Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806 |
Resumo: | ABSTRACT This academic memorial aims to report the academic trajectory of the student Katia Tatiane de Oliveira, during her walk in the Pedagogy course held at the Federal University of Uberlândia –UFU-. The work will present the results obtained with what has been chosen - Concept of geography for children in the early years of schooling - the result was obtained through bibliographical research and will be added to the knowledge obtained throughout the course. The concepts are mixed and, in some situations, the research shows a confusion between the old geography and the current one. Globalization has brought to school benches a new vision of the subject that was previously known only for decorating maps and places. The work will present the most active and dynamic geography, focused on the concepts of space and nature, a subject that seeks to bring together history and economy in order to form a more current concept. The global dynamic could not occur and leave the impression that geography is only for localization. It is much more than that, it is the conscious location of your space, the environment you live in, the environmental and economic issues that influence the entire community and the world population. Thus, by getting to know the subject better, interest in the subject will increase, allowing for a more critical and conscious view of the space each one occupies in this world. Keyword: concept of geography; space identification; resizing the old concept. |
id |
UFU_2b435d1aa81e793c2fde53b1c4a0037b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/33806 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarizaçãoConceito de GeografiaIdentificação do espaçoRedimensionamento do velho conceitoCNPQ::CIENCIAS HUMANASABSTRACT This academic memorial aims to report the academic trajectory of the student Katia Tatiane de Oliveira, during her walk in the Pedagogy course held at the Federal University of Uberlândia –UFU-. The work will present the results obtained with what has been chosen - Concept of geography for children in the early years of schooling - the result was obtained through bibliographical research and will be added to the knowledge obtained throughout the course. The concepts are mixed and, in some situations, the research shows a confusion between the old geography and the current one. Globalization has brought to school benches a new vision of the subject that was previously known only for decorating maps and places. The work will present the most active and dynamic geography, focused on the concepts of space and nature, a subject that seeks to bring together history and economy in order to form a more current concept. The global dynamic could not occur and leave the impression that geography is only for localization. It is much more than that, it is the conscious location of your space, the environment you live in, the environmental and economic issues that influence the entire community and the world population. Thus, by getting to know the subject better, interest in the subject will increase, allowing for a more critical and conscious view of the space each one occupies in this world. Keyword: concept of geography; space identification; resizing the old concept.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)RESUMO O presente memorial acadêmico tem como objetivo relatar a trajetória acadêmica da discente Katia Tatiane de Oliveira, durante a caminhada no curso de Pedagogia realizado na Universidade Federal de Uberlândia –UFU-. O trabalho irá apresentar os resultados obtidos com o tem escolhido – Conceito de geografia para crianças nos anos iniciais de escolarização- o resultado foi obtido por meio de pesquisa bibliográfica e será somado aos conhecimentos obtidos ao longo do curso. Os conceitos se misturam e as em algumas situações a pesquisa mostra uma confusão entre a velha geografia e a atual. A globalização trouxe para os bancos escolares uma nova visão da matéria que antes era conhecida apenas por decorar mapas e lugares. O trabalho irá apresentar a geografia mais atuante e dinâmica, voltada aos conceitos de espaço e natureza, uma matéria que busca a uma junção entre a história e a economia a fim de formar um conceito mais atual. A dinâmica mundial não poderia ocorrer e deixar a impressão de que geografia serve apenas para localização. É muito mais que isso, é a localização consciente do seu espaço, do ambiente que vive, das questões ambientais e econômicas que influenciam toda a comunidade e a população mundial. Assim, conhecendo melhor a matéria, o interesse sobre o assunto será ampliando permitindo uma visão mais crítica e consciente do espaço onde cada um ocupa nesse mundo. Palavra-chave: conceito de geografia; identificação do espaço; redimensionamento do velho conceito.Universidade Federal de UberlândiaBrasilAdministraçãoGuimarães, Iara Vieirahttp://lattes.cnpq.br/9760073640184964x, xxx, xxOliveira, Katia Tatiane de2021-12-15T18:36:59Z2021-12-15T18:36:59Z2021-01-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Katia Tatiane de. Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização. 2021. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-04-26T13:00:47Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33806Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-04-26T13:00:47Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização |
title |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização |
spellingShingle |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização Oliveira, Katia Tatiane de Conceito de Geografia Identificação do espaço Redimensionamento do velho conceito CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização |
title_full |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização |
title_fullStr |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização |
title_full_unstemmed |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização |
title_sort |
Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização |
author |
Oliveira, Katia Tatiane de |
author_facet |
Oliveira, Katia Tatiane de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Guimarães, Iara Vieira http://lattes.cnpq.br/9760073640184964 x, x x x, x x |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Katia Tatiane de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conceito de Geografia Identificação do espaço Redimensionamento do velho conceito CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
topic |
Conceito de Geografia Identificação do espaço Redimensionamento do velho conceito CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
ABSTRACT This academic memorial aims to report the academic trajectory of the student Katia Tatiane de Oliveira, during her walk in the Pedagogy course held at the Federal University of Uberlândia –UFU-. The work will present the results obtained with what has been chosen - Concept of geography for children in the early years of schooling - the result was obtained through bibliographical research and will be added to the knowledge obtained throughout the course. The concepts are mixed and, in some situations, the research shows a confusion between the old geography and the current one. Globalization has brought to school benches a new vision of the subject that was previously known only for decorating maps and places. The work will present the most active and dynamic geography, focused on the concepts of space and nature, a subject that seeks to bring together history and economy in order to form a more current concept. The global dynamic could not occur and leave the impression that geography is only for localization. It is much more than that, it is the conscious location of your space, the environment you live in, the environmental and economic issues that influence the entire community and the world population. Thus, by getting to know the subject better, interest in the subject will increase, allowing for a more critical and conscious view of the space each one occupies in this world. Keyword: concept of geography; space identification; resizing the old concept. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-15T18:36:59Z 2021-12-15T18:36:59Z 2021-01-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Katia Tatiane de. Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização. 2021. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Katia Tatiane de. Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização. 2021. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Administração |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Administração |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569589283651584 |