Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138 |
Resumo: | This research aims to analyze the papers published in the latest version of the IX Brazilian Congress of Special Education 2021, which deal with the subject of autism. More specifically, it aims to identify the objectives and main results of the published works; the regions where the published works were carried out; what they reveal in scientific terms, as well as the existing gaps. For this, an analysis of the scientific production published in the events' annaises was made. The main results show that 44 studies on autism were found, 36 of which were research and eight reports of experiences. The region where the highest rate of publication appears was in the southeast and later the south. We identified seven thematic areas: pedagogical practices, methods/methodologies, approaches and programs; family; technology; inclusion; literature review; schooling and training. In conclusion, we hope that this work will be accessible to researchers, to provide guidelines for new studies, and to teachers who are in everyday school life, because we hope that they, when working with autistic, seek science to support and subsidize them in their actions. |
id |
UFU_176b42b07a6d4a26580248d0f64b8706 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/37138 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021)Analysis of the papers on autism in the IX Brazilian Congress of Special Education (2021)AutismoTranstorno do espectro do autismoProdução científicaCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICAThis research aims to analyze the papers published in the latest version of the IX Brazilian Congress of Special Education 2021, which deal with the subject of autism. More specifically, it aims to identify the objectives and main results of the published works; the regions where the published works were carried out; what they reveal in scientific terms, as well as the existing gaps. For this, an analysis of the scientific production published in the events' annaises was made. The main results show that 44 studies on autism were found, 36 of which were research and eight reports of experiences. The region where the highest rate of publication appears was in the southeast and later the south. We identified seven thematic areas: pedagogical practices, methods/methodologies, approaches and programs; family; technology; inclusion; literature review; schooling and training. In conclusion, we hope that this work will be accessible to researchers, to provide guidelines for new studies, and to teachers who are in everyday school life, because we hope that they, when working with autistic, seek science to support and subsidize them in their actions.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Esta pesquisa tem como objetivo analisar os trabalhos publicados na última versão do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial de 2021, que tratam sobre o tema autismo. Mais especificamente, visa identificar os objetivos e principais resultados dos trabalhos publicados; as regiões onde foram realizados os trabalhos publicados; o que eles revelam em termos científicos, assim como as lacunas existentes. Para isto, foi feita uma análise da produção científica publicada nos anais do evento. Os principais resultados mostram que foram encontrados 44 trabalhos sobre autismo, sendo 36 de pesquisa e oito relatos de experiências. A região onde aparece o maior índice de publicação foi a sudeste e, posteriormente, a sul. Identificamos sete áreas temáticas: práticas pedagógicas, métodos/metodologias, abordagens e programas; família; tecnologia; inclusão; revisão bibliográfica; escolarização e formação. Em conclusão, esperamos que este trabalho seja acessível aos pesquisadores, para dar diretrizes para novos estudos, e aos professores que estão no cotidiano escolar, pois esperamos que eles, ao trabalharem com os alunos autistas, procurem a ciência para ampará-los e subsidiá-los em suas ações.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEducação FísicaBertoni, Sôniahttp://lattes.cnpq.br/5227136685437982Bertoni, Sôniahttp://lattes.cnpq.br/5227136685437982Nicolino, Aline da Silvahttp://lattes.cnpq.br/0105114059435356Botelho, Rafael Guimarãeshttp://lattes.cnpq.br/8870540362781423Santoro, Juan Colaço2023-02-09T18:47:31Z2023-02-09T18:47:31Z2023-01-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTORO, Juan Colaço. Análise dos Trabalhos sobre Autismo do Ix Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021). 2023. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-02-10T06:17:49Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/37138Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-02-10T06:17:49Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) Analysis of the papers on autism in the IX Brazilian Congress of Special Education (2021) |
title |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) |
spellingShingle |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) Santoro, Juan Colaço Autismo Transtorno do espectro do autismo Produção científica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
title_short |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) |
title_full |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) |
title_fullStr |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) |
title_full_unstemmed |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) |
title_sort |
Análise dos trabalhos sobre autismo do IX Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021) |
author |
Santoro, Juan Colaço |
author_facet |
Santoro, Juan Colaço |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Bertoni, Sônia http://lattes.cnpq.br/5227136685437982 Bertoni, Sônia http://lattes.cnpq.br/5227136685437982 Nicolino, Aline da Silva http://lattes.cnpq.br/0105114059435356 Botelho, Rafael Guimarães http://lattes.cnpq.br/8870540362781423 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santoro, Juan Colaço |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autismo Transtorno do espectro do autismo Produção científica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
topic |
Autismo Transtorno do espectro do autismo Produção científica CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA |
description |
This research aims to analyze the papers published in the latest version of the IX Brazilian Congress of Special Education 2021, which deal with the subject of autism. More specifically, it aims to identify the objectives and main results of the published works; the regions where the published works were carried out; what they reveal in scientific terms, as well as the existing gaps. For this, an analysis of the scientific production published in the events' annaises was made. The main results show that 44 studies on autism were found, 36 of which were research and eight reports of experiences. The region where the highest rate of publication appears was in the southeast and later the south. We identified seven thematic areas: pedagogical practices, methods/methodologies, approaches and programs; family; technology; inclusion; literature review; schooling and training. In conclusion, we hope that this work will be accessible to researchers, to provide guidelines for new studies, and to teachers who are in everyday school life, because we hope that they, when working with autistic, seek science to support and subsidize them in their actions. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-09T18:47:31Z 2023-02-09T18:47:31Z 2023-01-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTORO, Juan Colaço. Análise dos Trabalhos sobre Autismo do Ix Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021). 2023. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138 |
identifier_str_mv |
SANTORO, Juan Colaço. Análise dos Trabalhos sobre Autismo do Ix Congresso Brasileiro de Educação Especial (2021). 2023. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/37138 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Educação Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Educação Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711339323916288 |