Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Maria José de Castro
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063
Resumo: This work is a study that covers the General Psychopathology II Course Practice of the Psychology Course at the Psychology Institute /Uberlândia Federal University. Students in the seventh semester, in the majority, have been participating in the Student Friend Project. The project consists in each student, during the semester, visiting daily a patient hospitalized, from admission to discharge (approximately 18 days) in the Psychiatric Ward of the Clinical Hospital Uberlândia Federal University. This experience together with the debates in classroom made investigations on the teaching and learning of Psychopathology in the Course of Psychology emerge. A Qualitive Research using the Interpretive Method was then made up. Semi-structured interviews were performed with students who had already participated in the project as well as observations of the experiences and research in reports evaluated at the end of the semester. The study concludes that is quite complex to teach psychopathology this day in age, in a moment of scientific paradigmatic changes and in the context of Psychiatric Reform and Anti-asylum Struggle. The being, the passion or pathos emerges, made possible by the intersubjective and inter-institutional personal relations and through the art of teaching and art of learning insanity, here in a training called the Learning-Art.
id UFU_30fd66e9eab202fb5716179976830720
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/17063
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogoEnsinoIntersubjetividadePsicopatologiaTeachingPsychopathologyIntersubjectivityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThis work is a study that covers the General Psychopathology II Course Practice of the Psychology Course at the Psychology Institute /Uberlândia Federal University. Students in the seventh semester, in the majority, have been participating in the Student Friend Project. The project consists in each student, during the semester, visiting daily a patient hospitalized, from admission to discharge (approximately 18 days) in the Psychiatric Ward of the Clinical Hospital Uberlândia Federal University. This experience together with the debates in classroom made investigations on the teaching and learning of Psychopathology in the Course of Psychology emerge. A Qualitive Research using the Interpretive Method was then made up. Semi-structured interviews were performed with students who had already participated in the project as well as observations of the experiences and research in reports evaluated at the end of the semester. The study concludes that is quite complex to teach psychopathology this day in age, in a moment of scientific paradigmatic changes and in the context of Psychiatric Reform and Anti-asylum Struggle. The being, the passion or pathos emerges, made possible by the intersubjective and inter-institutional personal relations and through the art of teaching and art of learning insanity, here in a training called the Learning-Art.Mestre em Psicologia AplicadaEste trabalho é um estudo sobre uma atividade prática da Disciplina Psicopatologia Geral II do Curso de Psicologia Instituto de Psicologia/UFU na qual os alunos de 6o Período, na maioria, têm participado do Projeto Aluno Amigo. O projeto consiste em que, durante a prática da disciplina, cada aluno que queira visite diariamente um paciente internado na Enfermaria de Psiquiatria do HC-UFU, desde a internação até a alta hospitalar, que dura em média 18 dias. Essa vivência e as discussões em sala de aula fizeram surgir indagações sobre o ensino e a aprendizagem em psicopatologia no curso de Psicologia. Constituiu-se, então, de uma Pesquisa Qualitativa, por meio do Método Clínico Interpretativo, para a qual foram usadas entrevistas semi-estruturadas com alunos que já haviam participado do projeto; observações das vivências, e, pesquisa nos relatórios avaliativos do final do semestre. Concluiu-se que é bastante complexo ensinar e aprender psicopatologia hoje, num momento de mudanças paradigmáticas da ciência e no contexto de Reforma Psiquiátrica e Luta Antimanicomial. O ser, a paixão ou pathos, surge possibilitado pelas relações pessoais intersubjetivas, inter-institucionais e pela arte de ensinar e arte de aprender sobre loucura, aqui denominada de Aprendizar te.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCiências HumanasUFURomera, Maria Lucia Castilhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794565Z0Silva, Sílvia Maria Cintra dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767728Z1Silva, Maria Cecilia Pereira dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782840A1Nascimento, Maria José de Castro2016-06-22T18:47:48Z2010-09-292016-06-22T18:47:48Z2008-09-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNASCIMENTO, Maria José de Castro. Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo. 2008. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-07-19T14:09:48Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/17063Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-07-19T14:09:48Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
title Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
spellingShingle Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
Nascimento, Maria José de Castro
Ensino
Intersubjetividade
Psicopatologia
Teaching
Psychopathology
Intersubjectivity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
title_short Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
title_full Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
title_fullStr Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
title_full_unstemmed Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
title_sort Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
author Nascimento, Maria José de Castro
author_facet Nascimento, Maria José de Castro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Romera, Maria Lucia Castilho
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794565Z0
Silva, Sílvia Maria Cintra da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767728Z1
Silva, Maria Cecilia Pereira da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782840A1
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Maria José de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Intersubjetividade
Psicopatologia
Teaching
Psychopathology
Intersubjectivity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic Ensino
Intersubjetividade
Psicopatologia
Teaching
Psychopathology
Intersubjectivity
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
description This work is a study that covers the General Psychopathology II Course Practice of the Psychology Course at the Psychology Institute /Uberlândia Federal University. Students in the seventh semester, in the majority, have been participating in the Student Friend Project. The project consists in each student, during the semester, visiting daily a patient hospitalized, from admission to discharge (approximately 18 days) in the Psychiatric Ward of the Clinical Hospital Uberlândia Federal University. This experience together with the debates in classroom made investigations on the teaching and learning of Psychopathology in the Course of Psychology emerge. A Qualitive Research using the Interpretive Method was then made up. Semi-structured interviews were performed with students who had already participated in the project as well as observations of the experiences and research in reports evaluated at the end of the semester. The study concludes that is quite complex to teach psychopathology this day in age, in a moment of scientific paradigmatic changes and in the context of Psychiatric Reform and Anti-asylum Struggle. The being, the passion or pathos emerges, made possible by the intersubjective and inter-institutional personal relations and through the art of teaching and art of learning insanity, here in a training called the Learning-Art.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-05
2010-09-29
2016-06-22T18:47:48Z
2016-06-22T18:47:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO, Maria José de Castro. Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo. 2008. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063
identifier_str_mv NASCIMENTO, Maria José de Castro. Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo. 2008. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Psicologia
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Psicologia
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711390402150400