Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Katia Tatiane de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806
Resumo: ABSTRACT This academic memorial aims to report the academic trajectory of the student Katia Tatiane de Oliveira, during her walk in the Pedagogy course held at the Federal University of Uberlândia –UFU-. The work will present the results obtained with what has been chosen - Concept of geography for children in the early years of schooling - the result was obtained through bibliographical research and will be added to the knowledge obtained throughout the course. The concepts are mixed and, in some situations, the research shows a confusion between the old geography and the current one. Globalization has brought to school benches a new vision of the subject that was previously known only for decorating maps and places. The work will present the most active and dynamic geography, focused on the concepts of space and nature, a subject that seeks to bring together history and economy in order to form a more current concept. The global dynamic could not occur and leave the impression that geography is only for localization. It is much more than that, it is the conscious location of your space, the environment you live in, the environmental and economic issues that influence the entire community and the world population. Thus, by getting to know the subject better, interest in the subject will increase, allowing for a more critical and conscious view of the space each one occupies in this world. Keyword: concept of geography; space identification; resizing the old concept.
id UFU_2b435d1aa81e793c2fde53b1c4a0037b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/33806
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarizaçãoConceito de GeografiaIdentificação do espaçoRedimensionamento do velho conceitoCNPQ::CIENCIAS HUMANASABSTRACT This academic memorial aims to report the academic trajectory of the student Katia Tatiane de Oliveira, during her walk in the Pedagogy course held at the Federal University of Uberlândia –UFU-. The work will present the results obtained with what has been chosen - Concept of geography for children in the early years of schooling - the result was obtained through bibliographical research and will be added to the knowledge obtained throughout the course. The concepts are mixed and, in some situations, the research shows a confusion between the old geography and the current one. Globalization has brought to school benches a new vision of the subject that was previously known only for decorating maps and places. The work will present the most active and dynamic geography, focused on the concepts of space and nature, a subject that seeks to bring together history and economy in order to form a more current concept. The global dynamic could not occur and leave the impression that geography is only for localization. It is much more than that, it is the conscious location of your space, the environment you live in, the environmental and economic issues that influence the entire community and the world population. Thus, by getting to know the subject better, interest in the subject will increase, allowing for a more critical and conscious view of the space each one occupies in this world. Keyword: concept of geography; space identification; resizing the old concept.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)RESUMO O presente memorial acadêmico tem como objetivo relatar a trajetória acadêmica da discente Katia Tatiane de Oliveira, durante a caminhada no curso de Pedagogia realizado na Universidade Federal de Uberlândia –UFU-. O trabalho irá apresentar os resultados obtidos com o tem escolhido – Conceito de geografia para crianças nos anos iniciais de escolarização- o resultado foi obtido por meio de pesquisa bibliográfica e será somado aos conhecimentos obtidos ao longo do curso. Os conceitos se misturam e as em algumas situações a pesquisa mostra uma confusão entre a velha geografia e a atual. A globalização trouxe para os bancos escolares uma nova visão da matéria que antes era conhecida apenas por decorar mapas e lugares. O trabalho irá apresentar a geografia mais atuante e dinâmica, voltada aos conceitos de espaço e natureza, uma matéria que busca a uma junção entre a história e a economia a fim de formar um conceito mais atual. A dinâmica mundial não poderia ocorrer e deixar a impressão de que geografia serve apenas para localização. É muito mais que isso, é a localização consciente do seu espaço, do ambiente que vive, das questões ambientais e econômicas que influenciam toda a comunidade e a população mundial. Assim, conhecendo melhor a matéria, o interesse sobre o assunto será ampliando permitindo uma visão mais crítica e consciente do espaço onde cada um ocupa nesse mundo. Palavra-chave: conceito de geografia; identificação do espaço; redimensionamento do velho conceito.Universidade Federal de UberlândiaBrasilAdministraçãoGuimarães, Iara Vieirahttp://lattes.cnpq.br/9760073640184964x, xxx, xxOliveira, Katia Tatiane de2021-12-15T18:36:59Z2021-12-15T18:36:59Z2021-01-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, Katia Tatiane de. Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização. 2021. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-04-26T13:00:47Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33806Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-04-26T13:00:47Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
title Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
spellingShingle Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
Oliveira, Katia Tatiane de
Conceito de Geografia
Identificação do espaço
Redimensionamento do velho conceito
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
title_full Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
title_fullStr Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
title_full_unstemmed Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
title_sort Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização
author Oliveira, Katia Tatiane de
author_facet Oliveira, Katia Tatiane de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guimarães, Iara Vieira
http://lattes.cnpq.br/9760073640184964
x, x
x
x, x
x
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Katia Tatiane de
dc.subject.por.fl_str_mv Conceito de Geografia
Identificação do espaço
Redimensionamento do velho conceito
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Conceito de Geografia
Identificação do espaço
Redimensionamento do velho conceito
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description ABSTRACT This academic memorial aims to report the academic trajectory of the student Katia Tatiane de Oliveira, during her walk in the Pedagogy course held at the Federal University of Uberlândia –UFU-. The work will present the results obtained with what has been chosen - Concept of geography for children in the early years of schooling - the result was obtained through bibliographical research and will be added to the knowledge obtained throughout the course. The concepts are mixed and, in some situations, the research shows a confusion between the old geography and the current one. Globalization has brought to school benches a new vision of the subject that was previously known only for decorating maps and places. The work will present the most active and dynamic geography, focused on the concepts of space and nature, a subject that seeks to bring together history and economy in order to form a more current concept. The global dynamic could not occur and leave the impression that geography is only for localization. It is much more than that, it is the conscious location of your space, the environment you live in, the environmental and economic issues that influence the entire community and the world population. Thus, by getting to know the subject better, interest in the subject will increase, allowing for a more critical and conscious view of the space each one occupies in this world. Keyword: concept of geography; space identification; resizing the old concept.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-15T18:36:59Z
2021-12-15T18:36:59Z
2021-01-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Katia Tatiane de. Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização. 2021. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806
identifier_str_mv OLIVEIRA, Katia Tatiane de. Conceito de Geografia para as crianças nos anos iniciais da escolarização. 2021. 19 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33806
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Administração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569589283651584