Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063 |
Resumo: | This work is a study that covers the General Psychopathology II Course Practice of the Psychology Course at the Psychology Institute /Uberlândia Federal University. Students in the seventh semester, in the majority, have been participating in the Student Friend Project. The project consists in each student, during the semester, visiting daily a patient hospitalized, from admission to discharge (approximately 18 days) in the Psychiatric Ward of the Clinical Hospital Uberlândia Federal University. This experience together with the debates in classroom made investigations on the teaching and learning of Psychopathology in the Course of Psychology emerge. A Qualitive Research using the Interpretive Method was then made up. Semi-structured interviews were performed with students who had already participated in the project as well as observations of the experiences and research in reports evaluated at the end of the semester. The study concludes that is quite complex to teach psychopathology this day in age, in a moment of scientific paradigmatic changes and in the context of Psychiatric Reform and Anti-asylum Struggle. The being, the passion or pathos emerges, made possible by the intersubjective and inter-institutional personal relations and through the art of teaching and art of learning insanity, here in a training called the Learning-Art. |
id |
UFU_30fd66e9eab202fb5716179976830720 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/17063 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogoEnsinoIntersubjetividadePsicopatologiaTeachingPsychopathologyIntersubjectivityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAThis work is a study that covers the General Psychopathology II Course Practice of the Psychology Course at the Psychology Institute /Uberlândia Federal University. Students in the seventh semester, in the majority, have been participating in the Student Friend Project. The project consists in each student, during the semester, visiting daily a patient hospitalized, from admission to discharge (approximately 18 days) in the Psychiatric Ward of the Clinical Hospital Uberlândia Federal University. This experience together with the debates in classroom made investigations on the teaching and learning of Psychopathology in the Course of Psychology emerge. A Qualitive Research using the Interpretive Method was then made up. Semi-structured interviews were performed with students who had already participated in the project as well as observations of the experiences and research in reports evaluated at the end of the semester. The study concludes that is quite complex to teach psychopathology this day in age, in a moment of scientific paradigmatic changes and in the context of Psychiatric Reform and Anti-asylum Struggle. The being, the passion or pathos emerges, made possible by the intersubjective and inter-institutional personal relations and through the art of teaching and art of learning insanity, here in a training called the Learning-Art.Mestre em Psicologia AplicadaEste trabalho é um estudo sobre uma atividade prática da Disciplina Psicopatologia Geral II do Curso de Psicologia Instituto de Psicologia/UFU na qual os alunos de 6o Período, na maioria, têm participado do Projeto Aluno Amigo. O projeto consiste em que, durante a prática da disciplina, cada aluno que queira visite diariamente um paciente internado na Enfermaria de Psiquiatria do HC-UFU, desde a internação até a alta hospitalar, que dura em média 18 dias. Essa vivência e as discussões em sala de aula fizeram surgir indagações sobre o ensino e a aprendizagem em psicopatologia no curso de Psicologia. Constituiu-se, então, de uma Pesquisa Qualitativa, por meio do Método Clínico Interpretativo, para a qual foram usadas entrevistas semi-estruturadas com alunos que já haviam participado do projeto; observações das vivências, e, pesquisa nos relatórios avaliativos do final do semestre. Concluiu-se que é bastante complexo ensinar e aprender psicopatologia hoje, num momento de mudanças paradigmáticas da ciência e no contexto de Reforma Psiquiátrica e Luta Antimanicomial. O ser, a paixão ou pathos, surge possibilitado pelas relações pessoais intersubjetivas, inter-institucionais e pela arte de ensinar e arte de aprender sobre loucura, aqui denominada de Aprendizar te.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCiências HumanasUFURomera, Maria Lucia Castilhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794565Z0Silva, Sílvia Maria Cintra dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767728Z1Silva, Maria Cecilia Pereira dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782840A1Nascimento, Maria José de Castro2016-06-22T18:47:48Z2010-09-292016-06-22T18:47:48Z2008-09-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfNASCIMENTO, Maria José de Castro. Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo. 2008. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2017-07-19T14:09:48Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/17063Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2017-07-19T14:09:48Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo |
title |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo |
spellingShingle |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo Nascimento, Maria José de Castro Ensino Intersubjetividade Psicopatologia Teaching Psychopathology Intersubjectivity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
title_short |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo |
title_full |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo |
title_fullStr |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo |
title_full_unstemmed |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo |
title_sort |
Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo |
author |
Nascimento, Maria José de Castro |
author_facet |
Nascimento, Maria José de Castro |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Romera, Maria Lucia Castilho http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794565Z0 Silva, Sílvia Maria Cintra da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767728Z1 Silva, Maria Cecilia Pereira da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782840A1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Maria José de Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Intersubjetividade Psicopatologia Teaching Psychopathology Intersubjectivity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
topic |
Ensino Intersubjetividade Psicopatologia Teaching Psychopathology Intersubjectivity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
description |
This work is a study that covers the General Psychopathology II Course Practice of the Psychology Course at the Psychology Institute /Uberlândia Federal University. Students in the seventh semester, in the majority, have been participating in the Student Friend Project. The project consists in each student, during the semester, visiting daily a patient hospitalized, from admission to discharge (approximately 18 days) in the Psychiatric Ward of the Clinical Hospital Uberlândia Federal University. This experience together with the debates in classroom made investigations on the teaching and learning of Psychopathology in the Course of Psychology emerge. A Qualitive Research using the Interpretive Method was then made up. Semi-structured interviews were performed with students who had already participated in the project as well as observations of the experiences and research in reports evaluated at the end of the semester. The study concludes that is quite complex to teach psychopathology this day in age, in a moment of scientific paradigmatic changes and in the context of Psychiatric Reform and Anti-asylum Struggle. The being, the passion or pathos emerges, made possible by the intersubjective and inter-institutional personal relations and through the art of teaching and art of learning insanity, here in a training called the Learning-Art. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-09-05 2010-09-29 2016-06-22T18:47:48Z 2016-06-22T18:47:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NASCIMENTO, Maria José de Castro. Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo. 2008. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063 |
identifier_str_mv |
NASCIMENTO, Maria José de Castro. Projeto Aluno Amigo: psicopatologia, loucura e a formação do psicólogo. 2008. 217 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/17063 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Psicologia Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Psicologia Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711390402150400 |