Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12324 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.254 |
Resumo: | The research in this work has as its main focus the aesthetic enjoyment through the hybrid language of technological art inquiring about its role in concept constructions, attributions of meaning and values that underlie and permeate digital interactive artistic installations. For this purpose it became necessary the understanding of paths and definitions of aesthetics in light of art autonomy. We have outlined, thus, an approach related to the relations established between aesthetics and art bringing up to surface the development of artistic production concept and social and cultural praxis of each historical moment. Starting from the experience with the works of the twelfth edition of International Festival of Electronic Language - File 2011, we have selected three digital interactive installations to be studied and analyzed. When describing the structures of these works we aimed to recover the process of creation, so then we could have reflected the aesthetic concepts and the identity properties which are part of the studied objects. We have verified which intrinsic aesthetic effects of these technological devices mark these productions and we have given them the real existence in the contemporary art field. We have also pondered different approaches as the technical issue, levels of interaction between art/audience/space which join together technology and art, specifically in regards of the selected works. |
id |
UFU_1155283a1847efb02ee86ea5107681d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/12324 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporâneaInstalações interativasTecnologiaArteEstéticaInteratividadeImersãoEstética na arteArte interativaInteractive installationsTechnologyArtAestheticsInteractivity and immersionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESThe research in this work has as its main focus the aesthetic enjoyment through the hybrid language of technological art inquiring about its role in concept constructions, attributions of meaning and values that underlie and permeate digital interactive artistic installations. For this purpose it became necessary the understanding of paths and definitions of aesthetics in light of art autonomy. We have outlined, thus, an approach related to the relations established between aesthetics and art bringing up to surface the development of artistic production concept and social and cultural praxis of each historical moment. Starting from the experience with the works of the twelfth edition of International Festival of Electronic Language - File 2011, we have selected three digital interactive installations to be studied and analyzed. When describing the structures of these works we aimed to recover the process of creation, so then we could have reflected the aesthetic concepts and the identity properties which are part of the studied objects. We have verified which intrinsic aesthetic effects of these technological devices mark these productions and we have given them the real existence in the contemporary art field. We have also pondered different approaches as the technical issue, levels of interaction between art/audience/space which join together technology and art, specifically in regards of the selected works.Mestre em ArtesA investigação nesta dissertação tem como foco a fruição estética por meio da linguagem híbrida da arte tecnológica, indagando sobre o seu papel na construção de conceitos, atribuições de sentido e valores que a fundamentam e que permeiam as instalações interativas digitais. Para essa finalidade, tornouse necessário o entendimento dos caminhos e definições da estética à autonomia da arte. Esboçamos, assim, uma pequena abordagem sobre as relações entre estética e arte, evidenciando o desenvolvimento do conceito ligado à produção artística e à práxis social e cultural específica de cada momento histórico. A partir da experiência com as obras da décima segunda edição do Festival Internacional de Linguagem Eletrônica File 2011, selecionamos três instalações interativas digitais para estudo e análise. Ao descrever estruturalmente os trabalhos refletimos a respeito das concepções estéticas e das propriedades identitárias que fazem parte dos objetos artísticos em estudo. Verificamos quais efeitos estéticos intrínsecos a esses dispositivos tecnológicos marcam essa produção e dão existência concreta aos trabalhos no campo expandido da arte contemporânea. Ponderamos as diferentes abordagens sobre essas propriedades, como a questão técnica, os níveis de interação obra/público/espaço que constituem a arte tecnológica e especificamente as obras selecionadas.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em ArtesLinguística, Letras e ArtesUFUNardin, Heliana Omettohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4705092T2Rocha, Cleomar de Sousahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795549A1Abreu, Sandro Canavezzi dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4282674U4Proença, Adriana Porto2016-06-22T18:31:28Z2013-09-182016-06-22T18:31:28Z2013-05-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfPROENÇA, Adriana Porto. Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.254https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12324https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.254porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-09-13T16:47:56Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/12324Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-09-13T16:47:56Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea |
title |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea |
spellingShingle |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea Proença, Adriana Porto Instalações interativas Tecnologia Arte Estética Interatividade Imersão Estética na arte Arte interativa Interactive installations Technology Art Aesthetics Interactivity and immersion CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
title_short |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea |
title_full |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea |
title_fullStr |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea |
title_full_unstemmed |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea |
title_sort |
Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea |
author |
Proença, Adriana Porto |
author_facet |
Proença, Adriana Porto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nardin, Heliana Ometto http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4705092T2 Rocha, Cleomar de Sousa http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4795549A1 Abreu, Sandro Canavezzi de http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4282674U4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Proença, Adriana Porto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Instalações interativas Tecnologia Arte Estética Interatividade Imersão Estética na arte Arte interativa Interactive installations Technology Art Aesthetics Interactivity and immersion CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
topic |
Instalações interativas Tecnologia Arte Estética Interatividade Imersão Estética na arte Arte interativa Interactive installations Technology Art Aesthetics Interactivity and immersion CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES |
description |
The research in this work has as its main focus the aesthetic enjoyment through the hybrid language of technological art inquiring about its role in concept constructions, attributions of meaning and values that underlie and permeate digital interactive artistic installations. For this purpose it became necessary the understanding of paths and definitions of aesthetics in light of art autonomy. We have outlined, thus, an approach related to the relations established between aesthetics and art bringing up to surface the development of artistic production concept and social and cultural praxis of each historical moment. Starting from the experience with the works of the twelfth edition of International Festival of Electronic Language - File 2011, we have selected three digital interactive installations to be studied and analyzed. When describing the structures of these works we aimed to recover the process of creation, so then we could have reflected the aesthetic concepts and the identity properties which are part of the studied objects. We have verified which intrinsic aesthetic effects of these technological devices mark these productions and we have given them the real existence in the contemporary art field. We have also pondered different approaches as the technical issue, levels of interaction between art/audience/space which join together technology and art, specifically in regards of the selected works. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-18 2013-05-24 2016-06-22T18:31:28Z 2016-06-22T18:31:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PROENÇA, Adriana Porto. Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.254 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12324 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.254 |
identifier_str_mv |
PROENÇA, Adriana Porto. Instalações interativas digitais os códigos estéticos e a produção artística contemporânea. 2013. 113 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.254 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/12324 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2013.254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Artes Linguística, Letras e Artes UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Artes Linguística, Letras e Artes UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569616159703040 |