O papel mediador da confiança na relação entre percepção de valores organizacionais e atitudes diante de mudanças organizacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Gizele Maria de Oliveira Simões
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21031
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.18
Resumo: The ability of organizations to continuously modify and reinvent themselves has a direct influence on their results and competitiveness. In this approach, the present study aimed to verify the mediating role of trust in the relationship between perception of organizational values and attitudes towards organizational changes. Participated in the study 189 volunteers workers from various organizations, who responded to reliable and valid tools available in Survey Monkey. Data analysis was performed using descriptive statistics, Pearson correlations and standardized and hierarchical regression analyzes and the Sobel Test to verify the significance of mediation. Results confirmed the proposed model, in which mediation was corroborated in the attitude of scepticism, in the presence of value and mediators trust in ethics and opportunism, and acceptance, in the presence of trust in ethics and organizational competence. In this way, this study, in addition to deepening the knowledge of the psychological process in the face of change, can instrumentalise managers in the process of change in organizations.
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spelling O papel mediador da confiança na relação entre percepção de valores organizacionais e atitudes diante de mudanças organizacionaisThe mediating role of trust in the relationship between perception of organizational values and attitudes towards organizational changesPercepção de valores organizacionaisPerception of organizational valuesConfiança organizacionalOrganizational trustAtitudes frente a mudança organizacionalAttitudes towards organizational changeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO TRABALHO E ORGANIZACIONAL::FATORES HUMANOS NO TRABALHOThe ability of organizations to continuously modify and reinvent themselves has a direct influence on their results and competitiveness. In this approach, the present study aimed to verify the mediating role of trust in the relationship between perception of organizational values and attitudes towards organizational changes. Participated in the study 189 volunteers workers from various organizations, who responded to reliable and valid tools available in Survey Monkey. Data analysis was performed using descriptive statistics, Pearson correlations and standardized and hierarchical regression analyzes and the Sobel Test to verify the significance of mediation. Results confirmed the proposed model, in which mediation was corroborated in the attitude of scepticism, in the presence of value and mediators trust in ethics and opportunism, and acceptance, in the presence of trust in ethics and organizational competence. In this way, this study, in addition to deepening the knowledge of the psychological process in the face of change, can instrumentalise managers in the process of change in organizations.Dissertação (Mestrado)A capacidade das organizações em se modificar e se reinventar de maneira contínua influencia diretamente em seus resultados e competitividade. Neste enfoque, o presente estudo teve por objetivo verificar o papel mediador da confiança na relação entre percepção de valores organizacionais e de atitudes frente a mudanças organizacionais. Participaram do estudo 189 trabalhadores voluntários de diversas organizações, os quais responderam instrumentos precisos e validados e que foram disponibilizados no Survey Monkey. Para análise dos dados foram utilizadas estatísticas descritivas, correlações de Pearson e análises de regressão padronizadas e hierárquicas e o Teste Sobel para verificar a significância da mediação. Resultados confirmaram o modelo proposto, apresentando efeitos de mediação nas atitudes de ceticismo, na presença do valor realização e das mediadoras confiança na ética e oportunismo, e de aceitação, na presença de confiança na ética e na competência organizacional. Desta forma, este estudo, além de aprofundar o conhecimento do processo psicológico frente a mudanças pode instrumentalizar gestores na condução de processos de mudança nas organizações.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em PsicologiaOliveira, Aurea de Fátimahttp://lattes.cnpq.br/6810179033600929Gomide Jr, SinésioMoriguchi, Stella NaomiSouza, Marcos Aguiar deAlves, Gizele Maria de Oliveira Simões2018-03-29T14:52:22Z2018-03-29T14:52:22Z2017-09-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfALVES, G.M.O.S. (2017). O papel mediador da confiança na relação entre percepção de valores organizacionais e atitudes diante de mudanças organizacionais. Mestrado em Psicologia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21031http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.18porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-09-24T13:22:08Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/21031Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-24T13:22:08Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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