Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Daniele Cristina Vilela
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24109
Resumo: This study refers to an integrative literature review based on a guiding question: What care do families receive when their children are diagnosed with mental disorders? In order to answer this questioning, we searched the data platforms Adolec, Lilacs, Redalyc, BVS / Pepsic and Scielo, using the following inclusion criteria: articles of qualitative or quantitative research or literature review, published in Portuguese among the years 2007 and 2017 were selected. Twelve articles published between 2007 and 2015 were analyzed, and the analysis of these results allowed grouping the results into two topics: Confrontations found by the caregivers of these children and Services that help these caregivers. Difficulties in finding a social support network, obstacles in access to health services and accurate diagnosis, as well as impacts to the caregiver's emotional health were identified as confrontations. Among the aids, the Psychosocial Attention Center (CAPS) was identified as the main mechanism, in addition to the psychology school services, the Family Health Strategy (ESF) and the school environment. It was verified the importance of enabling these caregivers a listening and welcoming space, be it done by one of the services qualified for this care, or through the construction of a support network, which may in fact be an aid and care those who they care.
id UFU_020064455a83a150d697694e18626fc0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/24109
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidadoTranstornos MentaisInfânciaSaúde MentalCuidadoresMental DisordersChildhoodMental HealthCaregiversCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThis study refers to an integrative literature review based on a guiding question: What care do families receive when their children are diagnosed with mental disorders? In order to answer this questioning, we searched the data platforms Adolec, Lilacs, Redalyc, BVS / Pepsic and Scielo, using the following inclusion criteria: articles of qualitative or quantitative research or literature review, published in Portuguese among the years 2007 and 2017 were selected. Twelve articles published between 2007 and 2015 were analyzed, and the analysis of these results allowed grouping the results into two topics: Confrontations found by the caregivers of these children and Services that help these caregivers. Difficulties in finding a social support network, obstacles in access to health services and accurate diagnosis, as well as impacts to the caregiver's emotional health were identified as confrontations. Among the aids, the Psychosocial Attention Center (CAPS) was identified as the main mechanism, in addition to the psychology school services, the Family Health Strategy (ESF) and the school environment. It was verified the importance of enabling these caregivers a listening and welcoming space, be it done by one of the services qualified for this care, or through the construction of a support network, which may in fact be an aid and care those who they care.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este estudo refere-se a uma revisão integrativa da literatura realizada a partir de uma pergunta norteadora: Quais os cuidados que as famílias recebem quando suas crianças são diagnosticadas com transtornos mentais?. A fim de responder a esse questionamento foram realizadas buscas nas plataformas de dados Adolec, Lilacs, Redalyc, BVS/Pepsic e Scielo, mediante aos seguintes critérios de inclusão: artigos de pesquisa qualitativa ou quantitativa ou de revisão de literatura, publicados em língua portuguesa entre os anos de 2007 e 2017. Foram selecionados doze artigos publicados entre 2007 e 2015, a análise desses possibilitou agrupar os resultados em dois tópicos, são eles: Enfrentamentos encontrados pelos cuidadores dessas crianças e Serviços que auxiliam esses cuidadores. Foram identificados como enfrentamentos: dificuldades em encontrar uma rede de apoio social, obstáculos no acesso aos serviços de saúde e diagnóstico preciso, bem como impactos à saúde emocional do cuidador. Dentre os auxílios foram identificados o Centro de Atenção Psicossocial (CAPS), como principal mecanismo, além dos serviços-escola de Psicologia, a Estratégia de Saúde da Família (ESF) e o ambiente escolar. Verificou-se a importância de possibilitar a essas cuidadoras um espaço de escuta e acolhimento, seja este feito por um dos serviços capacitados para esse atendimento, ou através da construção de uma rede de apoio, que possa de fato ser um auxílio e cuidado aqueles que cuidam.2021-01-10Universidade Federal de UberlândiaBrasilPsicologiaPereira, Eliane Reginahttp://lattes.cnpq.br/0023990232502452Pegoraro , Renata Fabianahttp://lattes.cnpq.br/4823645280355146Gonçalves, Rafael Camilohttp://lattes.cnpq.br/5710531130754952Braga , Raissa de Britohttp://lattes.cnpq.br/4035189123213840Rosa, Daniele Cristina Vilela2019-01-29T17:16:53Z2019-01-29T17:16:53Z2019-01-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfROSA, Daniele Cristina Vilela. Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24109porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-01-19T18:50:40Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/24109Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-01-19T18:50:40Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
title Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
spellingShingle Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
Rosa, Daniele Cristina Vilela
Transtornos Mentais
Infância
Saúde Mental
Cuidadores
Mental Disorders
Childhood
Mental Health
Caregivers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
title_full Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
title_fullStr Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
title_full_unstemmed Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
title_sort Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado
author Rosa, Daniele Cristina Vilela
author_facet Rosa, Daniele Cristina Vilela
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Eliane Regina
http://lattes.cnpq.br/0023990232502452
Pegoraro , Renata Fabiana
http://lattes.cnpq.br/4823645280355146
Gonçalves, Rafael Camilo
http://lattes.cnpq.br/5710531130754952
Braga , Raissa de Brito
http://lattes.cnpq.br/4035189123213840
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Daniele Cristina Vilela
dc.subject.por.fl_str_mv Transtornos Mentais
Infância
Saúde Mental
Cuidadores
Mental Disorders
Childhood
Mental Health
Caregivers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Transtornos Mentais
Infância
Saúde Mental
Cuidadores
Mental Disorders
Childhood
Mental Health
Caregivers
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This study refers to an integrative literature review based on a guiding question: What care do families receive when their children are diagnosed with mental disorders? In order to answer this questioning, we searched the data platforms Adolec, Lilacs, Redalyc, BVS / Pepsic and Scielo, using the following inclusion criteria: articles of qualitative or quantitative research or literature review, published in Portuguese among the years 2007 and 2017 were selected. Twelve articles published between 2007 and 2015 were analyzed, and the analysis of these results allowed grouping the results into two topics: Confrontations found by the caregivers of these children and Services that help these caregivers. Difficulties in finding a social support network, obstacles in access to health services and accurate diagnosis, as well as impacts to the caregiver's emotional health were identified as confrontations. Among the aids, the Psychosocial Attention Center (CAPS) was identified as the main mechanism, in addition to the psychology school services, the Family Health Strategy (ESF) and the school environment. It was verified the importance of enabling these caregivers a listening and welcoming space, be it done by one of the services qualified for this care, or through the construction of a support network, which may in fact be an aid and care those who they care.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-29T17:16:53Z
2019-01-29T17:16:53Z
2019-01-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROSA, Daniele Cristina Vilela. Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24109
identifier_str_mv ROSA, Daniele Cristina Vilela. Crianças com diagnóstico de transtornos mentais: espaços de cuidado. 2019. 38 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Universidade Federal de Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/24109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569659693432832