Modos de subjetivação e demandas de cura nas igrejas neopentecostais : a ética do sexo, poder e dinheiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Márcio Antônio
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17076
Resumo: This study analyzes the modes of subjectification and the demand for cures which arise and flourish within the following two neo-Pentecostal churches, the Universal Church of the Kingdom of God and the International Church of the Grace of God. It also seeks to investigate the sexual, power and monetary ethics in these same churches. The neo- Pentecostal churches are based upon some fundamental characteristics such as ; a spiritual war against the devil, the Theology of Prosperity, the overcoming of the generally accepted practices and customs of sanctity, a big business structure and great media utilization. The demand for cures is presented as a mental strategy or power which gives rise to modes of subjectification. These modes which are present in the neo-Pentecostal churches delimit the constitution of the individual in the light of a causality relationship between faith and ethics. On the one hand, the demand for cures is potentiated by the faith experience and on the other hand, ethical imperatives mould and limit the conditions necessary for the subjectification process of the believer. Sex, power and money are seen as ethical dispositions that seek to deny the helplessness of the human condition. When an individual adopts these stratagems to overcome his helplessness, he seeks imaginary solutions which arise from narcissistic positions. When taken as a mark of human identity, helplessness is seen as a link between neo-Pentecostalism and a masochistic condition. Neo- Pentecostal religious discourse delimits a universe of personal realization and pure happiness and exacts an anthropology in which the individual is ruled by the logic of subjugation. He becomes more than a victim in the sense that he clings to religious promises which are impossible to fulfill. The masochistic condition arises from a desire to overcome the experience of human helplessness.
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The demand for cures is presented as a mental strategy or power which gives rise to modes of subjectification. These modes which are present in the neo-Pentecostal churches delimit the constitution of the individual in the light of a causality relationship between faith and ethics. On the one hand, the demand for cures is potentiated by the faith experience and on the other hand, ethical imperatives mould and limit the conditions necessary for the subjectification process of the believer. Sex, power and money are seen as ethical dispositions that seek to deny the helplessness of the human condition. When an individual adopts these stratagems to overcome his helplessness, he seeks imaginary solutions which arise from narcissistic positions. When taken as a mark of human identity, helplessness is seen as a link between neo-Pentecostalism and a masochistic condition. Neo- Pentecostal religious discourse delimits a universe of personal realization and pure happiness and exacts an anthropology in which the individual is ruled by the logic of subjugation. He becomes more than a victim in the sense that he clings to religious promises which are impossible to fulfill. The masochistic condition arises from a desire to overcome the experience of human helplessness.Mestre em Psicologia AplicadaEsta pesquisa analisa os modos de subjetivação e as demandas de cura que são gestados nas igrejas neopentecostais Universal do Reino de Deus e Internacional da Graça de Deus, bem como, busca investigar a ética do sexo, poder e dinheiro presente nessas mesmas igrejas. As igrejas neopentecostais são delimitadas a partir de algumas características fundamentais, a saber, a guerra espiritual contra o diabo, a Teologia da Prosperidade, a superação dos usos e costumes de santidade, uma estrutura empresarial e a utilização da mídia. A demanda de cura é apresentada como um dispositivo ou campo de força agenciador de processos ou modos de subjetivação. Os modos de subjetivação presentes nas igrejas neopentecostais delimitam a constituição do sujeito à luz de uma relação de causalidade que é estabelecida entre os campos da fé e da ética. Se a demanda de cura é potencializada pela experiência da fé, por outro lado, os imperativos éticos moldam e limitam as condições para o processo de subjetivação do fiel. Sexo, poder e dinheiro são evidenciados como dispositivos éticos que buscam estabelecer o desmentido da condição do desamparo humano. Ao abraçar esses dispositivos o sujeito, diante de sua condição faltante, busca saídas imaginárias nascidas de posições narcísicas. Enquanto marca da identidade humana, o desamparo é tomado como um laço de união entre o neopentecostalismo e a condição masoquista. Os discursos religiosos neopentecostais, na delimitação de um universo de realização e pura felicidade, sustentam a necessidade de uma antropologia na qual o sujeito é regido por uma lógica de assujeitamento. Mais do que vítima, o sujeito se agarra às promessas religiosas mesmo que elas sejam da ordem do impossível. A condição masoquista se apresenta como decorrência da busca de saída da experiência do desamparo.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCiências HumanasUFUParavidini, João Luiz Leitãohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4772134H5Próchno, Caio César Souza Camargohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782836Y9Pinto, Jéferson Machadohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727030T8Gonçalves, Márcio Antônio2016-06-22T18:47:50Z2009-08-182016-06-22T18:47:50Z2009-05-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfGONÇALVES, Márcio Antônio. Modos de subjetivação e demandas de cura nas igrejas neopentecostais : a ética do sexo, poder e dinheiro. 2009. 147 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17076porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-07-19T14:06:50Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/17076Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-07-19T14:06:50Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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