Avaliação da utilização de intercoolers no desempenho de um motor turboalimentado
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28781 |
Resumo: | This paper aimed to show the importance of using intercoolers in a supercharged vehicle, as well as comparing two different types of intercoolers, these being air-air type and air-water type, in view of the increasing use of supercharged engines, mainly due to the incessant pursuit of increased energy efficiency and decreased emission of pollutants by automakers and governments. By comparing three different supercharged engine configurations with different intercooler arrangements, it is shown how the presence of this equipment can contribute to engine performance. It also presents the design process of the two types of intercoolers mentioned, with the results and characteristics of each architecture being discussed. With the execution of this work, it was observed that an intercooler is essential to obtain better performance results in supercharged engines, besides the fact that an air-water intercooler allows the use of a much smaller heat exchange area and flow rate. However, it is a more complex heat exchanger and requires more care than an air-to-air intercooler. |
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Avaliação da utilização de intercoolers no desempenho de um motor turboalimentadoEvaluation of the use of intercoolers in the performance of a turbocharged engineIntercoolerTrocador de calorMotores sobrealimentadosDesempenho de motoresEficiência energéticaHeat exchangerSupercharged enginesEngine performanceEnergy efficiencyCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICAThis paper aimed to show the importance of using intercoolers in a supercharged vehicle, as well as comparing two different types of intercoolers, these being air-air type and air-water type, in view of the increasing use of supercharged engines, mainly due to the incessant pursuit of increased energy efficiency and decreased emission of pollutants by automakers and governments. By comparing three different supercharged engine configurations with different intercooler arrangements, it is shown how the presence of this equipment can contribute to engine performance. It also presents the design process of the two types of intercoolers mentioned, with the results and characteristics of each architecture being discussed. With the execution of this work, it was observed that an intercooler is essential to obtain better performance results in supercharged engines, besides the fact that an air-water intercooler allows the use of a much smaller heat exchange area and flow rate. However, it is a more complex heat exchanger and requires more care than an air-to-air intercooler.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O presente trabalho teve como objetivo mostrar a importância da utilização dos intercoolers em um veículo sobrealimentado, bem como comparar dois diferentes tipos de intercoolers, sendo esses do tipo ar-ar e do tipo ar-água, tendo em vista a crescente utilização de motores sobrealimentados, principalmente devido à incessante busca pelo aumento da eficiência energética e diminuição da emissão de poluentes por parte das montadoras e governos. Por meio da comparação de três diferentes configurações de motores sobrealimentados, com diferentes arranjos de intercooler, mostra-se como a presença deste equipamento pode contribuir para o desempenho do motor. Apresenta-se, também, o processo de dimensionamento dos dois tipos de intercoolers mencionados, com os resultados e características de cada arquitetura sendo discutidas. Com a execução deste trabalho, observou-se que um intercooler é essencial para se obter melhores resultados de desempenho em motores sobrealimentados, além do fato de que um intercooler do tipo ar-água possibilita a utilização de uma área de troca térmica e vazão muito menores, contudo é um trocador de calor mais complexo e demanda mais cuidados do que um intercooler do tipo ar-ar.Universidade Federal de UberlândiaBrasilEngenharia MecânicaSouza, Ana Marta dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4763240T3&tokenCaptchar=03AOLTBLTmMcGGjzUimIyUxXwyLWz1_pUzXvDEg7Qq783OqMFv6AXI-_mgQuTp_wIMFrhCewPsCJ-9om4vn8Nk_brg-UmjVF48PIpyRgvKLh2KwZL0TjZ-UOjaCjV8mEx29H8yVg6Ii_Ifvll0DPw0LnxZVf1wQjHpNE4JZocQSqzERvEjHzNez0HiLD4c1KLhX8oHePVo9-0Z2Ri5y_g8bKPemC4i3pHz3lpzXgQOwreIzAyzKv7ePZe_Y6FOtLj1dpSqD9iIjyKxdIednrog-x-9TSHoEwAYn1Mfm54GfZdYQ0szH5Whpynoi0uNqJBQyGI0vrbKdDXgjsr03UU8jLlV1AjRuFdy44cHBi00FRVOmPcZJc0U_nS7tSpWPN-TExQ2IrYZwX0jpfmbYb64CzXG-ZQ5Nrxi4ykBSzk7-uu4LEn5Eb9wGI8eGWLVQnFiIvmCrYFPbb-a9bcKOwLxrytTEdg-MAEbu4XHVSjdqZ-pTlUS32AdQglrHHHFVA9yfyjbzhT0RYg2DkWM1RX2ENeO9U2igp_9YAAssis, Elaine Gomeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727361P6&tokenCaptchar=03AOLTBLQqgaruNmDzRBPeQ339fMpLDbZejwMeqhXsqAMBm7e0kB1P9Tk0Ky_DF4SSzBpxkM4zWYHX3ao8R23qO84TsmngzswU3gEsKPe5iGZpS0FzlRnxcsSZNxfcdj9dDeEbfZq2Yhy9AW31MelZd5gcU5Uo58irUCvDQ3ZMbAPFhpdZ5xBHJJIZpZKkYszW-k0B_00X9ScliMCoLRHgI0_mLpjnyBmez57W9ilwlr2l17tOQFaJG2R7xjbaI4uMyKO7RtLy-aMpsr590GX15GbNk7zi9yz54x9J7uhR7xkFN3dBC1nGqKAPuXmLVW1dK0F2VhBJ-ZjwUECTikog5dXKBbicIOFlHtXJw59l9d5dLJdcMmVl8xeOcJZ7_KdHsIbHlYpMDqma6HDzdQ3gVg1cvmCWsANjSM9HOa8dno13YUoCPnPuj59xVcHjAaMBxzdcc2sqEqIQIIkGByLbYi18OCEKg2XD4MkfiCTsPxHK5y5V6QYCOJF2_ypHLCCJRlMlB9j0cm6p1zJH_8qqw8pVIuS_paUYzgSilva, Bruno Henrique Stanckvicius da2020-02-20T13:32:06Z2020-02-20T13:32:06Z2019-12-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Bruno Henrique Stanckvicius da. Avaliação da utilização de intercoolers no desempenho de um motor turboalimentado. 2019. 63 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Engenharia Mecânica) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2020.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/28781porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-02-21T06:11:08Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/28781Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-02-21T06:11:08Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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This paper aimed to show the importance of using intercoolers in a supercharged vehicle, as well as comparing two different types of intercoolers, these being air-air type and air-water type, in view of the increasing use of supercharged engines, mainly due to the incessant pursuit of increased energy efficiency and decreased emission of pollutants by automakers and governments. By comparing three different supercharged engine configurations with different intercooler arrangements, it is shown how the presence of this equipment can contribute to engine performance. It also presents the design process of the two types of intercoolers mentioned, with the results and characteristics of each architecture being discussed. With the execution of this work, it was observed that an intercooler is essential to obtain better performance results in supercharged engines, besides the fact that an air-water intercooler allows the use of a much smaller heat exchange area and flow rate. However, it is a more complex heat exchanger and requires more care than an air-to-air intercooler. |
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