Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santoro, Juan Colaço
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138
Resumo: This research aims to analyze the papers published in the latest version of the IX Brazilian Congress of Special Education 2021, which deal with the subject of autism. More specifically, it aims to identify the objectives and main results of the published works; the regions where the published works were carried out; what they reveal in scientific terms, as well as the existing gaps. For this, an analysis of the scientific production published in the events' annaises was made. The main results show that 44 studies on autism were found, 36 of which were research and eight reports of experiences. The region where the highest rate of publication appears was in the southeast and later the south. We identified seven thematic areas: pedagogical practices, methods/methodologies, approaches and programs; family; technology; inclusion; literature review; schooling and training. In conclusion, we hope that this work will be accessible to researchers, to provide guidelines for new studies, and to teachers who are in everyday school life, because we hope that they, when working with autistic, seek science to support and subsidize them in their actions.
id UFU_176b42b07a6d4a26580248d0f64b8706
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/37138
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)Analysis of the papers on autism in the IX Brazilian Congress of Special Education (2021)AutismoTranstorno do espectro do autismoProdução científicaCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThis research aims to analyze the papers published in the latest version of the IX Brazilian Congress of Special Education 2021, which deal with the subject of autism. More specifically, it aims to identify the objectives and main results of the published works; the regions where the published works were carried out; what they reveal in scientific terms, as well as the existing gaps. For this, an analysis of the scientific production published in the events' annaises was made. The main results show that 44 studies on autism were found, 36 of which were research and eight reports of experiences. The region where the highest rate of publication appears was in the southeast and later the south. We identified seven thematic areas: pedagogical practices, methods/methodologies, approaches and programs; family; technology; inclusion; literature review; schooling and training. In conclusion, we hope that this work will be accessible to researchers, to provide guidelines for new studies, and to teachers who are in everyday school life, because we hope that they, when working with autistic, seek science to support and subsidize them in their actions.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esta pesquisa tem como objetivo analisar os trabalhos publicados na última versão do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial de 2021, que tratam sobre o tema autismo. Mais especificamente, visa identificar os objetivos e principais resultados dos trabalhos publicados; as regiões onde foram realizados os trabalhos publicados; o que eles revelam em termos científicos, assim como as lacunas existentes. Para isto, foi feita uma análise da produção científica publicada nos anais do evento. Os principais resultados mostram que foram encontrados 44 trabalhos sobre autismo, sendo 36 de pesquisa e oito relatos de experiências. A região onde aparece o maior índice de publicação foi a sudeste e, posteriormente, a sul. Identificamos sete áreas temáticas: práticas pedagógicas, métodos/metodologias, abordagens e programas; família; tecnologia; inclusão; revisão bibliográfica; escolarização e formação. Em conclusão, esperamos que este trabalho seja acessível aos pesquisadores, para dar diretrizes para novos estudos, e aos professores que estão no cotidiano escolar, pois esperamos que eles, ao trabalharem com os alunos autistas, procurem a ciência para ampará-los e subsidiá-los em suas ações.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEducação FísicaBertoni, Sôniahttp://lattes.cnpq.br/5227136685437982Bertoni, Sôniahttp://lattes.cnpq.br/5227136685437982Nicolino, Aline da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0105114059435356Botelho, Rafael Guimarãeshttp://lattes.cnpq.br/8870540362781423Santoro, Juan Colaço2023-02-09T18:47:31Z2023-02-09T18:47:31Z2023-01-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTORO, Juan Colaço. Análise dos Trabalhos sobre Autismo do Ix Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021). 2023. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-02-10T06:17:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/37138Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-02-10T06:17:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
Analysis of the papers on autism in the IX Brazilian Congress of Special Education (2021)
title Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
spellingShingle Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
Santoro, Juan Colaço
Autismo
Transtorno do espectro do autismo
Produção científica
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
title_short Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
title_full Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
title_fullStr Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
title_full_unstemmed Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
title_sort Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
author Santoro, Juan Colaço
author_facet Santoro, Juan Colaço
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Bertoni, Sônia
http://lattes.cnpq.br/5227136685437982
Bertoni, Sônia
http://lattes.cnpq.br/5227136685437982
Nicolino, Aline da Silva
http://lattes.cnpq.br/0105114059435356
Botelho, Rafael Guimarães
http://lattes.cnpq.br/8870540362781423
dc.contributor.author.fl_str_mv Santoro, Juan Colaço
dc.subject.por.fl_str_mv Autismo
Transtorno do espectro do autismo
Produção científica
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
topic Autismo
Transtorno do espectro do autismo
Produção científica
CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA
description This research aims to analyze the papers published in the latest version of the IX Brazilian Congress of Special Education 2021, which deal with the subject of autism. More specifically, it aims to identify the objectives and main results of the published works; the regions where the published works were carried out; what they reveal in scientific terms, as well as the existing gaps. For this, an analysis of the scientific production published in the events' annaises was made. The main results show that 44 studies on autism were found, 36 of which were research and eight reports of experiences. The region where the highest rate of publication appears was in the southeast and later the south. We identified seven thematic areas: pedagogical practices, methods/methodologies, approaches and programs; family; technology; inclusion; literature review; schooling and training. In conclusion, we hope that this work will be accessible to researchers, to provide guidelines for new studies, and to teachers who are in everyday school life, because we hope that they, when working with autistic, seek science to support and subsidize them in their actions.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-09T18:47:31Z
2023-02-09T18:47:31Z
2023-01-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTORO, Juan Colaço. Análise dos Trabalhos sobre Autismo do Ix Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021). 2023. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138
identifier_str_mv SANTORO, Juan Colaço. Análise dos Trabalhos sobre Autismo do Ix Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021). 2023. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Educação Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Educação Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711339323916288