândia2021-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/6095410.14393/ER-v28a2021-23Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e0231983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporenghttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31613https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31614Copyright (c) 2021 Maria Célia Leme da Silva, Claudia Regina Boen Frizzarini, Gabriel Luís Conceição Conceiçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Célia Leme da Frizzarini, Claudia Regina Boen Conceição, Gabriel Luís 2021-05-12T00:50:10Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/60954Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2021-05-12T00:50:10Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation Trabajos manuales y conocimientos geométricos – Apropriaciones de Rio de Janeiro de la circulación internacional Trabalhos manuais e saberes geométricos – apropriações do Rio de Janeiro a partir da circulação internacional |
title |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation |
spellingShingle |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation Silva, Maria Célia Leme da Froebel Boogaerts Slodj Missão Pedagógica Froebel Boogaerts Slodj Pedagogical mission Froebel Boogaerts Slodj Misión pedagógica |
title_short |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation |
title_full |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation |
title_fullStr |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation |
title_full_unstemmed |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation |
title_sort |
Handcraft and geometric knowledge – Appropriations of Rio de Janeiro from international circulation |
author |
Silva, Maria Célia Leme da |
author_facet |
Silva, Maria Célia Leme da Frizzarini, Claudia Regina Boen Conceição, Gabriel Luís |
author_role |
author |
author2 |
Frizzarini, Claudia Regina Boen Conceição, Gabriel Luís |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Célia Leme da Frizzarini, Claudia Regina Boen Conceição, Gabriel Luís |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Froebel Boogaerts Slodj Missão Pedagógica Froebel Boogaerts Slodj Pedagogical mission Froebel Boogaerts Slodj Misión pedagógica |
topic |
Froebel Boogaerts Slodj Missão Pedagógica Froebel Boogaerts Slodj Pedagogical mission Froebel Boogaerts Slodj Misión pedagógica |
description |
This article aims to understand how proposals for insertion of handcraft in primary education, which circulated internationally, were appropriate in the Brazilian context, in particular, in Rio de Janeiro, in the late 19th century until the 1930s. The analysis of the sources is based on the circulation and transfer of knowledge; appropriation and objectification processes (Matasci, 2015; Valente, 2020). It was identified that the three methods put into circulation by Brazilian travelers - Froebel, Boogaerts and Slodj - are not equally incorporated, referenced or reproduced for the Brazilian context. It is concluded that for the handcraft to be considered as a powerful auxiliary of geometry, it was necessary a long process of objectification, of more than four decades. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954 10.14393/ER-v28a2021-23 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v28a2021-23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31613 https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/60954/31614 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023 Ensino em Re-Vista; Vol. 28 (2021): Publicação Contínua; e023 Ensino em Re-Vista; v. 28 (2021): Publicação Contínua; e023 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223298945024 |