Gamificação em ambientes educacionais ubíquos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva Júnior, Samuel Chagas da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18330
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.145
Resumo: This dissertation presents the concept of gamification as a tool to support Ubiquitous Learning Environments (ULEs). With the use of gamification elements as a learning process, it presents the main mechanisms, strategies and aspects observed during the study, as well as the steps followed to achieve them. A gamification module was developed and integrated into a real ULE used in undergraduate and postgraduate courses at the Federal University of Uberlândia. The development of the gamification module and its data model originated a sufficiently generic, loosely coupled architecture, which can be used in conjunction with collaborative resources for extension and enrichment of educational content. To validate the proposal, the use of the module was monitored during three semesters, exploring various mechanisms of competition (punctuation, rankings, badges achievement, among others) in order to improve student engagement and the dynamics of system utilization. As a result, it was observed that the created module was well accepted by students and served as an aid in the teaching-learning process, besides increasing the amount and average time of access to the system.
id UFU_1484c4dce2072f3865759098685c1ebe
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/18330
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Gamificação em ambientes educacionais ubíquosComputaçãoComputação ubíquaInformática na educaçãoEnsino auxiliado por computadorGamificaçãoAmbientes educacionais ubíquosGamificação na educaçãoClassroom experienceGamificationUbiquitous computingUbiquitous Learning EnvironmentsGamification in educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThis dissertation presents the concept of gamification as a tool to support Ubiquitous Learning Environments (ULEs). With the use of gamification elements as a learning process, it presents the main mechanisms, strategies and aspects observed during the study, as well as the steps followed to achieve them. A gamification module was developed and integrated into a real ULE used in undergraduate and postgraduate courses at the Federal University of Uberlândia. The development of the gamification module and its data model originated a sufficiently generic, loosely coupled architecture, which can be used in conjunction with collaborative resources for extension and enrichment of educational content. To validate the proposal, the use of the module was monitored during three semesters, exploring various mechanisms of competition (punctuation, rankings, badges achievement, among others) in order to improve student engagement and the dynamics of system utilization. As a result, it was observed that the created module was well accepted by students and served as an aid in the teaching-learning process, besides increasing the amount and average time of access to the system.Dissertação (Mestrado)Esta dissertação apresenta o conceito da gamificação como ferramenta de apoio aos Ambientes Educacionais Ubíquos (AEUs). Com a utilização de elementos da gamificação enquanto processo de aprendizagem, apresenta os principais mecanismos, estratégias e aspectos observados durante o estudo, assim como as etapas seguidas para sua concretização. Um módulo de gamificação foi desenvolvido e integrado a um AEU real utilizado em cursos de graduação e pós-graduação na Universidade Federal de Uberlândia. O desenvolvimento do módulo de gamificação e seu modelo de dados originou uma arquitetura suficientemente genérica, fracamente acoplada e que pode ser utilizada em conjunto com recursos colaborativos para extensão e enriquecimento de conteúdo educacional. Para validação da proposta, a utilização do módulo foi monitorada durante três semestres, explorando diversos mecanismos de competição (pontuação, rankings, conquista de medalhas, entre outros) visando melhorar o engajamento dos estudantes e a dinâmica de utilização do sistema. Como resultado, observou-se que o módulo criado foi bem aceito pelos estudantes e serviu como auxílio no processo de ensino-aprendizagem, além de aumentar a quantidade e o tempo médio dos acessos ao sistema.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Ciência da ComputaçãoCattelan, Renan Gonçalveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770308A4Bulcão Neto, Renato de Freitashttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708369E3Rosa, Pedro Frosihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791965U0Silva Júnior, Samuel Chagas da2017-04-06T13:29:11Z2017-04-06T13:29:11Z2017-02-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA JÚNIOR, Samuel Chagas da. Gamificação em ambientes educacionais ubíquos. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18330http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.145porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-10-25T13:19:41Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/18330Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-10-25T13:19:41Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
title Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
spellingShingle Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
Silva Júnior, Samuel Chagas da
Computação
Computação ubíqua
Informática na educação
Ensino auxiliado por computador
Gamificação
Ambientes educacionais ubíquos
Gamificação na educação
Classroom experience
Gamification
Ubiquitous computing
Ubiquitous Learning Environments
Gamification in education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
title_full Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
title_fullStr Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
title_full_unstemmed Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
title_sort Gamificação em ambientes educacionais ubíquos
author Silva Júnior, Samuel Chagas da
author_facet Silva Júnior, Samuel Chagas da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cattelan, Renan Gonçalves
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770308A4
Bulcão Neto, Renato de Freitas
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708369E3
Rosa, Pedro Frosi
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791965U0
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva Júnior, Samuel Chagas da
dc.subject.por.fl_str_mv Computação
Computação ubíqua
Informática na educação
Ensino auxiliado por computador
Gamificação
Ambientes educacionais ubíquos
Gamificação na educação
Classroom experience
Gamification
Ubiquitous computing
Ubiquitous Learning Environments
Gamification in education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Computação
Computação ubíqua
Informática na educação
Ensino auxiliado por computador
Gamificação
Ambientes educacionais ubíquos
Gamificação na educação
Classroom experience
Gamification
Ubiquitous computing
Ubiquitous Learning Environments
Gamification in education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description This dissertation presents the concept of gamification as a tool to support Ubiquitous Learning Environments (ULEs). With the use of gamification elements as a learning process, it presents the main mechanisms, strategies and aspects observed during the study, as well as the steps followed to achieve them. A gamification module was developed and integrated into a real ULE used in undergraduate and postgraduate courses at the Federal University of Uberlândia. The development of the gamification module and its data model originated a sufficiently generic, loosely coupled architecture, which can be used in conjunction with collaborative resources for extension and enrichment of educational content. To validate the proposal, the use of the module was monitored during three semesters, exploring various mechanisms of competition (punctuation, rankings, badges achievement, among others) in order to improve student engagement and the dynamics of system utilization. As a result, it was observed that the created module was well accepted by students and served as an aid in the teaching-learning process, besides increasing the amount and average time of access to the system.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-06T13:29:11Z
2017-04-06T13:29:11Z
2017-02-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA JÚNIOR, Samuel Chagas da. Gamificação em ambientes educacionais ubíquos. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18330
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.145
identifier_str_mv SILVA JÚNIOR, Samuel Chagas da. Gamificação em ambientes educacionais ubíquos. 2017. 78 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2017.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/18330
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2017.145
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Ciência da Computação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Programa de Pós-graduação em Ciência da Computação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569690546733056